Research and Development (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZPP0610-3026
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.04.2021
Ajoitus
31.08.2020 - 30.08.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
School of Technology
Toimipiste
Main Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Logistics
- Degree programme in Logistics, Bioeconomy
Opettaja
- Eero Aarresola
- Ville Karjalainen
- Juha Pesonen
- Marjo Turunen
- Ilkka Suur-Uski
- Mikko Somerla
- Juha Sipilä
- Jukka Eerola
- Mikko Ilola
- Petri Vauhkonen
- Minna Kervinen
- Tommi Franssila
- Henri Kervola
- Petrus Syvänperä
- Jutta Nihtilä
- Sanna Nieminen
- Ville Pahlsten
- Jarmo Räisänen
- Risto Pakarinen
- Juha Paananen
Vastuuopettaja
Risto Pakarinen
Ryhmät
-
TLS19KMBachelor's Degree Programme in Logistics
-
TLB18SMLogistiikan tutkinto-ohjelma, biotalous
-
TLB17SMLogistiikan tutkinto-ohjelma, biotalous
-
TLS17KMBachelor's Degree Programme in Logistics
-
TLS18KMBachelor's Degree Programme in Logistics
-
TLS17S1Bachelor's Degree Programme in Logistics
-
TLS18S1Bachelor's Degree Programme in Logistics
Objectives
Opiskelija
- tuntee opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis-/tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien eri vaihtoehdot
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivan kehittämis-/tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät), soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat
- osaa arvioida kriittisesti tutkimusten/opinnäytetöiden luotettavuutta, vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä
- tutustuu määrällisen ja laadullisen tutkimuksen sähköisiin ohjelmistoihin
Content
- Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu)
- Opinnäytetyön rakenne
Kvalitatiivinen tutkimus:
- kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, aineistonkeruumenetelmät (havainnointi, haastattelu, dokumentit), aineistojen analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, harjoitukset
Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu (tutkimuslomake), mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät (tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastolliset testit, tulosten luotettavuus ja aukikirjoitus)
- sähköiset tiedonkeruumenetelmät ja aineistojen tilastolliset ohjelmat.
- harjoitukset ja sovellukset
Kehittämis- ja toimintatutkimus:
- menetelmien lähtökohdat ja käyttökohteet
- opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset
Time and location
Etäopiskeluna.
Learning materials and recommended literature
Opintojaksokuvauksen mukainen kirjallisuus, Optiman kautta jaettava materiaali sekä omatoimiseen tiedonhankintaan perustuvat lähdemateriaalit.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkossa ilman lähiopetusta. Opintojakson aloitat oman aikataulusi mukaan siinä vaiheessa, kun opinnäytetyösi aihe-ehdotus on hyväksytty. Opintojakso sisältää opinnäytetyön eri vaiheisiin liittyviä tehtäviä joita teet yhtäaikaisesti opinnäytetyön kanssa.
Exam dates and retake possibilities
Toteutukseen ei sisälly lopputenttiä, vaan itsenäiset oppimistehtävät. Tehtävien vastaukset arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty.
Alternative completion methods
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.
Student workload
Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä eli viiden opintopisteen opintojakson kuormitus on noin 135 h.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä (1) Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- tietää, miten hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja.
Tyydyttävä (2) Opiskelija
- osaa hankkia omaa tutkimus-tai kehittämisaluettaan koskevaa tietoa
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija - osaa itsenäisesti hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti - osaa valita ja käyttää työssään siihen soveltuvaa tutkimus-/kehittämismenetelmää - tuntee tutkimuseettiset periaatteet
Kiitettävä (4) Opiskelija - osaa valita perustellusti omaan tutkimus-/kehittämistyöhönsä soveltuvan tutkimus-/kehittämisotteen ja -menetelmän sekä käyttämään sitä - osaa tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia - osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti - pystyy viestimään analyyttisesti ja objektiivisesti tutkimus-/kehittämissuunnitelmastaan sekä kirjallisesti että suullisesti
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen (5) Opiskelija - osaa hankkia laajasti tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin - osaa analysoida tutkimus-tai kehittämismenetelmien eroja ja perustellusti soveltaa menetelmiä omaan työhönsä - osaa analysoida ja arvioida työnsä tuloksia sekä kriittisesti tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia
Prerequisites
Riittävä perehtyneisyys omaan ammattialueeseen.