Siirry suoraan sisältöön

Saavutettava markkinointiviestintä matkailualallaLaajuus (5 op)

Tunnus: MT00CK84

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • englanti
  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Petra Blinnikka
  • Riitta Koivisto

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystäsi esteettömästä matkailusta ja saavutettavasta markkinointiviestinnästä. Opit arvioimaan ja parantamaan matkailuyrityksen markkinointiviestinnän saavutettavuutta painottuen yrityksen verkkosivujen sisällön saavutettavuuteen ja esteettömistä palveluista viestimiseen. Kurssin jälkeen osaat suunnittella ja parantaa matkailualan digitaalista markkinointiviestintää saavutettavuusperiaatteiden mukaisesti eri asiakaskohderyhmien tarpeet huomioiden.

Tämän kurssin jälkeen osaat huomioida asiakkaiden tarpeet ja saavutettavuusperiaatteet digitaalisessa markkinoinnissa. Tiedät, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, ja osaat tunnistaa saavutettavuuteen liittyvät pullonkaulat digitaalisissa myyntikanavissa. Osaat analysoida saavutettavuutta digitaalisessa sisällössä ja markkinointiviestinnän kanavissa.

Sisältö

- Saavutetttava markkinointiviestintä
- Esteettömyys ja asiakkaan tarpeet
- Verkkosivujen saavutettavuus
- Saavutettavat tiedostot
- Saavutettavuus digitaalisessa markkinoinnissa ja myyntikanavissa

Esitietovaatimukset

Markkinointiviestinnän perusteiden ymmärtäminen
Esteettömän matkailun erityispiirteiden ymmärtäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1: Tiedät, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, ja osaat tunnistaa saavutettavuuden digitaalisissa myyntikanavissa. Tiedät, miten analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Tiedät, kuinka ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja esteettömyyden digitaalisessa markkinoinnissa.
Tyydyttävä 2: Ymmärrät, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, ja osaat tunnistaa saavutettavuuden digitaalisissa myyntikanavissa. Ymmärrät, kuinka analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Ymmärrät, kuinta ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja esteettömyyden digitaalisessa markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3: Osaat kertoa, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa sekä osaat tunnistaa ja käsitellä saavutettavuutta digitaalisissa myyntikanavissa. Ymmärrät, kuinka analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Havainnollistat, kuinka huomioida asiakkaiden tarpeet ja esteettömyyden digitaalisessa markkinoinnissa.

Kiitettävä 4: Havainnollistat, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa sekä osaat tunnistaa ja käsitellä saavutettavuutta digitaalisissa myyntikanavissa. Havainnollistat myös, kuinka analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Otat digitaalisessa markkinoinnissa huomioon asiakkaiden tarpeet ja saavutettavuusperiaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Osoitat ymmärryksesi digitaalisesta saavutettavuudesta, ja osaat tunnistaa ja käsitellä saavutettavuutta digitaalisissa myyntikanavissa. Osaat kriittisesti analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Pystyt kehittämään digitaalista markkinointia asiakkaiden tarpeet ja saavutettavuusperiaatteet huomioiden laaja-alaisesti

Lisätiedot

Tämä kurssi on osa Esteettömän matkailun osaamiskokonaisuutta (10 op), jota Jyväskylän ammattikorkeakoulu toteuttaa. Osaamiskokonaisuus sisältää verkkototeutuksena Esteetön matkailu (5 op) sekä Saavutettava markkinoinitiviestintä matkailualalla (5 op). Riittävän opintojaksoa edeltävän osaamisen takaamiseksi suosittelemme suorittamaan Esteetön matkailu -opintojakson ensin.

Ilmoittautumisaika

19.11.2024 - 09.03.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 20.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)
Opettaja
  • Upe Nykänen
  • Riitta Koivisto
Ryhmät
  • ZJA25KM
    Avoin amk, marata
  • ZJK25KM
    Korkeakoulujen välinen yhteistyö, MARATA

Tavoitteet

Tämän opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystäsi esteettömästä matkailusta ja saavutettavasta markkinointiviestinnästä. Opit arvioimaan ja parantamaan matkailuyrityksen markkinointiviestinnän saavutettavuutta painottuen yrityksen verkkosivujen sisällön saavutettavuuteen ja esteettömistä palveluista viestimiseen. Kurssin jälkeen osaat suunnittella ja parantaa matkailualan digitaalista markkinointiviestintää saavutettavuusperiaatteiden mukaisesti eri asiakaskohderyhmien tarpeet huomioiden.

Tämän kurssin jälkeen osaat huomioida asiakkaiden tarpeet ja saavutettavuusperiaatteet digitaalisessa markkinoinnissa. Tiedät, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, ja osaat tunnistaa saavutettavuuteen liittyvät pullonkaulat digitaalisissa myyntikanavissa. Osaat analysoida saavutettavuutta digitaalisessa sisällössä ja markkinointiviestinnän kanavissa.

