Osaajana kehittyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TKPP0500-9S0K1
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Konetekniikka (AMK)
Opettaja
- Erja Hiitelä
- Petri Luosma
- Tarja Ahopelto
Vastuuopettaja
Erja Hiitelä
Ajoitusryhmät
- Ohjattu pienryhmä 1 (Capacity: 20. Avoin AMK: 0.)
- Ohjattu pienryhmä 2 (Capacity: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TKN19S1Konetekniikka
-
TKN19SBKonetekniikka B
-
TKN19SAKonetekniikka A
Small groups
- Ohjattu pienryhmä 1
- Ohjattu pienryhmä 2
Objectives
EA-TR EUR-ACE Yleiset Taidot:
Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa ammatillisia vaihtoehtoja.
Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.
YHTOP Oppimisen taidot: Opiskelija saa valmiudet amk-opiskeluun ja kiinnittyy osaksi opiskelu- ja toimintaympäristöä.
YHTTH Tiedonhallintaosaaminen, YHTVI Viestintäosaaminen: Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa ammatillisia vaihtoehtoja.
Content
1. vuosi
PEREHTYMINEN JAMKIN OPPIMIS- JA TOIMINTAYMPÄRISTÖÖN
Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).
Opiskelija tiedostaa oman asemansa ja oikeutensa oppimis- ja toimintaympäristössä ja toimii eettisten ohjeiden mukaisesti.
OMA OSAAMINEN - PORTFOLION ALOITTAMINEN
• Opiskelija tunnistaa omat lähtökohtansa: millainen olen? mitä osaan? missä verkostoissa toimin? *
• Opiskelija kuvaa lähtökohtien pohjalta nykytilanteen ja pohtii ammatillisia kiinnostuksen kohteitaan ja kehittämistarpeitaan.*
• Opiskelija määrittää portfoliolleen rakenteen ja toteutustavan sekä ensimmäisen version sisällöstä huomioiden yllämainitut.
URASUUNNITTELU
• Opiskelija tuntee työ- ja koulutusmahdollisuuksiaan, pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja suunnittelee niitä tukevia valintoja.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma I kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.
OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS:in) ottaen huomioon urasuunnitelmansa ja portfolionsa, osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun. Opiskelija tekee opintojaksoilmoittautumiset (ASIO) ja tarvittaessa hyväksilukemista koskevat anomukset.
2. vuosi
OMA OSAAMINEN - VÄLIPORTFOLIO
• Opiskelija työstää portfoliotaan opiskelun aikana kertyneestä osaamisestaan, tuotoksistaan ja saamistaan palautteista. Portfoliossaan opiskelija kykenee reflektoimaan ja kuvaamaan osaamistaan sekä ammatti-identiteettinsä kehittymistä.
• Opiskelija kehittää portfolion visuaalista ja sisällöllistä rakennetta kohti näyteportfoliota.
URASUUNNITTELU
• Opiskelija päivittää ja pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja niiden edistymistä osana opintoja ja tekee niitä tukevia opintoihin liittyviä jatkovalintoja.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma II kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.
OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija päivittää HOPS:iaan ja miettii tutkintonsa kokonaisuutta esimerkiksi yrittäjyyden ja kansainvälistymisen tuomia mahdollisuuksia osana opintojaan.
• Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.
3.-4. vuosi
OMA OSAAMINEN – NÄYTEPORTFOLIO
• Opiskelija viimeistelee työ- tai jatko-opiskelupaikan hakuun tarvittavan näyteportfolion sisällyttäen siihen myös työssä, harrastuksissa ja muissa opinnoissa saavuttamansa osaamisen.
URASUUNNITTELU
• Opiskelija valmistautuu työ- tai jatko-opiskelupaikan hakemiseen ja rekrytointitilanteisiin hyödyntäen tarjolla olevia tapahtumia ja infoja sekä Optima-työtilaan koottua aineistoa.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma III kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää viimeistä henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.
OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija tekee tavoiteajassa valmistumiseen tähtäävän suunnitelman opintojen loppuunsaattamiseksi.
• Opiskelija tekee opintojen kokonaisarvioinnin vastaamalla AVOP-palautteeseen.
• Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.
