Skip to main content

Early Childhood Pedagogics (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1511-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkko-opetus

Yksikkö

School of Health and Social Studies

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Social Services

Opettaja

  • Timo Hintikka

Vastuuopettaja

Timo Hintikka

Ryhmät

  • SOS19S1
    Sosionomi

Objectives

Opiskelija tiedostaa ja osaa perustella sekä arvioida omia ammatillisia, eettisiä ja pedagogisia periaatteitaan varhaiskasvatustyössä. Opiskelija kykenee tavoitteellisesti suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista lapsilähtöisyyden periaatteiden mukaista ja lasten osallisuutta tukevaa toimintaa. Hän tietää varhaiskasvatuksen keskeiset sisällöt ja osaa soveltaa työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä.

Content

• Varhaiskasvatuksen tavoitteet, sisällöt ja oppimisen alueet
• Varhaiskasvatuksen menetelmät, havainnointi ja arviointi
• Lapsilähtöisyys ja lapsen osallisuus
• Pedagogisen toiminnan suunnittelu
• Oman ammatillisuuden kehittymisen arviointi varhaiskasvatustyössä

Learning materials and recommended literature

Hujala, E ja Turja, L (toim)2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja.
Opetushallitus 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka.2013 Karila, K & Lipponen L (toim.)
Materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Teaching methods

Kontaktiopetus, virtuaaliopiskelu, itsenäiset oppimistehtävät, ryhmätyö, kirjallinen koe.

Practical training and working life connections

.

Exam dates and retake possibilities

-

International connections

-

Alternative completion methods

-

Student workload

Luennot 35 h, virtuaaliopiskelu ja verkkotehtävät 40 h, ryhmätyö 20 h, Ryhmätentti 20h, oppimistehtävä 20h

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa ja kykenee erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan kriittisesti pedagogisia periaatteitaan. Hän osaa perustellusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää ja soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.

Kiitettävä (4) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija osaa esittää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.

Hyvä (3) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää pääosin varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa käyttää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Tyydyttävä (2) Opiskelija kykenee tunnistamaan ja kuvaamaan pedagogisia periaatteitaan. Hän tietää pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen lähtökohtia varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen sisältöjä sekä tietää työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähteitä

Välttävä (1) Opiskelija kuvaa pedagogisia periaatteitaan. Hän tietää pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen lähtökohtia varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa niukasti periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen sisältöjä sekä tietää joitain työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Kirjallisissa tehtävissään hän kuvaa aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähteitä

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän tunnistaa periaatteita lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää pääosin varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa käyttää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän on osoittanut kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä lähteitä.

Kiitettävä (4) Opiskelija kykenee perustelemaan ja arvioimaan pedagogisia periaatteitaan. Hän kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija osaa esittää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa ja kykenee erinomaisesti perustelemaan ja arvioimaan kriittisesti pedagogisia periaatteitaan. Hän osaa perustellusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatustyössä. Hän ymmärtää periaatteet lasten osallisuuden tukemiseen. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen sisällöt sekä osaa hyödyntää ja soveltaa erilaisia työmenetelmiä varhaiskasvatustyössä. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä ajankohtaisia lähteitä.

Prerequisites

Opiskelija tietää varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat. Hän tuntee alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen pääpiirteet. Opiskelijalla on kykyä kehittää ja pohtia omaa kasvatustyötään.