Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintarajoitteissa sekä urheilijoiden terapiassa (9 op)

Toteutuksen tunnus: SFTS1813-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.10.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
9 op
Lähiosuus
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Anu Myllyharju-Puikkonen
Eeva Helminen
Ryhmät
SFT19S1
Fysioterapeutti
Opintojakso
SFTS1813
Toteutukselle SFTS1813-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Kirjallinen tentti; ajoitus sovitaan ryhmän kanssa. Osaamisen näytöt jakson viimeiselle viikolle.

Tavoitteet

Opiskelija osaa tutkia ja arvioida asiakkaan asentoa ja liikkumista sekä niihin liittyviä liikekontrollihäi-riöitä, tehdä erotusdiagnostista päättelyä hyödyntäen testejä sekä tunnistaa riskitekijöitä liittyen eri sairauksiin ja tule-toimintahäiriöihin.
Hän osaa laatia arvioinnin ja kliinisen päättelyn avulla fysioterapiasuunni-telmian asiakkaille ja urheilijoille sekä oppia kirjaamaan. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan terapeuttista harjoit-telua progressiivisesti ja käyttää eri terapiamenetelmiä tarkoituksenmukai-sesti sekä ohjata toimintaa ergonomiaa hyödyntäen. Hän osaa soveltaa yksilöl-lisesti näyttöön perustuvia vaikuttamis-tapoja tule- elimistön toimintarajoit-teissa ja urheilijoiden terveyden edistämisessä

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön toiminta-rajoitteisen asiakkaan erotusdiag-nostinen tutkiminen, liiketoimintahäi-riöiden analyysi ja kliininen päättely. Erilaiset tule- fysioterapiaan soveltuvien terapeuttisten menetelmien perusteiden soveltaminen harjoittelussa ja ohjauksessa rangan, ala- ja yläraajo-jen toimintarajoitteissa ja urheiluvam-moissa. Harjoittelussa ja ohjauksessa korostuvat mobiliteettiin, stabiliteet-tiin, motoriseen liikekontrollinhäi-riöihin ja ergonomiaan perustuvat mene-telmät asiakkaan ja urheilijan terveyden edistämisessä. Perusteet ortopedis- traumatologisesta fysioterapiasta.

Aika ja paikka

Tila D213 tai (D224), osaamisen näytöt viimeiselle viikolle jaksolla 2.

Oppimateriaalit

Comerford M, Mottram, S.2012. Kinetic Control. The Management of Uncontrolled Movement. Elsevier.
Magee, D. uusin painos. Orthopaedic Physical Assessment. Saunders.•
Sahrmann, S. 2010; Diagnosis and Treatment of Movement Impairment Syndromes (osin).
Lisäksi muu tunneilla osoitettava materiaali

Opetusmenetelmät

Harjoittelu lab- ympäristössä; asento- ja liikekontrollin arviointi, erotusdiag-nostinen tutkiminen ja terapeuttinen harjoittelu.
Tiimityöskentely; case- tapaukset, luennot, seminaari, kirjalliset tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun ja harjoituksiin, Materiaaliin perustuva Case- tehtävä virtuaaliopiskeluna.
Opintojakson alussa sovitaan suoritusaikataulusta: kirjallinen tentti, osaamisen näyttö tutkimisesta ja terapiasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, harjoitukset, seminaarit 5op (135t, johon sisältyy its. harjoittelua). Materiaaliin perustuva Case- tehtävä virtuaaliopiskeluna 2op (54t),Kirjallinen tentti, Osaamisen näyttö tutkimisesta ja terapiasta 2op (54t)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelijalla on erit-täin laajat tiedot.Osaamisen näytössä opiskelijan arviointi- ja terapiamene-telmien käyttö ja ohjaustaidot ovat erinomaiset. Hän perustelee erittäin hyvin toimintaansa teoriaan perustuen sekä osaa yhdistää aiemmin opittua ja tuo esiin uusia ratkaisuja. Kliininen päättely, manuaalinen työskentely ja ohjaus ovat erinomaisella tasolla ja opiskelija pystyy sujuvaan johtopää-tösten tekemiseen ja kirjaamiseen. Hän huomioi työskentelyssään erittäin hyvin ergonomian, pystyy kehittävään itse- ja vertaisarviointiin. Kirjallisissa teh-tävissä hän osaa tuoda erittäin hyvin esiin keskeiset asiat ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoutta, lähteet ovat monipuoliset. Opiskelija arvioi ja seuraa erittäin hyvin fysioterapian tuloksellisuutta. Noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita.

