Siirry suoraan sisältöön

Määrällinen tutkimusLaajuus (5 op)

Tunnus: YZ00CB88

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tiina Kuukkanen, Hyvinvointi
  • Heikki Peltonen, IBM/SBM

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Alakohtaiset osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Sisältö

Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
Määrällisen tutkimuksen kulku
Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
Määrällisen tutkimuksen eettisyys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Kiitettävä 4
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.