Skip to main content

Case Management (3 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BB72-3008

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

10.01.2022 - 10.06.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

School of Health and Social Studies

Toimipiste

Lutakko Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services

Opettaja

  • Tuija Ketola
  • Aila Pikkarainen

Vastuuopettaja

Aila Pikkarainen

Ryhmät

  • ZJA22KSKPJ
    Avoin AMK, sote, Kotikuntoutus palvelujärjestelmässä
  • ZJA21SSKKD
    Avoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Content

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Time and location

24.-25.3.2022
21.-22.4.2022
19.-20.5.2022 (tentti) - uusinnat kesäkuussa 2022

Learning materials and recommended literature

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Teaching methods

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Student workload

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1 op
Valmistautuminen tenttiin 1,5 op

Further information for students

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Prerequisites

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet