Kasvituotannon suunnittelu (6 op)
Toteutuksen tunnus: LMSK0300-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Toimipiste
- Biotalousinstituutti
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Maaseutuelinkeinot (AMK)
- Opettajat
- Juho Pirttiniemi
- Ulla Heinonen
- Ajoitusryhmät
- Viljan laatutekijät - aamupäiväryhmä (Paikkoja: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Viljan laatutekijät - iltapäiväryhmä (Paikkoja: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
LMS19S1Maaseutuelinkeinot
- Pienryhmät
- Viljan laatutekijät - aamupäiväryhmä
- Viljan laatutekijät - iltapäiväryhmä
- Opintojakso
- LMSK0300
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija tuntee keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja tuntee sadonmuodostukseen vaikuttavien tekijöiden merkityksen laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan sadon laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmaa apuna käyttäen. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija tuntee työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen.
Sisältö
kasvien viljely, sadon laatukriteerit ja niiden määrittäminen, viljelysuunnitelma, viljelykierto, konetyö ja -ketjut.
Oppimateriaalit
Pietola, L. 2018. Mitä ilmastokeskustelu tarkoittaa Suomen näkökulmasta? Tallenne Pellon käytön optimoinnilla ratkaisuja ilmastonmuutokseen –seminaarista 5.2.2018. https://www.youtube.com/watch?v=aETtJVONGVY&index=1&list=PLLiSq4pLlOEBrS4KTp34kvb7gccBF047b
Mokkila, M. (toim.). 2015. Tiekartta Suomen proteiini-omavaraisuuden parantamiseksi. Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, VTT Visions 6. ISBN 978-951-38-8286-0 (verkko)
Hakala, K. 2018. Ilmastonmuutoksen vaikutus maatalouteen ja viljelijän mahdollisuudet sopeutua –esityksen tallenne Maankuivatus ja ilmastonmuutos –seminaarista 17.10.2018. https://www.youtube.com/watch?v=yjH_wAieJNc
Regina, K. 2018. Hiilen sidonta peltomailla –esitystallenne. Maatilaverkoston etäluento 25.1.2018. https://www.youtube.com/watch?v=xy0_TeS5Tk4
Korpela, P. 2018. Elintarvikkeiden alkutuotannon hygieniavaatimukset kasvintuotantotiloilla – täydentävät ehdot –esitys sarjassa: Tieto itää! Verkkoluento III: Kasvinsuojelu ja kasvintuotantotilojen elintarvike- ja rehuhygienia –verkkoluento 25.1.2018. https://www.youtube.com/watch?v=DMFts6vcIMg
Korkalainen, K. 2018. Ajankohtaista kasvintuotantotilojen rehuhygieniasta –esitys sarjassa: Tieto itää! Verkkoluento III: Kasvinsuojelu ja kasvintuotantotilojen elintarvike- ja rehuhygienia –verkkoluento 25.1.2018. https://www.youtube.com/watch?v=DMFts6vcIMg
Ruokavirasto Elintarvikkeiden alkutuotanto –verkkosivut. https://prod-ruokavirastofi.solitaonline.fi/yritykset/elintarvikeala/elintarvikkeiden-alkutuotanto/
Seppänen, A. ym. 2019. Kierrätyslannoitus : Suunnittelu, käytännöt ja mahdollisuudet tulevaisuudessa. Helsinki: Luonnonvarakeskus. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-326-759-6. ISBN 978-952-326-759-6 (Verkkojulkaisu).
Luonnonvarakeskus, 2019. Kaikki irti lannasta - Opas hyvään lannankäsittelyyn. https://www.luke.fi/manurestandards/wp-content/uploads/sites/25/2019/11/Kaikki-irti-lannasta-FINAL.pdf.
Mavi, 2008. Ravinnetaseet Ympäristötuen lisätoimenpide lannoituksen ja sadon ravinnemäärien seurantaan. Maaseutuvirasto.
