Siirry suoraan sisältöön

Kasvituotannon suunnittelu (6 op)

Toteutuksen tunnus: LMSK0300-0K0Y2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
Maaseutuelinkeinot (AMK)
Opettajat
Toni Haapakoski
Ulla Heinonen
Ryhmät
LMS19KM
Maaseutuelinkeinot
Opintojakso
LMSK0300
Toteutukselle LMSK0300-0K0Y2 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija tuntee keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja tuntee sadonmuodostukseen vaikuttavien tekijöiden merkityksen laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan sadon laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmaa apuna käyttäen. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija tuntee työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen.

Sisältö

kasvien viljely, sadon laatukriteerit ja niiden määrittäminen, viljelysuunnitelma, viljelykierto, konetyö ja -ketjut.

Oppimateriaalit

Verkkoluennot; verkkomateriaali; kurssin työtilassa olevat ja ilmoitetut materiaalit. Kurssilla käytettävä viljelysuunnitteluohjelmisto ei toimi mac-koneilla.

Pietola, L. 2018. Mitä ilmastokeskustelu tarkoittaa Suomen näkökulmasta? Tallenne Pellon käytön optimoinnilla ratkaisuja ilmastonmuutokseen –seminaarista 5.2.2018. https://www.youtube.com/watch?v=aETtJVONGVY&index=1&list=PLLiSq4pLlOEBrS4KTp34kvb7gccBF047b
Mokkila, M. (toim.). 2015. Tiekartta Suomen proteiini-omavaraisuuden parantamiseksi. Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, VTT Visions 6. ISBN 978-951-38-8286-0 (verkko)
Hakala, K. 2018. Ilmastonmuutoksen vaikutus maatalouteen ja viljelijän mahdollisuudet sopeutua –esityksen tallenne Maankuivatus ja ilmastonmuutos –seminaarista 17.10.2018. https://www.youtube.com/watch?v=yjH_wAieJNc
Regina, K. 2018. Hiilen sidonta peltomailla –esitystallenne. Maatilaverkoston etäluento 25.1.2018. https://www.youtube.com/watch?v=xy0_TeS5Tk4
Korpela, P. 2018. Elintarvikkeiden alkutuotannon hygieniavaatimukset kasvintuotantotiloilla – täydentävät ehdot –esitys sarjassa: Tieto itää! Verkkoluento III: Kasvinsuojelu ja kasvintuotantotilojen elintarvike- ja rehuhygienia –verkkoluento 25.1.2018. https://www.youtube.com/watch?v=DMFts6vcIMg
Korkalainen, K. 2018. Ajankohtaista kasvintuotantotilojen rehuhygieniasta –esitys sarjassa: Tieto itää! Verkkoluento III: Kasvinsuojelu ja kasvintuotantotilojen elintarvike- ja rehuhygienia –verkkoluento 25.1.2018. https://www.youtube.com/watch?v=DMFts6vcIMg
Ruokavirasto Elintarvikkeiden alkutuotanto –verkkosivut. https://prod-ruokavirastofi.solitaonline.fi/yritykset/elintarvikeala/elintarvikkeiden-alkutuotanto/
Seppänen, A. ym. 2019. Kierrätyslannoitus : Suunnittelu, käytännöt ja mahdollisuudet tulevaisuudessa. Helsinki: Luonnonvarakeskus. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-326-759-6. ISBN 978-952-326-759-6 (Verkkojulkaisu).
Luonnonvarakeskus, 2019. Kaikki irti lannasta - Opas hyvään lannankäsittelyyn. https://www.luke.fi/manurestandards/wp-content/uploads/sites/25/2019/11/Kaikki-irti-lannasta-FINAL.pdf.
Mavi, 2008. Ravinnetaseet Ympäristötuen lisätoimenpide lannoituksen ja sadon ravinnemäärien seurantaan. Maaseutuvirasto.
Jalli, M. 2017. Kasvitaudit muuttuvassa ilmastossa –tallenne. https://www.youtube.com/watch?v=4JNX7N05VYQ&t=321s
Jalli, H. ym. 2016. Resistenssi - Kasvintuhoojien torjunta-ainekestävyys. Luonnonvara- ja biotaloudentutkimus 17/2016. Helsinki: Luonnonvarakeskus. ISBN: 978-952-326-200-3 (Verkkojulkaisu). https://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/532360/luke-luobio_17_2016.pdf?sequence=6.
Perunantutkimuslaitos internetsivut: Viljelyohjeet. https://petla.fi/viljelyohjeet/
Kasvintuhoojakuvasto, Peruna-alan yhteistyöryhmä, PAYR. https://perunasta.fi/kasvintuhoojakuvasto/
ProAgria, Viljan myynti- ja laatuvaatimukset. Tieto tuottamaan 108.
Ruokaviraston internetsivut: Viljan laatu ja turvallisuus. https://www.ruokavirasto.fi/laboratoriopalvelut/kasvitutkimukset/viljan-laatu-ja-turvallisuus/
Nurmela, T. Konedata, traktorit –internetsivusto. https://konedata.net/traktorit/

