Siirry suoraan sisältöön

International Sport Events and Tourism (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CB52-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
18.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
Master's Degree Programme in Sport Business Management
Opettajat
Brendon Knott
Aila Ahonen
Ryhmät
YHS25S1
Master's Degree Programme in Sport Business Management
ZJAYHS25S1
Avoin AMK, lita, Yamk-väylä, Sport Business Management
Opintojakso
YH00CB52
Toteutukselle YH00CB52-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tavoite
Tämän kurssin suoritettuasi opit tapahtumanhallinnan perustiedot keskittymällä tämän alan globaaleihin nykyaikaisiin ja strategisiin kysymyksiin. Perehdyt erilaisiin aiheisiin, kuten kestävään kehitykseen, digitalisaatioon, paikkabrändäykseen ja perintöön. Sinulla on syvempi ymmärrys kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun ajankohtaisista aiheista. Tämä kurssi on osa Sustainable Sport Business Management -moduulia.

Opintojakson osaaminen
Urheiluliiketoiminnan johtamisen osaaminen: Sovellat innovatiivisia ja kestäviä ratkaisuja urheiluliiketoiminnan johtamisen ongelmiin ja hyödynnät tiedolla johtamisen dataa päätöksenteossa.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus: Seuraat alasi globaaleja trendejä.
Kestävä kehitys: Edistät vastuullisuushankkeiden toteuttamista toiminnassasi.

Opintojakson osaamistavoitteet
Tämän kurssin suoritettuasi osaat soveltaa nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtumaa ja matkailuteoriaa kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin. Tunnet suurten kansainvälisten urheilutapahtumien kestävän suunnittelun tai hakumenettelyt. Pyrit sisällyttämään digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Pystyt hyödyntämään suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailuaktiviteetteja positiivisen brändi- tai mainevaikutuksen aikaansaamiseksi kohteelle. Osaat tunnistaa urheilutapahtumien ja matkailun, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailun, trendejä ja kasvumahdollisuuksia. Osaat ehdottaa kestäviä johtamisratkaisuja liiketoimintasi haasteisiin.

Sisältö

Kurssin sisältö koostuu teorioista ja aiheista, kuten ajankohtaisista urheilutapahtumista ja matkailukysymyksistä kontekstissa: ihmiset, paikat ja aktiviteetit, urheilutapahtumien ja matkailun kestävä kehitys, urheilutapahtumien ja matkailun digitalisaatio ja innovaatiot, kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun perinnön hyödyntäminen, kansainvälisten urheilutapahtumien strateginen tarjouskilpailu ja portfolionhallinta, paikkabrändäys kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun kautta sekä trendit ja kasvu mahdollisuudet kansainvälisissä urheilutapahtumissa ja matkailussa: mm. seikkailu- ja e-urheilumatkailu.

Aika ja paikka

Intensiivipäivät Jamkin Rajakadun kampuksella. 13.-15.11.2025; torstai 12-18, perjantai 9-16, lauantai 9-14.
Kurssin johdantoluento noin 2 viikkoa ennen kurssipäiviä.

Oppimateriaalit

Arne, H., Storm, R.K., and Swart, K. (2024), Research Handbook on Major Sporting Events. Cheltenham, UK: Edward Elgar.
Dodds, M., Heisey, K. & Ahonen, A. (2018). Routledge Handbook of International Sport Business. New York, N.Y.: Routledge: 293-303.

Muu luettava materiaali tarjolla Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opetus kampuksella - luentoja ja työpajoja, online sekä virtuaalista oppimista.
Pääasiallinen toteutustapa on kampuksella tapahtuvan opiskelun ja online webinaarien yhdistelmä. Kampusluennot syventävät oppimista luentojen, yksilö-ja ryhmätöiden sekä keskustelujen avulla.

