Kasvituotannon suunnittelu (6 op)
Toteutuksen tunnus: LMSK0300-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
04.12.2020 - 09.04.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Toimipiste
- Biotalousinstituutti
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Maaseutuelinkeinot (AMK)
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Kurssin arvosana määräytyy jatkuvan arvioinnin perusteella eli palautettavat tehtävät arvioidaan. Tentin osuus arvosanasta on 40%.
Tavoitteet
Opiskelija tuntee keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja tuntee sadonmuodostukseen vaikuttavien tekijöiden merkityksen laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan sadon laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmaa apuna käyttäen. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija tuntee työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen.
Sisältö
kasvien viljely, sadon laatukriteerit ja niiden määrittäminen, viljelysuunnitelma, viljelykierto, konetyö ja -ketjut.
Oppimateriaalit
Verkkoluennot; verkkomateriaali; kurssin työtilassa olevat ja ilmoitetut materiaalit. Kurssilla käytettävä viljelysuunnitteluohjelmisto ei toimi mac-koneilla.
Pietola, L. 2018. Mitä ilmastokeskustelu tarkoittaa Suomen näkökulmasta? Tallenne Pellon käytön optimoinnilla ratkaisuja ilmastonmuutokseen –seminaarista 5.2.2018. https://www.youtube.com/watch?v=aETtJVONGVY&index=1&list=PLLiSq4pLlOEBrS4KTp34kvb7gccBF047b
Mokkila, M. (toim.). 2015. Tiekartta Suomen proteiini-omavaraisuuden parantamiseksi. Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, VTT Visions 6. ISBN 978-951-38-8286-0 (verkko)
Hakala, K. 2018. Ilmastonmuutoksen vaikutus maatalouteen ja viljelijän mahdollisuudet sopeutua –esityksen tallenne Maankuivatus ja ilmastonmuutos –seminaarista 17.10.2018. https://www.youtube.com/watch?v=yjH_wAieJNc
Regina, K. 2018. Hiilen sidonta peltomailla –esitystallenne. Maatilaverkoston etäluento 25.1.2018. https://www.youtube.com/watch?v=xy0_TeS5Tk4
Korpela, P. 2018. Elintarvikkeiden alkutuotannon hygieniavaatimukset kasvintuotantotiloilla – täydentävät ehdot –esitys sarjassa: Tieto itää! Verkkoluento III: Kasvinsuojelu ja kasvintuotantotilojen elintarvike- ja rehuhygienia –verkkoluento 25.1.2018. https://www.youtube.com/watch?v=DMFts6vcIMg
Korkalainen, K. 2018. Ajankohtaista kasvintuotantotilojen rehuhygieniasta –esitys sarjassa: Tieto itää! Verkkoluento III: Kasvinsuojelu ja kasvintuotantotilojen elintarvike- ja rehuhygienia –verkkoluento 25.1.2018. https://www.youtube.com/watch?v=DMFts6vcIMg
Ruokavirasto Elintarvikkeiden alkutuotanto –verkkosivut. https://prod-ruokavirastofi.solitaonline.fi/yritykset/elintarvikeala/elintarvikkeiden-alkutuotanto/
Seppänen, A. ym. 2019. Kierrätyslannoitus : Suunnittelu, käytännöt ja mahdollisuudet tulevaisuudessa. Helsinki: Luonnonvarakeskus. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-326-759-6. ISBN 978-952-326-759-6 (Verkkojulkaisu).
Luonnonvarakeskus, 2019. Kaikki irti lannasta - Opas hyvään lannankäsittelyyn. https://www.luke.fi/manurestandards/wp-content/uploads/sites/25/2019/11/Kaikki-irti-lannasta-FINAL.pdf.
Mavi, 2008. Ravinnetaseet Ympäristötuen lisätoimenpide lannoituksen ja sadon ravinnemäärien seurantaan. Maaseutuvirasto.
