Skip to main content

Managerial Accounting (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZZZ0230-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 18.01.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

School of Technology

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Master's Degree Programme in Project Management
  • Master's Degree Programme in Project Management

Opettaja

  • Päivi Korpivaara

Vastuuopettaja

Päivi Korpivaara

Ryhmät

  • ZJA20STYP
    Avoin amk, tekniikka, Projektijohtaminen, YAMK-polku
  • YSB20S1
    Master's Degree Programme in Project Management
  • YTB20S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
  • ZJA20SSYP
    Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla saat valmiuksia sekä työkaluja talouden ohjauksen arvioimiseen ja kehittämiseen.

Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Kestävä kehitys
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson tavoitteet
Tunnet ajankohtaiset keskeiset talouden ohjauksen teoriat ja osaat soveltaa niitä omaan työhönsä. Osoitat kriittistä kykyä seurata ja eritellä ammattialan sekä tutkimusalueen tietoa. Tunnistat talouden ohjauksen haasteet ja osaat kehittää omia talouden ohjauksen taitojasi sekä käytäntöjä. Osaat arvioida, kehittää ja uudistaa talouden ohjausta organisaatiossa.

Content

kannattavuus, katetuottoajattelu, toimintolaskenta, toimintoanalyysi, suoritusmittaus, tunnuslukuanalyysi, investoinnit, budjetointi, kassavirta, ennustaminen, herkkyysanalyysi

Learning materials and recommended literature

Opetusmateriaali on JAMKin e-oppimisympäristössä. Sen lisäksi tarvitaan kirjallisuutta.
Järvenpää M., Länsiluoto A., Partanen V., Pellinen J. 2015. Talousohjaus ja kustannuslaskenta. 2.-3. painos. Sanoma Pro.
Neilimo K., Uusi-Rauva E. 2005. Johdon laskentatoimi. 6. uudistettu painos. Edita.
Puolamäki E. 2007. Strateginen johdon laskentatoimi: kasvuyrityksen liiketoiminnan ohjausmenetelmät. Tietosanoma.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Siten opiskelu onnistuu paikasta riippumatta pääosin oman ajankäyttösuunnitelmasi mukaisesti. Ryhmä- ja yksilöohjauksen avulla saat tukea tehtävien tekemiseen ja oppimisen vahvistamiseen.

Opintojaksolla hyödynnetään digitaalisia ja vuorovaikutteisia työvälineitä. Verkko-opiskelu sisältää mm. verkkokeskusteluja ryhmän tai opettajan kanssa, verkko-oppimisympäristössä tehtävä tehtäviä ja testejä, joilla voit arvioida ja kehittää omaa osaamistasi ja oppimistasi, videoluentoja, seminaareja, webinaareja ja omatoimista lähdemateriaaliin tutustumista.

Verkko-opiskelu soveltuu itseohjautuvalle ja oman osaamisen kehittymisestä kiinnostuneelle opiskelijalle. Opiskelijaryhmän toiveet huomioidaan toteutustavoissa. Lisäksi opiskelijaryhmänä on ohjausta verkko-oppimisympäristössä ja voit oman valintasi mukaan osallistua verkkotapaamisiin. Voitte niin halutessanne myös omatoimisesti sopia tapaamisia ja tehdä yhdessä oppimistehtäviä neuvoen ja saaden apua ja vinkkejä muilta ryhmän jäseniltä.

Practical training and working life connections

Opintojakson kehittämistehtävä on suositeltavaa kytkeä omaan työhösi ja organisaatiosi toiminnan kehittämiseen. Myös oman yritystoiminnan kehittäminen opintojaksolla on mahdollista.

Työyhteisösi kehittämistarpeita voit myös tuoda suunniteltavaksi, jalostettavaksi ja ratkaistavaksi oppimistehtävinä.

Exam dates and retake possibilities

Tehtävien, kyselyiden ja kehittämistehtävän viimeinen palautuspäivämäärä on 31.12.2020.

Sovi uusinnoista opettajan kanssa.