Learning materials and recommended literature
optima.jamk.fi
Teaching methods
- Perehdytykset
- Tiedottaminen, neuvonta ja ohjaustyö
- Henkilökohtaiset HOPS-keskustelut
- Pienryhmissä tapahtuva työskentely
- Itsenäinen työskentely ja aineistonkeruu (portfolion laadinta)
- Verkkotyöskentely
- Ennakkotehtävä
- Opintojaksoon sisältyvään kontaktiopetukseen / verkkovälitteisiin tapaamisiin osallistuminen
- Alakohtaiset tehtävät / tutustuminen / projekti
- Pienryhmätyöskentelyyn osallistuminen
- Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) laadinta ja sen päivitykset sisältäen opintojen loppuunsaattamisen suunnitelman
- Urasuunnitelman laadinta ja sen päivitykset
- Henkilökohtaiset HOPS-keskustelut
- Portfolion laadinta ja viimeistely
Suosittelemme ja ohjaamme kaikkia opiskelijoita vastaamaan opintojen lopuksi/loppuvaiheessa AVOP-palautekyselyyn.
Practical training and working life connections
Opintojaksoon sisältyvät mahdolliset työssä tehtävät osiot kuvataan kurssin ensimmäisillä kokoontumiskerroilla.
Alternative completion methods
• Ennakkotehtävä
• Opintojaksoon sisältyvään kontaktiopetukseen / verkkovälitteisiin tapaamisiin osallistuminen• Alakohtaiset tehtävät / tutustuminen / projekti
• Pienryhmätyöskentelyyn osallistuminen
• Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) laadinta ja sen päivitykset sisältäen opintojen loppuunsaattamisen suunnitelman
• Urasuunnitelman laadinta ja sen päivitykset
• Henkilökohtaiset HOPS-keskustelut
• Portfolion laadinta ja viimeistely Suosittelemme ja ohjaamme kaikkia opiskelijoita vastaamaan opintojen lopuksi/loppuvaiheessa AVOP-palautekyselyyn.
Student workload
Opiskelijan työ koostuu seuraavista osista:
o kontaktitunnit /verkkovälitteiset tapaamiset 60h
o itsenäinen työskentely 75h Yhteensä 135h
Content scheduling
1. vuosi, 3 op:
Perehtyminen Jamkin oppimis- ja toimintaympäristöön; Oma osaaminen - portfolion aloittaminen; Urasuunnittelu; Opintojen suunnittelu (HOPS)
2. vuosi, 1 op:
Oma osaaminen - väliportfolio; Urasuunnittelu; Opintojen suunnittelu (HOPS)
3-4 vuosi, 1 op:
Oma osaaminen - näyteportfolio; Urasuunnittelu; Opintojen suunnittelu (HOPS)
Further information for students
Huom. opintojaksokuvausta on muutettu tavoitteiden, sisältöjen, suoritusten ja arviointimenetelmien osalta 29.6.2016.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
1. vuosi
• Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
• Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
• Opiskelija tekee alakohtaisen tutustumistehtävän / osallistuu ammattialaan liittyvään projektiin.
• Opiskelija kiinnittyy opintoihinsa ja tunnistaa omat ohjaustarpeensa. Opiskelija on päämäärätietoinen ja hän opiskelee tavoitteellisesti. Hän osaa toimia JAMKin oppimis- ja toimintaympäristössä tuntien oikeutensa ja velvollisuutensa sekä eettiset ohjeet.
• Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).
2. vuosi
• Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa eri ammatillisia vaihtoehtoja.
• Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.
• Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan väliportfoliossa.
3.-4. vuosi
• Hän kykenee itsenäisesti ja vastuullisesti asettamaan tavoitteita omalle ammatilliselle urakehitykselleen.
• Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa kertynyttä osaamistaan suhteessa tavoittelemiinsa työtehtäviin ja vaatimustasoon sekä tutkinnon osaamistavoitteisiin.
• Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa kehittämistarpeensa ja jatko-opiskelumahdollisuudet.
Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan näyteportfoliossa.
Evaluation criteria, pass/failed
1. vuosi
• Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
• Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
• Opiskelija tekee alakohtaisen tutustumistehtävän / osallistuu ammattialaan liittyvään projektiin.
• Opiskelija kiinnittyy opintoihinsa ja tunnistaa omat ohjaustarpeensa. Opiskelija on päämäärätietoinen ja hän opiskelee tavoitteellisesti. Hän osaa toimia JAMKin oppimis- ja toimintaympäristössä tuntien oikeutensa ja velvollisuutensa sekä eettiset ohjeet.
• Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).
2. vuosi
• Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa eri ammatillisia vaihtoehtoja.
• Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.
• Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan väliportfoliossa.
3.-4. vuosi
• Hän kykenee itsenäisesti ja vastuullisesti asettamaan tavoitteita omalle ammatilliselle urakehitykselleen.
• Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa kertynyttä osaamistaan suhteessa tavoittelemiinsa työtehtäviin ja vaatimustasoon sekä tutkinnon osaamistavoitteisiin.
• Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa kehittämistarpeensa ja jatko-opiskelumahdollisuudet.
Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan näyteportfoliossa.
Prerequisites
-