Osaajana kehittyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZPP0500-9S0Y2
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.08.2019 - 30.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TA16 - Biotalousinstituutti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Maaseutuelinkeinot (AMK)
Opettaja
- Jaana Auer
Ryhmät
-
LMS19S1Maaseutuelinkeinot
Tavoitteet
Opiskelija saa valmiudet amk-opiskeluun ja kiinnittyy osaksi opiskelu- ja toimintaympäristöä.
Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa ammatillisia vaihtoehtoja.
Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.
Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa jatko-opiskelumahdollisuudet.
Sisältö
1. vuosi
PEREHTYMINEN JAMKIN OPPIMIS- JA TOIMINTAYMPÄRISTÖÖN
Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).
Opiskelija tiedostaa oman asemansa ja oikeutensa oppimis- ja toimintaympäristössä ja toimii eettisten ohjeiden mukaisesti.
OMA OSAAMINEN - PORTFOLION ALOITTAMINEN
• Opiskelija tunnistaa omat lähtökohtansa: millainen olen? mitä osaan? missä verkostoissa toimin? *
• Opiskelija kuvaa lähtökohtien pohjalta nykytilanteen ja pohtii ammatillisia kiinnostuksen kohteitaan ja kehittämistarpeitaan.*
• Opiskelija määrittää portfoliolleen rakenteen ja toteutustavan sekä ensimmäisen version sisällöstä huomioiden yllämainitut.
URASUUNNITTELU
• Opiskelija tuntee työ- ja koulutusmahdollisuuksiaan, pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja suunnittelee niitä tukevia valintoja.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma I kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.
OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS:in) ottaen huomioon urasuunnitelmansa ja portfolionsa, osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun. Opiskelija tekee opintojaksoilmoittautumiset (ASIO) ja tarvittaessa hyväksilukemista koskevat anomukset.
2. vuosi
OMA OSAAMINEN - VÄLIPORTFOLIO
• Opiskelija työstää portfoliotaan opiskelun aikana kertyneestä osaamisestaan, tuotoksistaan ja saamistaan palautteista. Portfoliossaan opiskelija kykenee reflektoimaan ja kuvaamaan osaamistaan sekä ammatti-identiteettinsä kehittymistä.
• Opiskelija kehittää portfolion visuaalista ja sisällöllistä rakennetta kohti näyteportfoliota.
URASUUNNITTELU
• Opiskelija päivittää ja pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja niiden edistymistä osana opintoja ja tekee niitä tukevia opintoihin liittyviä jatkovalintoja.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma II kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.
OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija päivittää HOPS:iaan ja miettii tutkintonsa kokonaisuutta esimerkiksi yrittäjyyden ja kansainvälistymisen tuomia mahdollisuuksia osana opintojaan.
• Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.
3.-4. vuosi
OMA OSAAMINEN – NÄYTEPORTFOLIO
• Opiskelija viimeistelee työ- tai jatko-opiskelupaikan hakuun tarvittavan näyteportfolion sisällyttäen siihen myös työssä, harrastuksissa ja muissa opinnoissa saavuttamansa osaamisen.
URASUUNNITTELU
• Opiskelija valmistautuu työ- tai jatko-opiskelupaikan hakemiseen ja rekrytointitilanteisiin hyödyntäen tarjolla olevia tapahtumia ja infoja sekä Optima-työtilaan koottua aineistoa.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma III kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää viimeistä henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.
OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija tekee tavoiteajassa valmistumiseen tähtäävän suunnitelman opintojen loppuunsaattamiseksi.
• Opiskelija tekee opintojen kokonaisarvioinnin vastaamalla AVOP-palautteeseen.
• Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
optima.jamk.fi
Opetusmenetelmät
opintojen ohjausta ryhmässä ja yksilöohjauksena, oman osaamisen reflektointi, itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu kontakteilla/verkkosessioissa läsnäoloon ja tehtävien tekemiseen.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
• Ennakkotehtävä
• Opintojaksoon sisältyvään kontaktiopetukseen / verkkovälitteisiin tapaamisiin osallistuminen
• Alakohtaiset tehtävät / tutustuminen / projekti
• Pienryhmätyöskentelyyn osallistuminen
• Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) laadinta ja sen päivitykset sisältäen opintojen loppuunsaattamisen suunnitelman
• Urasuunnitelman laadinta ja sen päivitykset
• Henkilökohtaiset HOPS-keskustelut
• Portfolion laadinta ja viimeistely
Suosittelemme ja ohjaamme kaikkia opiskelijoita vastaamaan opintojen lopuksi/loppuvaiheessa AVOP-palautekyselyyn.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu seuraavista osista: kontaktitunnit /verkkovälitteiset tapaamiset 60 h, itsenäinen työskentely 75 h. Yhteensä 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Huom. opintojaksokuvausta on muutettu tavoitteiden, sisältöjen, suoritusten ja arviointimenetelmien osalta 29.6.2016.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
1. vuosi
• Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
• Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
• Opiskelija tekee alakohtaisen tutustumistehtävän / osallistuu ammattialaan liittyvään projektiin.
• Opiskelija kiinnittyy opintoihinsa ja tunnistaa omat ohjaustarpeensa. Opiskelija on päämäärätietoinen ja hän opiskelee tavoitteellisesti. Hän osaa toimia JAMKin oppimis- ja toimintaympäristössä tuntien oikeutensa ja velvollisuutensa sekä eettiset ohjeet.
• Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).
2. vuosi
• Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa eri ammatillisia vaihtoehtoja.
• Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.
• Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan väliportfoliossa.
3.-4. vuosi
• Hän kykenee itsenäisesti ja vastuullisesti asettamaan tavoitteita omalle ammatilliselle urakehitykselleen.
• Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa kertynyttä osaamistaan suhteessa tavoittelemiinsa työtehtäviin ja vaatimustasoon sekä tutkinnon osaamistavoitteisiin.
• Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa kehittämistarpeensa ja jatko-opiskelumahdollisuudet.
Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan näyteportfoliossa.
Esitietovaatimukset
-