Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: SHKL1500-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Kätilö (AMK)
Opettaja
- Elina Tiainen
Vastuuopettaja
Elina Tiainen
Ryhmät
-
SOK18K1Kätilö
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kätilötyön historian ja keskeiset kätilötyöhön ohjaavat normit. Opiskelija tuntee seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen palvelujärjestelmän sekä oman vastuualueensa kätilönä. Hän kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja jakamaan omaa asiantuntijuuttaan monialaisessa yhteistyössä.
Opiskelija osaa soveltaa kehittämis-, innovaatio-, tutkimus-, projekti- ja yrittäjyysosaamisen taitoja kätilötyön kehittämiseen.
Hän kehittää muiden toimijoiden kanssa uusia innovatiivisia toimintatapoja ja palveluja vastaamaan yhteistyökumppaneiden tarpeisiin. Opiskelija on tietoinen kansainvälisestä ja monikulttuurisesta kätilötyöstä ja sen kehittämisestä.
Sisältö
- Kätilötyön historia
- Kätilötyön arvoperusta
- Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvä lainsäädäntö ja eettiset sekä ammatilliset ohjeet ja suositukset
- Palvelujärjestelmät
- Tutkiva ja kehittävä työote
- Näyttönperustuva päätöksenteko monikulttuurisessa kätilötyössä
- Kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Projektityöskentelyn perusteet
- Monialaiset yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely
- sisäinen yrittäjyys
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Raussi-Lehto E & Ryttyläinen-Korhonen, K (toim.)2016.Koulutettu kätilö kanssasi 200 vuotta.
Laiho, A. (toim).1991. Viisaista vaimoista nykyajan kätilöiksi. Kätilökoulutus Suomessa 170 vuotta. Helsinki. Kätilöopisto.
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. 2010.
Synnytyksessä toteutettavan hyvän hoidon eettiset periaatteet. STM.
Keskeinen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä ohjaava lainsäädäntö.
Paul Silfverberg. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Konsulttitoimisto Planpoint Oy. Työministeriö
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, Future Factory
Itsenäinen työskentely
Vertaisryhmätyöskentely
Dialogitreenit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon liittyvä kehittämistyö tehdään alakohatisena työelämälähtöisenä projektina tai Future factory projektina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi 135 t
Kätilötyön historian verkko-opiskelu 27 t
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu 10 t
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely 7 t
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit 10 t
Sisällön jaksotus
Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi syksy 2020 - kevät 2021
Kätilötyön historian verkko-opiskelu syksy 2020
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu syksy 2020 - kevät 2022
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely syksy 2020 - kevät 2022
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit syksy 2020 - kevät 2022
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi toteutuu jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin..
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi.
Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa.
Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa.
Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi. Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa. Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa. Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön sekä asiakaslähtöisen hoitotyön tavoitteet, perusteet ja menetelmät. Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.