Energiatuotteiden ja -palveluiden kehittämismallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: YTNK0100-0K0G1
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Energialiiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
- Opettajat
- Matti Siistonen
- Jaakko Oksanen
- Ryhmät
-
YTN19S1Energialiiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- YTNK0100
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää palveluiden johtamisen roolin osana yrityksen strategiaa. Opiskelija ymmärtää palvelustrategian merkityksen ja palveluiden kehitysprosessin etenemisen. Hän tuntee energiatuotteiden ja palveluiden kehittämismallit ja osa-alueet sekä ymmärtää niiden tarjoamat mahdollisuudet. Opiskelija osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämisprojekteja sekä kykenee hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia ja asioiden välisiä syy-seuraussuhteita. Opiskelija tietää käyttöomaisuuden hallinnan merkityksen ja hallitsee keskeiset menetelmät.
Sisältö
- Palvelun määrittely, sisältö ja rakenne.
- Palveluiden kehittäminen ja tuotteistaminen
- Palvelumuotoilu
- Elinkaaren ja käyttöomaisuuden hallinta
- Palveluiden hankinta
- Energialiiketoiminnan tuotteet ja palvelut
Oppimateriaalit
- Opintojaksolla jaettu materiaali - Jaakkola, Elina; Orava, Markus; Varjonen Virpi; Grönroos, Christian. 2000. Service management and marketing : a customer relationship management approach.- Rekola, Katri. ; Haapio, Helena. 2009. Industrial services and service contracts : a proactive approach The Federation of Finnish Technology Industries . Helsinki : Teknologiainfo Teknova, 2009.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kontaktitunnit, harjoitustyöt ja muut oppimistehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 32 h, harjoitustyöt 80 h, itsenäinen työskentely 23 h.Yhteensä 135 h opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 (välttävä)
Opiskelija tuntee tuotekehitys- ja palveluliiketoiminnan ominaispiirteet, prosessit ja osa-alueet. Opiskelija tuntee kehitys- ja projektitoiminnan merkityksen strategisessa johtamisessa.
2 (tyydyttävä)
Opiskelija hallitsee aihe-alueen peruskäsitteistön. Opiskelija osaa arvioida organisaation johtamisen ja prosessien johtamisen tasoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 (hyvä) Osaat arvioida tuotteiden ja palvelujen kehittämistarpeita ja osaat ehdottaa palveluiden tarjontastrategioita ja esittää niihin kehittämisehdotuksia. Tunnistat niiden vaikutuksen liiketoimintaan.
4 (kiitettävä) Hallitset aihe-alueen käsitteistön laajasti ja pystyt kriittisesti arvioimaan tuotteiden ja palvelujen toteutuksen johtamisen tilaa sekä muuttamaan ja kehittämään vallitsevia käytäntöjä. Osaat käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehitysprojekteja sekä pystyt hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (erinomainen) Pystyt kehittämään/määrittelemään uuden liiketoiminnassa hyödynnettävän palvelutuotteen, jolla on kytkentä käytännön toteutuksen tasolle. Osaat soveltaa käsiteltyä tietoperustaa ongelmien ratkaisuissa. Pystyt osoittamaan asiantuntijuutta ja laajaa omaehtoiseen tietoperustaan perehtymistä.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.