Siirry suoraan sisältöön

International Sport Events and TourismLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: YH00CB52

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Aila Ahonen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoite
Tämän kurssin suoritettuasi opit tapahtumanhallinnan perustiedot keskittymällä tämän alan globaaleihin nykyaikaisiin ja strategisiin kysymyksiin. Perehdyt erilaisiin aiheisiin, kuten kestävään kehitykseen, digitalisaatioon, paikkabrändäykseen ja perintöön. Sinulla on syvempi ymmärrys kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun ajankohtaisista aiheista. Tämä kurssi on osa Sustainable Sport Business Management -moduulia.

Opintojakson osaaminen
Urheiluliiketoiminnan johtamisen osaaminen: Sovellat innovatiivisia ja kestäviä ratkaisuja urheiluliiketoiminnan johtamisen ongelmiin ja hyödynnät tiedolla johtamisen dataa päätöksenteossa.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus: Seuraat alasi globaaleja trendejä.
Kestävä kehitys: Edistät vastuullisuushankkeiden toteuttamista toiminnassasi.

Opintojakson osaamistavoitteet
Tämän kurssin suoritettuasi osaat soveltaa nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtumaa ja matkailuteoriaa kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin. Tunnet suurten kansainvälisten urheilutapahtumien kestävän suunnittelun tai hakumenettelyt. Pyrit sisällyttämään digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Pystyt hyödyntämään suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailuaktiviteetteja positiivisen brändi- tai mainevaikutuksen aikaansaamiseksi kohteelle. Osaat tunnistaa urheilutapahtumien ja matkailun, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailun, trendejä ja kasvumahdollisuuksia. Osaat ehdottaa kestäviä johtamisratkaisuja liiketoimintasi haasteisiin.