Jalli, M. 2017. Kasvitaudit muuttuvassa ilmastossa –tallenne. https://www.youtube.com/watch?v=4JNX7N05VYQ&t=321s
Jalli, H. ym. 2016. Resistenssi - Kasvintuhoojien torjunta-ainekestävyys. Luonnonvara- ja biotaloudentutkimus 17/2016. Helsinki: Luonnonvarakeskus. ISBN: 978-952-326-200-3 (Verkkojulkaisu). https://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/532360/luke-luobio_17_2016.pdf?sequence=6.
Perunantutkimuslaitos internetsivut: Viljelyohjeet. https://petla.fi/viljelyohjeet/
Kasvintuhoojakuvasto, Peruna-alan yhteistyöryhmä, PAYR. https://perunasta.fi/kasvintuhoojakuvasto/
ProAgria, Viljan myynti- ja laatuvaatimukset. Tieto tuottamaan 108.
Ruokaviraston internetsivut: Viljan laatu ja turvallisuus. https://www.ruokavirasto.fi/laboratoriopalvelut/kasvitutkimukset/viljan-laatu-ja-turvallisuus/
Nurmela, T. Konedata, traktorit –internetsivusto. https://konedata.net/traktorit/
Opetusmenetelmät
Kyseessä on päivätoteutus, joten kontaktituntien yhdessäopiskelu tukee itsenäistä opiskelua. Oppimisympäristössä opiskellaan luentotallenteiden, videoiden ja kirjallisen materiaalin avulla tehtäviä tehden. Kontaktitunneilla käydään teoriaa läpi, tehdään harjoitustöitä ja kurssin sisältöön kuuluvia käytännön töitä. Kustakin tehdystä tehtävästä opiskelija saa palautteen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla tehdään viljelysuunnitelma ja viljelykiertosuunnitelma, jotka voi tehdä joko mallitilalle tai oikealle tilalle.
Kurssi sisältää vierailun maatilalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssitentti (luokkatentti) pidetään joulukuussa 2020, 1. uusintatentti tammikuussa 2021 ja 2. uusintatentti helmikuussa 2021.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 162 tuntia opiskelijatyötä. Tästä kontaktiopetukseen ja tilavierailuun on varattu 64 tuntia, tenttiin 4 tuntia ja loput ajasta käytetään itsenäiseen opiskeluun.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä: 1
Opiskelija tuntee keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja tekijät laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija tuntee työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu, mutta niissä on puutteita.
Tyydyttävä: 2
Opiskelija osaa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa arvioida tekijöitä laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina.
H3 Hyvä
Opiskelija osaa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa arvioida soveltaen tekijöitä laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia monipuolisen viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmaa apuna käyttäen. Keskeisimpien rikkakasvien, kasvitautien ja tuhoeläinten tunnistamisessa on vähäisiä puutteita. Opiskelija osaa suunnitella monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoiset koneketjut niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina, ne on dokumentoitu oppimateriaalia soveltaen.
K4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa tekijät laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia monipuolisen ja mielekkään viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä virheettömästi. Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoisten koneketjujen suunnittelun niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina, ne on dokumentoitu monipuolisia lähteitä soveltaen.
E5 Erinomainen
Opiskelija osoittaa hallitsevansa keskeisten viljelykasvien viljelytekniikan ja osaa eri tekijöiden merkityksen laadullisesti ja määrällisesti hyvän sadon tuottamiseksi. Opiskelija osaa tehdä viljan ja perunan laadun määrityksiä ja arvioida sadon käyttökelpoisuutta. Opiskelija osaa laatia viljely- ja viljelykiertosuunnitelman viljelysuunnitteluohjelmalla. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä rikkakasveja, kasvitauteja ja tuhoeläimiä virheettömästi. Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolista viljelyä harjoittavan tilan tasapainoisten koneketjujen suunnittelun niin, että työt saadaan suoritettua ajallaan ja kestävän viljelyn mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida työkoneiden käytön tehontarpeet ja energiankulutuksen. Oppimistehtävät on palautettu tehtävänannon mukaisina, ne on dokumentoitu virheettömästi ja kattavasti monipuolisia lähtei
Esitietovaatimukset
peltoviljelyn perusteet
Lisätiedot
Kurssin arvosana määräytyy jatkuvan arvioinnin perusteella eli palautettavat tehtävät arvioidaan. Tentin osuus arvosanasta on 40%.