Methods of Child Welfare and Family Work (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS1509-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
31.08.2020 - 23.10.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
School of Health and Social Studies
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Social Services
Opettaja
- Merja Nybacka
- Taja Kiiskilä
Ryhmät
-
SOS18SMSosionomi
Objectives
• Opiskelija syventää osaamistaan lapsi- ja perhelähtöisten ja toiminnallisten työskentelymenetelmien käytössä lasten, nuorten ja perheiden kanssa.
• Opiskelija osaa käyttää toiminnallisia menetelmiä työskennellessään lasten ja perheiden kanssa.
Content
• Perhetyön ja lastensuojelutyön työskentelelymenetelmät, niiden teoriataustat ja käytäntöön soveltaminen, lasten nuorten ja perheiden kanssa työskentelyssä.
Learning materials and recommended literature
1) Hyvärinen, S. & Pösö, T. (toim.) 2018. Lapsen haastattelu lastensuojelussa. Ps-Kustannus.
2) Lastensuojelun käsikirja / THL (verkkomateriaali, soveltuvin osin).
3) Bardy, M. (toim.) 2013. Lastensuojelun ytimissä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1.
4) Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
5) Mönkkönen, Kaarina, Taru Kekoni ja Aini Pehkonen (toim.)(2019) Moniammatillinen Yhteistyö – Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus, 47-88.
6) Möller, Sointu 2004. Sattumista suunnitelmallisuuteen. Lapsen elämäntilanteen kartoitus. JKL:Pesäpuu
7) Mattila A.S. (2006) Näkökulman vaihtamisen taito. Helsinki: WSOY
8) Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. (2018) Tulevaisuuden lastensuojelu. Suomen psykologinen instituuti.
9) Vilén, M., Seppänen, P., Tapio, N., Toivanen, R. 2010. Kohtaamisia lapsiperheissä – menetelmiä perhetyöhön.
10) Vilén Marika, Seppänen Paula, Tapio Nina, Toivanen Riikka (toim.) (2010) Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön .Helsinki : Kirjapaja.
Teaching methods
Webinaarit, lähiopetus, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät.
Student workload
Webinaarit ja lähiopetus 20 h, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä 115 h. Yhteensä 135 h.
Further information for students
Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävien arviointiin sekä itsearviointiin.
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä (1)
Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintojaan. Hän tietää lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä. Hän osaa kuvata kirjallisessa tehtävässä aihealueen sisältöjä.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintojaan tavanomaisesti. Hän tietää ja tunnistaa lapsi- ja perhelähtöisiä menetelmiä. Hän osaa kuvata kirjallisessa tehtävässä aihealueen sisältöjä.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija kykenee hyvin perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintoja. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.
Kiitettävä (4) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintojaan. Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintoja kriittisesti. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen (5) Opiskelija kykenee erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan menetelmiin liittyviä valintojaan. Opiskelija osaa perustella menetelmiin liittyviä valintoja kriittisesti. Hän osaa eriomaisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsi- ja perhelähtöisten menetelmiä lastensuojelutyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata, perustella ja analysoida aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta.
Prerequisites
Opiskelija osaa lastensuojelun ja perhetyön perustiedot, työskentelyn toimintaympäristöt sekä tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden tarpeen työskentelyn lähtökohdaksi. Opiskelija tunnistaa lastensuojelun tarvetta aiheuttavat tekijät yhteiskunnassa sekä lapsen asemassa ja oikeuksissa tapahtuvat muutokset.