Kiitettävä (4) Opiskelijalla on laajat tiedot ja taidot. Osaamisen näytössä opiskelijan arviointi- ja terapiamene-telmien käyttö ja ohjaustaidot ovat erittäin hyvät. Hän perustelee erittäin hyvin toimintaansa teoriaan perustuen sekä osaa yhdistää aiemmin opittua ja tuo esiin uusia ratkaisuja. Kliininen päättely, manuaalinen työskentely ja ohjaus ovat erittäin hyvällä tasolla ja opiskelija pystyy sujuvaan johtopää-tösten tekemiseen sekä yhteenvetojen kirjaamiseen. Hän huomioi työskentelys-sään hyvin ergonomian, pystyy kehittä-vään itse- ja vertaisarviointiin. Kirjallisissa tehtävissä hän osaa tuoda hyvin esiin keskeiset asiat ja hyödyntää hyvin näyttöön perustuvaa tietoutta, lähteet ovat monipuoliset. Opiskelija seuraa hyvin fysioterapian tuloksel-lisuutta. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita.

Hyvä (3) Opiskelijalla on hyvät tiedot ja taidot. Osaamisen näytössä opiskeli-jan arviointi- ja terapiamenetelmien käyttö ja ohjaustaidot ovat hyvät. Hän perustelee hyvin toimintaansa teoriaan perustuen sekä osaa yhdistää aiemmin opittua ja tuo esiin uusia ratkaisuja. Kliininen päättely, manuaalinen työs-kentely ja ohjaus ovat hyvällä tasolla ja opiskelija pystyy johtopäätösten tekemiseen ja kirjaamiseen. Hän huomioi työskentelyssään hyvin ergonomian, pys-tyy kehittävään itse- ja vertaisarvi-ointiin. Kirjallisissa tehtävissä hän osaa tuoda esiin keskeiset asiat ja hyödyntää hyvin näyttöön perustuvaa tietoutta, lähteet ovat monipuoliset. Oiskelija arvioi ja seuraa fysioterapian tuloksellisuutta. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita.

Tyydyttävä (2) Opiskelijalla on kohtalaiset tiedot ja taidot. Osaamisen näytössä opiskelijan arviointi- ja tera-piamenetelmien käyttö ja ohjaustaidot ovat kohtalaiset. Hän perustelee osit-tain toimintaansa teoriaan perustuen, haastavaa on aiemmin opittujen asioiden yhdistämisessä. Kliinisessä päättelyssä, manuaalisessa työskentelyssä ja ohjauk-sessa on haasteita, johtopäätösten teke-minen ja kirjaaminen on vaikeaa. Hän ei huomio ergonomiaa työssään. Itse- ja vertaisarviointi onnistuu osittain. Kirjallisissa tehtävissä hän tuo esiin epäoleellisia asioita ja hyödyntää vähän näyttöön perustuvaa tietoutta, lähteitä on vähän. Opiskelija seuraa fysiotera-pian tuloksellisuutta ajoittain. Opis-kelija noudattaa osittain Jamkin kirjallisen työn ohjeita.

Välttävä (1) Opiskelijalla on välttävät tiedot ja taidot.Osaamisen näytössä opiskelijan arviointi- ja terapiamene-telmien käyttö ja ohjaustaidot ovat välttävät. Hänellä on vaikeuksia perus-tella toimintaansa teoriaan perustuen ja vaikeuksia on aiemmin opittujen asioiden yhdistämisessä. Kliinisessä päättelyssä, manuaalisessa työskentelyssä ja ohjauk-sessa on isoja haasteita, johtopäätösten tekeminen ja kirjaaminen on vaikeaa. Hän ei huomio ergonomiaa työssään. Itse- ja vertaisarviointi ei onnistu. Kirjal-lisissa tehtävissä hän tuo esiin epäo-leellisia asioita ja työstä puuttuu näyttöön perustuva tietous, lähteitä on muutama.Opiskelijalla on haasteita seurata fysioterapian tuloksellisuutta. Opiskelija ei täysin noudata Jamkin kirjallisen työn ohjeita.

Esitietovaatimukset

Motorinen kehitys ja oppiminen, Exercise Physiology and Biomechanics, Toimin-takyvyn arviointi, Manuaalinen terapia

Siirry alkuun