Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0610-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.04.2021

Ajoitus

31.08.2020 - 30.08.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Logistiikka (AMK)
  • Logistiikka, biotalous (AMK)

Opettaja

  • Eero Aarresola
  • Ville Karjalainen
  • Juha Pesonen
  • Marjo Turunen
  • Ilkka Suur-Uski
  • Mikko Somerla
  • Juha Sipilä
  • Jukka Eerola
  • Mikko Ilola
  • Petri Vauhkonen
  • Minna Kervinen
  • Tommi Franssila
  • Henri Kervola
  • Petrus Syvänperä
  • Jutta Nihtilä
  • Sanna Nieminen
  • Ville Pahlsten
  • Jarmo Räisänen
  • Risto Pakarinen
  • Juha Paananen

Vastuuopettaja

Risto Pakarinen

Ryhmät

  • TLS19KM
    Logistiikka
  • TLB18SM
    Logistiikan tutkinto-ohjelma, biotalous
  • TLB17SM
    Logistiikan tutkinto-ohjelma, biotalous
  • TLS17KM
    Logistiikka
  • TLS18KM
    Logistiikka
  • TLS17S1
    Logistiikka
  • TLS18S1
    Logistiikka

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis-/tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien eri vaihtoehdot
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivan kehittämis-/tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät), soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat
- osaa arvioida kriittisesti tutkimusten/opinnäytetöiden luotettavuutta, vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä
- tutustuu määrällisen ja laadullisen tutkimuksen sähköisiin ohjelmistoihin

Sisältö

- Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu)
- Opinnäytetyön rakenne
Kvalitatiivinen tutkimus:
- kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, aineistonkeruumenetelmät (havainnointi, haastattelu, dokumentit), aineistojen analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, harjoitukset
Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu (tutkimuslomake), mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät (tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastolliset testit, tulosten luotettavuus ja aukikirjoitus)
- sähköiset tiedonkeruumenetelmät ja aineistojen tilastolliset ohjelmat.
- harjoitukset ja sovellukset
Kehittämis- ja toimintatutkimus:
- menetelmien lähtökohdat ja käyttökohteet
- opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

Aika ja paikka

Etäopiskeluna.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksokuvauksen mukainen kirjallisuus, Optiman kautta jaettava materiaali sekä omatoimiseen tiedonhankintaan perustuvat lähdemateriaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkossa ilman lähiopetusta. Opintojakson aloitat oman aikataulusi mukaan siinä vaiheessa, kun opinnäytetyösi aihe-ehdotus on hyväksytty. Opintojakso sisältää opinnäytetyön eri vaiheisiin liittyviä tehtäviä joita teet yhtäaikaisesti opinnäytetyön kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutukseen ei sisälly lopputenttiä, vaan itsenäiset oppimistehtävät. Tehtävien vastaukset arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä eli viiden opintopisteen opintojakson kuormitus on noin 135 h.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1) Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- tietää, miten hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja.

Tyydyttävä (2) Opiskelija
- osaa hankkia omaa tutkimus-tai kehittämisaluettaan koskevaa tietoa
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija - osaa itsenäisesti hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti - osaa valita ja käyttää työssään siihen soveltuvaa tutkimus-/kehittämismenetelmää - tuntee tutkimuseettiset periaatteet

Kiitettävä (4) Opiskelija - osaa valita perustellusti omaan tutkimus-/kehittämistyöhönsä soveltuvan tutkimus-/kehittämisotteen ja -menetelmän sekä käyttämään sitä - osaa tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia - osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti - pystyy viestimään analyyttisesti ja objektiivisesti tutkimus-/kehittämissuunnitelmastaan sekä kirjallisesti että suullisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija - osaa hankkia laajasti tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin - osaa analysoida tutkimus-tai kehittämismenetelmien eroja ja perustellusti soveltaa menetelmiä omaan työhönsä - osaa analysoida ja arvioida työnsä tuloksia sekä kriittisesti tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia

Esitietovaatimukset

Riittävä perehtyneisyys omaan ammattialueeseen.