Sisältö

- Saavutetttava markkinointiviestintä
- Esteettömyys ja asiakkaan tarpeet
- Verkkosivujen saavutettavuus
- Saavutettavat tiedostot
- Saavutettavuus digitaalisessa markkinoinnissa ja myyntikanavissa

Aika ja paikka

Opintojaksolla on käytössä Moodle-verkko-oppimisympäristö, josta opintojaksotietojen lisäksi löytyvät opiskelumateriaalit. Opintojakson aikana järjestetään 4 webinaaria ja 2 ohjaustapaamista Zoomissa, minkä lisäksi itsenäistä opiskelua opettajan ohjeiden mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Jyväskylän ammattikorkeakoulu (2022). Matkailun saavutettavuutta vastuullisesti: Näkökulmia fyysiseen, digitaaliseen ja inklusiiviseen saavutettavuuteen Keski-Suomessa 2021–2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-643-9
Saavutettavuuskirjasto Celia. Saavutettavasti.fi https://www.saavutettavasti.fi/
Visit Finland (2021). Inklusiivisen matkailun opas. https://www.businessfinland.fi/4af114/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2021/inklusiivisen_matkailun_opas-2021.pdf

Opetusmenetelmät

Verkossa toteutettava opintojakso, joka sisältää webinaareja, itsenäistä opiskelua, markkinointiviestinnän saavutettavuuden kehittämistä matkailuyrityksessä sekä keskustelua ja vertaisoppimista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana kehität (oman/valitsemasi) matkailuyrityksen markkinointiviestinnän saavutettavuutta.

Kansainvälisyys

Opintojakson aikana opit myös kansainvälisten käytännön esimerkkien kautta.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Sinulla on oikeus hakea hyväksilukua, jos sinulla on aiempaa osaamista. Lisätietoja Jamk tutkintosäännöstä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoituminen (5 tuntia): Tutustuminen oppimistavoitteisiin, sisältöihin, tehtäviin, ajan hallinta ja henkilökohtaiset tavoitteet
Webinaarit ja ohjaus (10 tuntia): Osallistut opintojakson webinaareille ja saat ohjausta.
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät (120 tuntia): Opettajien antamien ohjeiden mukainen työskentely yrityksen markkinointiviestinnän saavutettavuuden parantamiseksi.

Sisällön jaksotus

Opintojakson alussa orientoidut kurssille ja tutustut saavutettavaan viestintään sekä kuinka huomioida asiakastarpeet. Keskivaiheella opintojaksoa keskityt verkkosivujen saavutettavuuteen ja opintojakson loppupuolella saavutettavuuteen dokumenteissa, sosiaalisessa mediassa sekä videoissa. Opintojakson tehtävät etenevät aiheiden mukana.

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävien arviointi pohjautuu kurssin arviointikriteereihin, jonka lisäksi arvioit omaa oppimistasi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1: Tiedät, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, ja osaat tunnistaa saavutettavuuden digitaalisissa myyntikanavissa. Tiedät, miten analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Tiedät, kuinka ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja esteettömyyden digitaalisessa markkinoinnissa.
Tyydyttävä 2: Ymmärrät, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, ja osaat tunnistaa saavutettavuuden digitaalisissa myyntikanavissa. Ymmärrät, kuinka analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Ymmärrät, kuinta ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja esteettömyyden digitaalisessa markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3: Osaat kertoa, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa sekä osaat tunnistaa ja käsitellä saavutettavuutta digitaalisissa myyntikanavissa. Ymmärrät, kuinka analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Havainnollistat, kuinka huomioida asiakkaiden tarpeet ja esteettömyyden digitaalisessa markkinoinnissa.

Kiitettävä 4: Havainnollistat, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa sekä osaat tunnistaa ja käsitellä saavutettavuutta digitaalisissa myyntikanavissa. Havainnollistat myös, kuinka analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Otat digitaalisessa markkinoinnissa huomioon asiakkaiden tarpeet ja saavutettavuusperiaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Osoitat ymmärryksesi digitaalisesta saavutettavuudesta, ja osaat tunnistaa ja käsitellä saavutettavuutta digitaalisissa myyntikanavissa. Osaat kriittisesti analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Pystyt kehittämään digitaalista markkinointia asiakkaiden tarpeet ja saavutettavuusperiaatteet huomioiden laaja-alaisesti

Esitietovaatimukset

Markkinointiviestinnän perusteiden ymmärtäminen
Esteettömän matkailun erityispiirteiden ymmärtäminen

Lisätiedot

Tämä kurssi on osa Esteettömän matkailun osaamiskokonaisuutta (10 op), jota Jyväskylän ammattikorkeakoulu toteuttaa. Osaamiskokonaisuus sisältää verkkototeutuksena Esteetön matkailu (5 op) sekä Saavutettava markkinoinitiviestintä matkailualalla (5 op). Riittävän opintojaksoa edeltävän osaamisen takaamiseksi suosittelemme suorittamaan Esteetön matkailu -opintojakson ensin.

Enrollment

18.11.2024 - 09.01.2025

Timing

17.03.2025 - 19.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

School of Business

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 70

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Teachers
  • Upe Nykänen
  • Riitta Koivisto
Groups
  • MTM25VK
    Bachelor's Degree Programme in Tourism Management,vaihto-opiskelu/Exchange studies
  • MTM23S1
    Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
  • ZJA25KM
    Avoin amk, marata
  • ZJK25KM
    Korkeakoulujen välinen yhteistyö, MARATA
  • MTM22S1
    Bachelor's Degree Programme in Tourism Management

Objective

The purpose of this course is to deepen your understanding in accessible tourism and marketing communications. You will learn how to assess and improve the accessibility of tourism company's marketing communications, with the main focus being on the accessibility of company's website content and services. After this course you will understand how to design and improve the digital marketing communications for tourism business according to accessibility principles, taking into account the needs of different customer target groups.

After this course you know how to consider the customer needs and accessibility principles in digital marketing. You know what digital accessibility is and can identify accessibility issues in digital sales channels. You know how to analyze the accessibility of digital content and marketing communication channels.

Content

- Accessible marketing communications
- Accessibility and customer needs
- Website accessibility
- Accessible files
- Accessibility in digital marketing and sales channels

Location and time

The course will have Moodle e-learning workspace, where you can find the timetable of webinars and all the materials. There are two webinars and personal guiding session in Zoom during this course, and in between the webinars students study independently according to the instructions given by the teacher.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Regional State Administrative Agency. Digital services are for everyone. www.webaccessibility.fi
Accessibility.com 2023. Digital Accessibility. www.accessibility.com/digital-accessibility13th
Dean Issacharoff 2020. Elementor Team Writes: How to Design for Web Accessibility — Key Principles & Tips. https://elementor.com/blog/web-accessibility-design-guide
European Comission. Web Accessibility. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/web-accessibility
Visit Finland 2021. Guide to inclusive tourism. https://www.visitfinland.fi/4af121/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2021/guide_to_inclusive_travel_2021.pdf.
Microsoft 2024. Create accessible office documents. https://support.microsoft.com/en-us/office/create-accessible-office-documents-868ecfcd-4f00-4224-b881-a65537a7c155
Alexa Heinrich 2024. Accessible Social - a beginner’s guide to creating inclusive social media content. Alexa Heinrich.

Teaching methods

The course is implemented online and it includes independent studying online, 2 virtual webinars and personal guiding session.

Employer connections

You can improve the accessibility of selected tourism company's website directly with tasks. If you are a student without an access to company's website, you will use the assignments to produce a development report for the tourism company of your choice.

International connections

Internationalisation aspect is accommodated to this implementation using also international examples and material of accessible tourism.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.

The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: JAMK Degree Regulations, section 17.

Student workload

Orientation into the course (5 hours): Familiarizing yourself with learning objectives, contents, assignments; organizing your time and the own goals for learning.
Webinars (4,5 hours): You will attend to the webinars of this course (2 hours + 2,5 hours)
Guidance (0,5 hours) : You will attend to the online tutoring session.
Independent studying and working with assignments (125 hours)

Content scheduling

In the beginning of the course you will orientate to the course and familiarize yourself with accessible marketing communications and how to take customer needs into account. In the middle of the course you will focus on website accessibility and in the end there will be more about accessibility in documents, social media and videos. The assignments of this course will progress with the topics.

Further information

The teacher of this course will evaluate the assignments of the course, based on course evaluation criteria, and you will evaluate your own learning during the course. For passing the course you need to complete all the required assignments.
Open UAS 5
Campusonline 20

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 (Sufficient) You know what digital accessibility is and can identify accessibility in digital sales channels. You know how to analyze the accessibility of digital content and marketing communication channels. You know how to consider the customer needs and accessibility principles in digital marketing.
2 (Satisfactory) You understand what digital accessibility is and can identify accessibility in digital sales channels. You understand analyzing the accessibility of digital content and marketing communication channels. You understand how to consider the customer needs and accessibility principles in digital marketing.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 (Good) You can explain what digital accessibility is and can identify and address accessibility in digital sales channels. You understand analyzing the accessibility of digital content and marketing communication channels. You demonstrate how to consider the customer needs and accessibility principles in digital marketing.

4 (Very Good) You demonstrate what digital accessibility is and can identify and address accessibility in digital sales channels. You demonstrate how to analyze the accessibility of digital content and marketing communication channels. You take into account the customer needs and accessibility principles in digital marketing.

Assessment criteria, excellent (5)

5 (Excellent) You evidence your understanding of digital accessibility and can identify and address accessibility in digital sales channels. You can critically analyze the accessibility of digital content and marketing communication channels. You are able to develop digital marketing taken into account the customer needs and accessibility principles widely.

Qualifications

Understanding the basics of marketing communications
Understanding the special features of accessible tourism

Further information

This course is part of Accessible Tourism education package (15 credits) offered by Jamk University of Applied Sciences. That package includes online courses Accessible Tourism (5 credits), Accessibility in tourism marketing communication (5 credits) and Management of accessible tourism services (5 credits).