Opetusmenetelmät

Kyseessä on monimuotototeutus, joten pääpaino on itsenäisessä opiskelussa. Oppimisympäristössä opiskellaan luentotallenteiden, videoiden ja kirjallisen materiaalin avulla tehtäviä tehden. Kontaktitunneilla tehdään harjoitustöitä ja kurssin sisältöön kuuluvia käytännön töitä. Kustakin tehdystä tehtävästä opiskelija saa palautteen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla tehdään viljelysuunnitelma ja viljelykiertosuunnitelma, jotka voi tehdä joko mallitilalle tai oikealle tilalle.
Kurssi sisältää vierailun maatilalle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssitentti (verkkotentti) pidetään huhtikuussa 2021, 1. uusintatentti toukokuussa 2021 ja 2. uusintatentti kesäkuussa 2021.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoitustyöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 162 tuntia opiskelijatyötä. Tästä kontaktiopetukseen ja tilavierailuun on varattu 40 tuntia, loput ajasta käytetään itsenäiseen opiskeluun ja tenttiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä: 1
Opiskelija tuntee keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja tekijät laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija tuntee työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu, mutta niissä on puutteita.

Tyydyttävä: 2
Opiskelija osaa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa arvioida tekijöitä laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina.

H3 Hyvä
Opiskelija osaa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa arvioida soveltaen tekijöitä laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia monipuolisen viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmaa apuna käyttäen. Keskeisimpien rikkakasvien, kasvitautien ja tuhoeläinten tunnistamisessa on vähäisiä puutteita. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina, ne on dokumentoitu oppimateriaalia soveltaen.

K4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa tekijät laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia monipuolisen ja mielekkään viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä virheettömästi. Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoisten koneketjujen suunnittelun niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina, ne on dokumentoitu monipuolisia lähteitä soveltaen.

E5 Erinomainen
Opiskelija osoittaa hallitsevansa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa eri tekijöiden merkityksen laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä virheettömästi. Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoisten koneketjujen suunnittelun niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina, ne on dokumentoitu virheettömästi ja kattavasti monipuolisia lähtei

Esitietovaatimukset

peltoviljelyn perusteet

Lisätiedot

Kurssia toteutetaan kolmella tavalla, joista AMK tutkintoon johtavassa koulutuksessa oleville opiskelijoille tarjolla ovat päivätoteutuksen (enemmän kontaktitunteja) ja monimuoto-opetuksen (vähemmän kontaktitunteja) toteutukset. Katso tarkemmat toteutusajat opinto-oppaasta.Kokonaan verkossa tapahtuva opetus on tarkoitettu Avoimen AMK:n opiskelijoille.

Siirry alkuun