Sisältö

Kurssin sisältö koostuu teorioista ja aiheista, kuten ajankohtaisista urheilutapahtumista ja matkailukysymyksistä kontekstissa: ihmiset, paikat ja aktiviteetit, urheilutapahtumien ja matkailun kestävä kehitys, urheilutapahtumien ja matkailun digitalisaatio ja innovaatiot, kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun perinnön hyödyntäminen, kansainvälisten urheilutapahtumien strateginen tarjouskilpailu ja portfolionhallinta, paikkabrändäys kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun kautta sekä trendit ja kasvu mahdollisuudet kansainvälisissä urheilutapahtumissa ja matkailussa: mm. seikkailu- ja e-urheilumatkailu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Yrität analysoida ja arvioida kansainvälisiin urheilutapahtumiin ja matkailuun liittyvää akateemista ja liike-elämän tietoa. Yrität soveltaa nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtumaa ja matkailuteoriaa kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin. Yrität parantaa kestävää suunnittelua tai tarjousprosessia suurten kansainvälisten urheilutapahtumien isännöimiseksi. Pyrit sisällyttämään digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Yrität hyödyntää suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailuaktiviteetteja positiivisen brändi- tai mainevaikutuksen aikaansaamiseksi kohteelle. Pyrit tunnistamaan urheilutapahtumien ja matkailun, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailun, trendejä ja kasvumahdollisuuksia. Yrität osoittaa johtamistaitoja tutkimalla ja pohtimalla nykyaikaisia kansainvälisiä urheilutapahtumia ja matkailun teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Tyydyttävä 2
Sinulla on jonkin verran kykyä analysoida ja arvioida kansainvälisiin urheilutapahtumiin ja matkailuun liittyvää akateemista ja liike-elämän tietoa. Sinulla on jonkinlainen kyky soveltaa nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtuma- ja matkailuteoriaa kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin, mutta lähestymistapaa ei tueta argumentoinnilla. Sinulla on jonkin verran kykyä parantaa kestävää suunnittelua tai tarjousmenettelyä suurten kansainvälisten urheilutapahtumien isännöimiseksi. Sinulla on jonkin verran kykyä sisällyttää digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Sinulla on jonkin verran kykyä hyödyntää suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailutoimintaa myönteisiin brändi- tai mainevaikutuksiin kohteessa. Sinulla on jonkin verran kykyä tunnistaa trendejä ja kasvumahdollisuuksia urheilutapahtumissa ja matkailussa, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailussa. Sinulla on jonkin verran kykyä osoittaa johtamistaitoja tutkimalla ja reflektoimalla nykyaikaisia kansainvälisiä urheilutapahtumia ja matkailun teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat arvioida relevanttia akateemista ja liike-elämän dataa ja pohtia mahdollisia lähestymistapoja ja tuloksia kansainvälisiin urheilutapahtumiin ja matkailuongelmiin. Osaat soveltaa nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtumaa ja matkailuteoriaa kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin. Pystyt parantamaan kestävää suunnittelua tai tarjousmenettelyä suurten kansainvälisten urheilutapahtumien isännöimiseksi. Osaat sisällyttää digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Pystyt hyödyntämään suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailuaktiviteetteja positiivisen brändi- tai mainevaikutuksen aikaansaamiseksi kohteelle. Osaat tunnistaa urheilutapahtumien ja matkailun, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailun, trendejä ja kasvumahdollisuuksia. Pystyt osoittamaan strategista johtamista ja kriittisen ajattelun taitoja tutkimalla ja pohtimalla nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtumaa ja matkailun teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Kiitettävä 4
Osaat arvioida kriittisesti relevanttia akateemista ja liike-elämän dataa ja pohtia mahdollisia lähestymistapoja ja tuloksia kansainvälisiin urheilutapahtumiin ja matkailuongelmiin. Osaat soveltaa kriittisesti nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtuma- ja matkailuteoriaa kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin. Pystyt parantamaan kestävää suunnittelua tai tarjousmenettelyä suurten kansainvälisten urheilutapahtumien isännöimiseksi perustelemalla näkemyksesi kriittisesti. Osaat innovatiivisesti sisällyttää digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Pystyt hyödyntämään suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailuaktiviteetteja myönteisiin ja luoviin brändi- tai mainevaikutuksiin kohteessa. Osaat tunnistaa urheilutapahtumien ja matkailun, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailun, trendejä ja kasvumahdollisuuksia perusteluineen. Osaat osoittaa strategisen johtamisen ja kriittisen ajattelun taitoja tutkimalla ja reflektoimalla nykyaikaisia kansainvälisiä urheilutapahtumia ja matkailun teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat arvioida kriittisesti relevanttia akateemista ja liiketoimintatietoa ja esittää innovatiivisia, perusteltuja tuloksia kansainvälisiin urheilutapahtumiin ja matkailuongelmiin. Osaat soveltaa nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtuma- ja matkailuteoriaa kriittisesti ja innovatiivisesti kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin. Pystyt parantamaan kestävää suunnittelua tai tarjousmenettelyä suurten kansainvälisten urheilutapahtumien isännöimiseksi perustelemalla kriittisesti innovatiivisia näkemyksiäsi. Osaat sisällyttää digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja innovatiivisesti ja luovasti kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Pystyt hyödyntämään suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailuaktiviteetteja myönteisiin ja luoviin brändi- tai mainevaikutuksiin kohteessa. Osaat tunnistaa urheilutapahtumien ja matkailun, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailun, trendejä ja kasvumahdollisuuksia datan ja perusteellisten perustelujen avulla. Osaat osoittaa strategisen johtamisen ja kriittisen ajattelun taitoja tutkimalla ja reflektoimalla nykyaikaisia kansainvälisiä urheilutapahtumia ja matkailun teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Oppimateriaalit

Arne, H., Storm, R.K., and Swart, K. (2024), Research Handbook on Major Sporting Events. Cheltenham, UK: Edward Elgar.
Dodds, M., Heisey, K. & Ahonen, A. (2018). Routledge Handbook of International Sport Business. New York, N.Y.: Routledge: 293-303.
Additional material:
Higham, J. & Hinch, T. (2018). Sport tourism development. (3rd ed.). Briston: Channel View.
Knott, B., Fyall, A. & Jones, I. (2015). The nation branding opportunities provided by a sport mega-event: South Africa and the 2010 FIFA World Cup. Journal of Destination Marketing and Management, 4: 46-56.
Whitfield, J., Gouthro, M-B. and Moital, M. (2024), Routledge Handbook of Events and Sustainability, New York, N.Y.: Routledge.

Siirry alkuun