Jalli, M. 2017. Kasvitaudit muuttuvassa ilmastossa –tallenne. https://www.youtube.com/watch?v=4JNX7N05VYQ&t=321s
Jalli, H. ym. 2016. Resistenssi - Kasvintuhoojien torjunta-ainekestävyys. Luonnonvara- ja biotaloudentutkimus 17/2016. Helsinki: Luonnonvarakeskus. ISBN: 978-952-326-200-3 (Verkkojulkaisu). https://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/532360/luke-luobio_17_2016.pdf?sequence=6.
Perunantutkimuslaitos internetsivut: Viljelyohjeet. https://petla.fi/viljelyohjeet/
Kasvintuhoojakuvasto, Peruna-alan yhteistyöryhmä, PAYR. https://perunasta.fi/kasvintuhoojakuvasto/
ProAgria, Viljan myynti- ja laatuvaatimukset. Tieto tuottamaan 108.
Ruokaviraston internetsivut: Viljan laatu ja turvallisuus. https://www.ruokavirasto.fi/laboratoriopalvelut/kasvitutkimukset/viljan-laatu-ja-turvallisuus/
Nurmela, T. Konedata, traktorit –internetsivusto. https://konedata.net/traktorit/
Opetusmenetelmät
Kyseessä on monimuotototeutus, joten pääpaino on itsenäisessä opiskelussa. Oppimisympäristössä opiskellaan luentotallenteiden, videoiden ja kirjallisen materiaalin avulla tehtäviä tehden. Kontaktitunneilla tehdään harjoitustöitä ja kurssin sisältöön kuuluvia käytännön töitä. Kustakin tehdystä tehtävästä opiskelija saa palautteen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla tehdään viljelysuunnitelma ja viljelykiertosuunnitelma, jotka voi tehdä joko mallitilalle tai oikealle tilalle.
Kurssi sisältää vierailun maatilalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssitentti (verkkotentti) pidetään huhtikuussa 2021, 1. uusintatentti toukokuussa 2021 ja 2. uusintatentti kesäkuussa 2021.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoitustyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 162 tuntia opiskelijatyötä. Tästä kontaktiopetukseen ja tilavierailuun on varattu 40 tuntia, loput ajasta käytetään itsenäiseen opiskeluun ja tenttiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä: 1
Opiskelija tuntee keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja tekijät laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija tuntee työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu, mutta niissä on puutteita.
Tyydyttävä: 2
Opiskelija osaa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa arvioida tekijöitä laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina.
H3 Hyvä
Opiskelija osaa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa arvioida soveltaen tekijöitä laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia monipuolisen viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmaa apuna käyttäen. Keskeisimpien rikkakasvien, kasvitautien ja tuhoeläinten tunnistamisessa on vähäisiä puutteita. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina, ne on dokumentoitu oppimateriaalia soveltaen.
K4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa tekijät laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia monipuolisen ja mielekkään viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä virheettömästi. Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoisten koneketjujen suunnittelun niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina, ne on dokumentoitu monipuolisia lähteitä soveltaen.
E5 Erinomainen
Opiskelija osoittaa hallitsevansa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa eri tekijöiden merkityksen laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä virheettömästi. Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoisten koneketjujen suunnittelun niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina, ne on dokumentoitu virheettömästi ja kattavasti monipuolisia lähtei
Esitietovaatimukset
peltoviljelyn perusteet
Lisätiedot
Kurssia toteutetaan kolmella tavalla, joista AMK tutkintoon johtavassa koulutuksessa oleville opiskelijoille tarjolla ovat päivätoteutuksen (enemmän kontaktitunteja) ja monimuoto-opetuksen (vähemmän kontaktitunteja) toteutukset. Katso tarkemmat toteutusajat opinto-oppaasta. Kokonaan verkossa tapahtuva opetus on tarkoitettu Avoimen AMK:n opiskelijoille.