Kurssin voi suorittaa myös itsenäisesti mutta se vaatii opiskelijalta enemmän yksilötyöskentelyä. Kaikki materiaali on Moodle oppimisympäristössä tarjolla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssi tarjoaa erilaisia yhteyksiä työelämään, kuten caseja, kansainvälisiä ja suomalaisia vierailijoita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Kurssilla käsitellään kansainvälisiä caseja. Kurssin opettaa ulkomaalainen vieraileva professori.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit tutustua Jamkin tutkintosäännön 17§:ään harkitessasi opintojakson osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (hyväksilukemista) perustuen aiemmin hankkimaasi osaamiseesi ja opintojakson tavoitteisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin työmäärä:
- opetus 18 tuntia
- kehittämistehtävät 60 tuntia
- etäluennot ja niihin valmistautuminen 12 tuntia
- itsenäinen työskentely ja lukeminen 45 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Yrität analysoida ja arvioida kansainvälisiin urheilutapahtumiin ja matkailuun liittyvää akateemista ja liike-elämän tietoa. Yrität soveltaa nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtumaa ja matkailuteoriaa kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin. Yrität parantaa kestävää suunnittelua tai tarjousprosessia suurten kansainvälisten urheilutapahtumien isännöimiseksi. Pyrit sisällyttämään digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Yrität hyödyntää suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailuaktiviteetteja positiivisen brändi- tai mainevaikutuksen aikaansaamiseksi kohteelle. Pyrit tunnistamaan urheilutapahtumien ja matkailun, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailun, trendejä ja kasvumahdollisuuksia. Yrität osoittaa johtamistaitoja tutkimalla ja pohtimalla nykyaikaisia kansainvälisiä urheilutapahtumia ja matkailun teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Tyydyttävä 2
Sinulla on jonkin verran kykyä analysoida ja arvioida kansainvälisiin urheilutapahtumiin ja matkailuun liittyvää akateemista ja liike-elämän tietoa. Sinulla on jonkinlainen kyky soveltaa nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtuma- ja matkailuteoriaa kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin, mutta lähestymistapaa ei tueta argumentoinnilla. Sinulla on jonkin verran kykyä parantaa kestävää suunnittelua tai tarjousmenettelyä suurten kansainvälisten urheilutapahtumien isännöimiseksi. Sinulla on jonkin verran kykyä sisällyttää digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Sinulla on jonkin verran kykyä hyödyntää suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailutoimintaa myönteisiin brändi- tai mainevaikutuksiin kohteessa. Sinulla on jonkin verran kykyä tunnistaa trendejä ja kasvumahdollisuuksia urheilutapahtumissa ja matkailussa, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailussa. Sinulla on jonkin verran kykyä osoittaa johtamistaitoja tutkimalla ja reflektoimalla nykyaikaisia kansainvälisiä urheilutapahtumia ja matkailun teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat arvioida relevanttia akateemista ja liike-elämän dataa ja pohtia mahdollisia lähestymistapoja ja tuloksia kansainvälisiin urheilutapahtumiin ja matkailuongelmiin. Osaat soveltaa nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtumaa ja matkailuteoriaa kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin. Pystyt parantamaan kestävää suunnittelua tai tarjousmenettelyä suurten kansainvälisten urheilutapahtumien isännöimiseksi. Osaat sisällyttää digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Pystyt hyödyntämään suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailuaktiviteetteja positiivisen brändi- tai mainevaikutuksen aikaansaamiseksi kohteelle. Osaat tunnistaa urheilutapahtumien ja matkailun, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailun, trendejä ja kasvumahdollisuuksia. Pystyt osoittamaan strategista johtamista ja kriittisen ajattelun taitoja tutkimalla ja pohtimalla nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtumaa ja matkailun teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Kiitettävä 4
Osaat arvioida kriittisesti relevanttia akateemista ja liike-elämän dataa ja pohtia mahdollisia lähestymistapoja ja tuloksia kansainvälisiin urheilutapahtumiin ja matkailuongelmiin. Osaat soveltaa kriittisesti nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtuma- ja matkailuteoriaa kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin. Pystyt parantamaan kestävää suunnittelua tai tarjousmenettelyä suurten kansainvälisten urheilutapahtumien isännöimiseksi perustelemalla näkemyksesi kriittisesti. Osaat innovatiivisesti sisällyttää digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Pystyt hyödyntämään suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailuaktiviteetteja myönteisiin ja luoviin brändi- tai mainevaikutuksiin kohteessa. Osaat tunnistaa urheilutapahtumien ja matkailun, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailun, trendejä ja kasvumahdollisuuksia perusteluineen. Osaat osoittaa strategisen johtamisen ja kriittisen ajattelun taitoja tutkimalla ja reflektoimalla nykyaikaisia kansainvälisiä urheilutapahtumia ja matkailun teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat arvioida kriittisesti relevanttia akateemista ja liiketoimintatietoa ja esittää innovatiivisia, perusteltuja tuloksia kansainvälisiin urheilutapahtumiin ja matkailuongelmiin. Osaat soveltaa nykyaikaista kansainvälistä urheilutapahtuma- ja matkailuteoriaa kriittisesti ja innovatiivisesti kansainvälisen urheilutapahtuman, urheilumatkailutoiminnan tai -organisaation johtamiseen tai markkinointiin. Pystyt parantamaan kestävää suunnittelua tai tarjousmenettelyä suurten kansainvälisten urheilutapahtumien isännöimiseksi perustelemalla kriittisesti innovatiivisia näkemyksiäsi. Osaat sisällyttää digitaalisia innovaatioita tai ratkaisuja innovatiivisesti ja luovasti kansainvälisten urheilutapahtumien ja matkailun suunnitteluun, toteuttamiseen ja edistämiseen. Pystyt hyödyntämään suuria urheilutapahtumia tai urheilumatkailuaktiviteetteja myönteisiin ja luoviin brändi- tai mainevaikutuksiin kohteessa. Osaat tunnistaa urheilutapahtumien ja matkailun, kuten seikkailu- ja e-urheilumatkailun, trendejä ja kasvumahdollisuuksia datan ja perusteellisten perustelujen avulla. Osaat osoittaa strategisen johtamisen ja kriittisen ajattelun taitoja tutkimalla ja reflektoimalla nykyaikaisia kansainvälisiä urheilutapahtumia ja matkailun teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Lisätiedot

Kurssin arviointi perustuu kirjoitettuun kriteeristöön, sisältäen case tehtvät sekä isomman kehittämistehtävän.

Siirry alkuun