Musiikkikasvatuksen soveltava didaktiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: KMLP0601-0K0O1
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija on syventänyt ja laajentanut musiikkipedagogista osaamistaan musiikkikasvatuksen suunnittelijana ja toteuttajana varhaisiän musiikkikasvatuksen kohderyhmissä tai elämän eri ikävaiheissa, esim. seniorityössä. Opiskelija osaa käyttää esim. orff / laattasoittimia, viisikielistä kanteletta ja ukulelea sekä musiikkikasvatuksen eri työtapoja ja menetelmiä suunnitellessaan ja toteuttaessaan musiikin opetusta erilaisille kohderyhmille. Opiskelijalla on valmiudet kohdata eri-ikäisiä ja erilaisia oppijoita vuorovaikutuksellisissa ohjaustilanteissa.
Opiskelija ymmärtää opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen ja arvioi omaa ja toisten osaamista rakentavasti ja realistisesti sekä käyttää portfoliota oman oppimisensa tukena.
Sisältö
•Musiikin alkeiden opetuksen tavoitteellinen suunnittelu ja toteuttaminen erilaisissa toimintaryhmissä, erityisesti huomioiden esi- ja alkuopetusikäisten lasten sekä senioreiden ryhmätoiminta. Opiskelija tutustuu myös erityisryhmien musiikkikasvatukseen.
•Soiton ryhmäopetus: orff / laattasoittimet, viisikielinen kantele ja ukulele.
•Soiton ja teorian alkeisopetuksen materiaalit.
Oppimateriaalit
LOUHIVUORI, J., PAANANEN, P. & VÄKEVÄ, L. (toim.) 2009. Musiikkikasvatus. Näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Suomen Musiikkikasvatusseura FISME r.y. Ykkös-Offset Oy. Vaasa LOUHIVUORI, J. & SAARIKALLIO, S. 2010. Musiikkipsykologia. Ateena kustannus Oy.McPHERSON, G.E.(edit.) 2007. The child as musician. A handbook of musical development. Oxford University Press. OJALA,L. & VÄKEVÄ, L. (toim.) 2013. Säveltäjäksi kasvattaminen. Pedagogisia näkökulmia musiikin luovaan tekijyyteen.Juvenes Print-Suomen yliopistopaino Oy. Tampere.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun (40%) Annettujen tehtävien suorittaminen, ohjauskeskustelut, projektityöskentelyyn ja tutustumiskäynteihin osallistuminen (40%) Oppimistehtävien suorittaminen ( 20 %)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
kontaktiopiskelu / demonstraatiot 42 – 52 h oppimistehtävät 30 - 40 h harjoittelu / itsenäinen työskentely 20 -28 h tuntien observointi 15 hYhteensä 135 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hyväksytty : Opiskelija ymmärtää tavoitteellisen musiikkikasvatuksen suunnittelun ja toteuttamisen lähtökohdat ja toimintaperiaatteet sekä osaa soveltaa oppimaansa laaja-alaisesti eri toimintaympäristöissä. Hän osaa tehdä toimivia laattasoitin-, kantelesovituksia eri- ikäisille ja tasoisille soittajille. Opiskelija osoittaa kypsää itsensä arvioimisen ja -kehittämisen taitoa opinnoissaan.
Hylätty: Opiskelija ei saavuta opintojakson suorittamiselle asetettuja tavoitteita.
Esitietovaatimukset
Opiskelija on perehtynyt musiikkikasvatuksen perustekijöihin, varhaisiän musiikkikasvatuksen lähtökohtiin, sisältöihin, työtapoihin ja tavoitteisiin. Hän ymmärtää yleisen ja musiikillisen kehityksen merkityksen musiikkitoiminnan suunnittelun ja toteuttamisen perustana. Opiskelija osaa käyttää, soveltaa ja kehittää eri työtapoja ja menetelmiä suunnitellessaan ja toteuttaessaan musiikkitoimintaa. Hän ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen opetuksen perustana.
Hänellä on valmiudet reflektiivisen opettajuuden kehittämiseen ja hän ymmärtää portfoliotyöskentelyn periaatteet.
Lisätiedot
-