Mental Health and Substance Abuse (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZZZ1539-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
31.08.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
School of Health and Social Studies
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
- Bachelor's Degree Programme in Social Services
Opettaja
- Tanja Tervanen
Ajoitusryhmät
- Monimuotoinen opetus 1 (Capacity: 30. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SKO19SMBachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
Pienryhmät
- Monimuotoinen opetus 1
Objectives
Opiskelija
- osaa reflektoida omia arvojaan ja asenteitaan mielenterveyden häiriöitä ja päihdeongelmia kohtaan
- tietää päihdeilmiön ja -ongelmien sekä mielenterveyden monimuotoisuuden
- tietää päihde- mielenterveyspalvelut sekä niitä ohjaavan lainsäädännön
- harjaantuu puheeksiottamisen taidossa
- tuntee motivoivan keskustelun (MI) lähtökohdat ja periaatteet
Content
Päihde- ja mielenterveyden häiriöt biopsykososiaalisena ilmiönä
Päihde- ja mielenterveyspalvelut ja keskeinen lainsäädäntö
Päihde- ja mielenterveystyön menetelmät
Motivointi ja motivoiva haastattelu
Sosionomeilla lisäksi:
Huoli puheeksi -menetelmä
Kuntoutuksen ohjaaja, lisäksi: Päihde- ja mielenterveysongelmat sekä kriisit ilmiönä
Time and location
Loka-joulukuu
Learning materials and recommended literature
Eriksson, E. & Arnkil, T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kuhanen C., Oittinen P.& Kanerva A. 2014. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Mieli, Suomen mielenterveysseura ry. Sairastuminen voi olla kriisi. https://mieli.fi/fi/mielenterveys/vaikeat-el%C3%A4m%C3%A4ntilanteet/sairastuminen-voi-olla-kriisi
Mielenterveyslaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19901116
Oksanen J. 2014. Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Partanen A., Holmberg J., Inkinen, M., Kurki M., Salo-Chydenius 2015: Päihdehoitotyö. Helsinki: SanomaPro.
Päihdehuoltolaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860041
Teaching methods
Monimuoto-opetus
Alternative completion methods
Monimuoto-opetus: osallistuminen orientaatiotunneille, webinaareihin ja verkko tehtävät
Student workload
Lähiopetus 2h, webinaarit 4h, itsenäinen opiskelu 129 h. Yhteensä 135 tuntia.
Content scheduling
1. Orientaatio aiheeseen ja oma kokemus mielenterveys- ja päihdetyöhön, ennakkotehtävä
2. Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuushäiriöt
3. Motivointi
4. Palvelujärjestelmä ja lait mielenterveys ja päihdetyön taustalla
5. Yhteenveto ja palaute
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä (1)
Opiskelija tuntee päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tuntee päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä myös läheisen näkökulmasta. Hän nimeää erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa. Hän kertoo esimerkkejä tiedon soveltamismahdollisuuksista mielenterveys ja päihdepalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssään. Opiskelija nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä. Hän osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa sekä reflektoi omia asenteitaan ja arvojaan suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä. Opiskelija hyödyntää lähteitä aiheiden tarkastelussa sekä tarkastelee aihetta useiden esimerkkien kautta. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjetta kirjallisissa esityksissä.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija tuntee päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä myös läheisen näkökulmasta. Hän analysoi erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa. Hän esittelee tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys ja päihdepalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssään. Opiskelija kuvaa päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneesti kokonaisuutena sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin. Hän osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa sekä reflektoi omia asenteitaan ja arvojaan suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä aiheiden tarkastelussa sekä tarkastelee aihetta useiden esimerkkien kautta. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjetta kirjallisissa esityksissä.
Kiitettävä (4) Opiskelija tietää päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä myös läheisen näkökulmasta. Hän arvioi monipuolisesti erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa. Hän analysoi tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys ja päihdepalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssään. Opiskelija kuvaa päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneesti kokonaisuutena sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin. Hän osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa sekä reflektoi monipuolisesti omia asenteitaan ja arvojaan suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aihetta useiden esimerkkien kautta. Opiskelija käyttää JAMKin raportointiohjetta moitteettomasti kirjallisissa esityksissä.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen(5) Opiskelija tietää päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä myös läheisen näkökulmasta. Hän arvioi monipuolisesti ja kriittisesti erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa. Hän ehdottaa tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys ja päihdepalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssään. Opiskelija osaa luoda kokonaiskuvan nykyisistä päihde- ja mielenterveyspalveluista sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin. Hän osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa sekä reflektoi monipuolisesti omia asenteitaan ja arvojaan suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aihetta useiden esimerkkien kautta. Opiskelija käyttää JAMKin raportointiohjetta moitteettomasti kirjallisissa esityksissä.
Prerequisites
Opiskelijalla on kokonaiskuva sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä. Hän osaa nimetä hyvinvointiin ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä.