Health Promotion Planning and Evaluation Models (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSEA0300-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 06.09.2020
Ajoitus
24.08.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus
Yksikkö
School of Health and Social Studies
Toimipiste
Main Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Opettaja
- Sirpa Tuomi
Vastuuopettaja
Sirpa Tuomi
Ryhmät
-
YSY20STMaster’s Degree Programme in Health Care and Social Services
-
ZJA20SSYTAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
Objectives
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lähtökohdista. Lisäksi tarkoituksena on, että osallistujat ymmärtävät systemaattisen suunnittelun ja arvioinnin merkityksen väestön terveyden edistämisessä sekä osana julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa.
Opintojakson osaamiset
Terveyden edistämisen asiantuntijaosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi kykenet soveltamaan terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen toiminnan kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.
Content
Terveyden determinantit
Terveyden eriarvoisuus
Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit
Learning materials and recommended literature
Kemm, J. 2014. Health Promotion. Ideology, Discipline, and Specialism. Oxford University Press.
Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. 4nd edition. United Kingdom: SAGE. (Health and health promotion, Assessing health and its determinants, Health promoting planning - a strategic approach, Evaluation)
Milestones in Health Promotion. Statements from Global Conferences. 2009. WHO. Health promotion. (elektroninen julkaisu) (http://www.who.int/healthpromotion/en/ ) http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1057615.
IUHPE Accreditation / Practitioners www.iuhpe.org
Ajankohtainen materiaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Teaching methods
Luennot ja työpajat, webinaarit, pienryhmätyöskentely, vertaiskeskustelu, kirjallinen oppimistehtävä ja sen esittäminen; vedrkko-oppimisympäristönä Moodle.
Alternative completion methods
Opintojaksoa voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Student workload
- Kontaktiluennot ja työpajat 19 tuntia
- Webinaarit ennakkotehtävineen 8 tuntia
- Oppimistehtävät verkossa 27 tuntia
- Itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien tekeminen) 81 tuntia
- Yhteensä 135 tuntia
Further information for students
Avoin amk 5 TE polkupaikkaa
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen ja organisaatioiden terveyden edistämisen koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen asiantuntijuuteen kuuluvia sisältöjä.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa arvioida omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Hän osaa yhdistellä eri tiedonlähteistä hankittua tietoa. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen suunnitteluun ja arviointiin liittyvää materiaalia. Hän osaa arvioida kriittisesti myös omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa soveltaa luovasti, tutkimustietoon perustuen terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa kehittää luovasti terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan.