Skip to main content

Research and Development (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0610-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.04.2021

Ajoitus

31.08.2020 - 30.08.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

School of Technology

Toimipiste

Main Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Logistics
  • Degree programme in Logistics, Bioeconomy

Opettaja

  • Eero Aarresola
  • Ville Karjalainen
  • Juha Pesonen
  • Marjo Turunen
  • Ilkka Suur-Uski
  • Mikko Somerla
  • Juha Sipilä
  • Jukka Eerola
  • Mikko Ilola
  • Petri Vauhkonen
  • Minna Kervinen
  • Tommi Franssila
  • Henri Kervola
  • Petrus Syvänperä
  • Jutta Nihtilä
  • Sanna Nieminen
  • Ville Pahlsten
  • Jarmo Räisänen
  • Risto Pakarinen
  • Juha Paananen

Vastuuopettaja

Risto Pakarinen

Ryhmät

  • TLS19KM
    Bachelor's Degree Programme in Logistics
  • TLB18SM
    Logistiikan tutkinto-ohjelma, biotalous
  • TLB17SM
    Logistiikan tutkinto-ohjelma, biotalous
  • TLS17KM
    Bachelor's Degree Programme in Logistics
  • TLS18KM
    Bachelor's Degree Programme in Logistics
  • TLS17S1
    Bachelor's Degree Programme in Logistics
  • TLS18S1
    Bachelor's Degree Programme in Logistics

Objectives

Opiskelija
- tuntee opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis-/tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien eri vaihtoehdot
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivan kehittämis-/tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät), soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat
- osaa arvioida kriittisesti tutkimusten/opinnäytetöiden luotettavuutta, vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä
- tutustuu määrällisen ja laadullisen tutkimuksen sähköisiin ohjelmistoihin

Content

- Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu)
- Opinnäytetyön rakenne
Kvalitatiivinen tutkimus:
- kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, aineistonkeruumenetelmät (havainnointi, haastattelu, dokumentit), aineistojen analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, harjoitukset
Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu (tutkimuslomake), mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät (tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastolliset testit, tulosten luotettavuus ja aukikirjoitus)
- sähköiset tiedonkeruumenetelmät ja aineistojen tilastolliset ohjelmat.
- harjoitukset ja sovellukset
Kehittämis- ja toimintatutkimus:
- menetelmien lähtökohdat ja käyttökohteet
- opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

Time and location

Etäopiskeluna.

Learning materials and recommended literature

Opintojaksokuvauksen mukainen kirjallisuus, Optiman kautta jaettava materiaali sekä omatoimiseen tiedonhankintaan perustuvat lähdemateriaalit.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkossa ilman lähiopetusta. Opintojakson aloitat oman aikataulusi mukaan siinä vaiheessa, kun opinnäytetyösi aihe-ehdotus on hyväksytty. Opintojakso sisältää opinnäytetyön eri vaiheisiin liittyviä tehtäviä joita teet yhtäaikaisesti opinnäytetyön kanssa.

Exam dates and retake possibilities

Toteutukseen ei sisälly lopputenttiä, vaan itsenäiset oppimistehtävät. Tehtävien vastaukset arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty.

Alternative completion methods

Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

Student workload

Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä eli viiden opintopisteen opintojakson kuormitus on noin 135 h.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä (1) Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- tietää, miten hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja.

Tyydyttävä (2) Opiskelija
- osaa hankkia omaa tutkimus-tai kehittämisaluettaan koskevaa tietoa
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija - osaa itsenäisesti hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti - osaa valita ja käyttää työssään siihen soveltuvaa tutkimus-/kehittämismenetelmää - tuntee tutkimuseettiset periaatteet

Kiitettävä (4) Opiskelija - osaa valita perustellusti omaan tutkimus-/kehittämistyöhönsä soveltuvan tutkimus-/kehittämisotteen ja -menetelmän sekä käyttämään sitä - osaa tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia - osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti - pystyy viestimään analyyttisesti ja objektiivisesti tutkimus-/kehittämissuunnitelmastaan sekä kirjallisesti että suullisesti

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen (5) Opiskelija - osaa hankkia laajasti tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin - osaa analysoida tutkimus-tai kehittämismenetelmien eroja ja perustellusti soveltaa menetelmiä omaan työhönsä - osaa analysoida ja arvioida työnsä tuloksia sekä kriittisesti tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia

Prerequisites

Riittävä perehtyneisyys omaan ammattialueeseen.