Skip to main content

Health Promotion Methods (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSTK0100-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

School of Health and Social Studies

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services

Opettaja

  • Pauliina Soanvaara

Vastuuopettaja

Sirpa Tuomi

Ryhmät

  • ZJA21SSYT
    Avoin AMK, sote, terveyden edistäminen, YAMK-polku
  • YSY21ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen

Objectives

Tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on lisätä terveyden edistämisen asiantuntijuutta terveyden edistämisen työmenetelmistä ja terveyskäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä.

Osaamiset
Terveyden edistämisen asiantuntijaosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi osaat jäsentää terveyskäyttäytymistä ja siihen liittyvää ohjausta erilaisten mallien ja lähestymistapojen avulla.

Content

Opintojaksolta saat työkaluja suunnitella ja toteuttaa tutkimusnäyttöön pohjautuvaa ohjausta ja neuvontaa terveyskäyttäytymisen eri osa-alueille.
Opintojakson muut tärkeimmät sisällöt ovat aihepiiriä koskevien digitaalistenmenetelmien hyödyntäminen, sekä ryhmä- ja vertaisohjaus

Learning materials and recommended literature

Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health Promotion. Plannind and Strategies. 4th edition. London: Sage. Soveltuvin osin .

Michie, S., West, R., Campbell, R. ym 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Researchers, Policy Makers and Practitioners. Great Britain: Silverback Publishing. Soveltuvin osin.

Muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan täysin verkossa. Verkko-oppimisympäristönä Moodle, webinaarit Zoomissa.
Luennot ja työpajat, pienryhmätyöskentely, kirjallinen oppimistehtävä ja sen esittäminen.

Student workload

-webinaarit, työpajat 16 h
-ennakkotehtävät ennen webinaareja 11 h
-oppimistehtävät verkossa 27 h
-itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä 81 h

Yhteensä 135 h.

Further information for students

Avoin polku 10

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa joitakin terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja menetelmiä. Hän tietää oman asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyden edistämisen menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan suunnitellessaan asiakkaiden terveyttä ja osallisuutta edistävää toimintaa.

Tyydyttävä 2
Opiskelija tuntee keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita malleja ja menetelmiä, sekä osaa hyödyntää niitä kirjallisissa tuotoksissaan. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija hallitsee asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyskäyttäytymisen teoriat, mallit ja menetelmät. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään niitä
jäsentyneesti omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi

Kiitettävä 4
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita luovasti erilaisissa tilanteissa. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään kriittisesti ja tutkimusnäyttöön perustuen terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen menetelmiin liittyvää materiaalia.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5
Opiskelija hallitsee monipuolisesti ja osaa soveltaa innovatiivisesti tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Kiitettävän osaamisen tason lisäksi opiskelija osoittaa valmiuksia uusien tai monialaisten näkökulmien luomiseen terveyden edistämisessä. Opiskelija kehittää itsenäisesti oman työyhteisönsä tai alansa osaamista.