Alternative completion methods

Opintojakso arvostellaan prosessiarviointina sisältäen:
- ennakkotehtävä (S = suoritettuna)
- kyselyt (S = suoritettuna)
- harjoitustehtävät (40%)
- kehittämistehtävä sisältäen itsearvioinnin ja työn seminaariesityksen (60%)
- kontakti- ja verkkoaktiivisuus.

Opintojakson suoritus on mahdollista rakentaa osin tai kokonaan myös henkilökohtaisena opintopolkuna opinnollistamalla työhön kuuluvia tehtäviä.

Student workload

Hybridiopetuksena verkkotapaamiset ovat 15 – 35h.
Itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä on 100 – 120h, joka sisältää ohjausta e-oppimisympäristössä ja Zoom-verkkotyöskentely-ympäristön kautta.
Ajankäyttö ja kokonaiskuormitus on yhteensä 135h (yhden opintopisteen työmäärä on 27h).

Content scheduling

Kontaktiopetus on luokassa sekä samaan aikaan verkossa lukujärjestyksen mukaisesti Zoom-verkkotyöskentelyjärjestelmän kautta.

Ohjausta on JAMKin e-oppimisympäristössä ja sovitusti ryhmä- tai yksilöohjauksena Zoomin välityksellä.

Ryhmä voi halutessaan ottaa käyttöön myös Microsoft Teamsin yhteiseksi keskustelun, tiimityön, asiakirjojen jakamisen ja muun viestinnän alustaksi ryhmäläisten kesken ja opettajien kanssa.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1
Tiivistämäsi aihealueen teoria on olennaista aiheen/työroolin näkökulmasta, mutta se ei muodosta kokonaisuutta. Kuvailet ja erottelet keskeisiä käsitteitä. Hahmottelet kehittämisprojektin. Löydät ongelmaan osittaisen ratkaisun, mutta et kykene havainnollistamaan tuloksia. Käsittelet asioita luettelomaisesti ja referoiden. Oma ajattelusi puuttuu.

Tyydyttävä 2
Sovellat aihealueen teoriaa, mikä on rajattu aiheen/työroolin näkökulmasta. Olet valinnut ja määritellyt keskeiset käsitteet. Suunnittelet kehittämisprojektin. Löydät ongelmaan osittaisen ratkaisun. Havainnollistat tuloksia. Esimerkit osoittavat ymmärtämistäsi ja omaa ajatteluasi, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteellisia. Raportointisi noudattaa pääosin JAMK:n raportointiohjeistusta.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3
Esittämäsi aihealueen teoria on olennainen ja rajattu. Osoitat kykyä seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Osaat analysoida ja jäsentää teoriatietoa ja käsitteitä. Johdat tai suunnittelet tutkimus-, kehittämis- tai innovaatiohankkeen, jossa soveltaa uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehtoja. Teoria ja käytäntö kytkeytyvät toisiinsa oman ajattelusi kautta. Havainnollisessa raportissa on asioiden analysointiasi.

Kiitettävä 4
Tuotat aihealueen keskeisestä teoriasta kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Osoitat kykyä seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Osaat suhteuttaa keskeisiä käsitteitä toisiinsa. Johdat tai suunnittelet tutkimus-, kehittämis- tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Osoitat ja perustelet tulosten hyödynnettävyyden. Raporttisi on kirjoitettu johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Se sisältää reflektiotasi ja kritiikkiäsi.

.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5
Kykenet luomaan uutta tietoa. Osoitat kykyä seurata ja tulkita ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoit aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Osaat määritellä keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Johtaa tai suunnittelet tutkimus-, kehittämis- tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistat toimintatapoja monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Hyödynnät tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä ja osoitat luovaa ajattelua. Raportissasi on luotu uusia näkökulmia tai kokonaisuuksia yhdistelemällä asioita uudella tavalla. Tekstisi osoittaa kykyä kriittiseen ajatteluun sekä taitoon viestiä tuloksista.