Tutkimus ja kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: ZZPP0610-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.08.2020 - 30.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2020 - 15.04.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Maaseutuelinkeinot (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
- Opettajat
- Pekka Lähdesmäki
- Jaakko Leppä-aho
- Ryhmät
- 
                        TRY17S1Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
- Opintojakso
- ZZPP0610
Toteutukselle Tutkimus ja kehittäminen ZZPP0610-3012 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija
 - tuntee opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis-/tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien eri vaihtoehdot
 - osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivan kehittämis-/tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät), soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat
 - osaa arvioida kriittisesti tutkimusten/opinnäytetöiden luotettavuutta, vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä
 - tutustuu määrällisen ja laadullisen tutkimuksen sähköisiin ohjelmistoihin
                    
Sisältö
- Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu)
 - Opinnäytetyön rakenne
 Kvalitatiivinen tutkimus:
 - kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, aineistonkeruumenetelmät (havainnointi, haastattelu, dokumentit), aineistojen analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, harjoitukset
 Kvantitatiivinen tutkimus:
 - aineistonkeruu (tutkimuslomake), mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät (tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastolliset testit,  tulosten luotettavuus ja aukikirjoitus)
 - sähköiset tiedonkeruumenetelmät ja aineistojen tilastolliset ohjelmat. 
 - harjoitukset ja sovellukset
 Kehittämis- ja toimintatutkimus:
 - menetelmien lähtökohdat ja käyttökohteet
 - opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset
                    
Oppimateriaalit
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
TAI
Grönfors, M. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät. Toimittanut Hanna Vilkka.
TAI
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
TAI
Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.
JA
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
TAI
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
TAI
Kananen, J. 2011. Kvantti: Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk:n julkaisuja 118.
Tukimateriaali:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 15.–16. uud. painos. Tammi: Helsinki
Ojasalo, K. 2014. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3. uud. p.). [Helsinki]: Sanoma Pro.
* Eriksson, P. & Koistinen, K. (2005) Monenlainen tapaustutkimus. Kuluttajatutkimuskeskus. Julkaisuja 4:2005. Helsinki.
*Saaranen-Kauppinen A. & Puusniekka, A. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [Verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus 
*Saaranen-Kauppinen A. & Puusniekka, A. 2006. KvantiMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja]. www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus 
*Aaltola J. & Valli, R. (toim.) 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. PS-kustannus: Jyväskylä.
*Karjalainen, L. 2010. Tilastotieteen perusteet. Ristiina: Pii-kirjat.
Alakohtaisia sovelluksia (esimerkisi hyvinvointiala):
*Paunonen, M. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2006. Hoitotieteen tutkimusmetodiikka. WSOY: Juva
*Stolt, M. & Axelin, A. & Suhonen, R. 2015 tai uudempi painos. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.
                    
Opetusmenetelmät
Luennot
Henkilökohtaiset työt ja ryhmätyöt
Jatkuvaarviointi
Koe
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskeijat kontaktoivat mahdollisia opinnäytetyön tarjoajia.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin alussa.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen moduukikuvauksessa esitetyllä tavalla.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 50 h
Ryhmätyö 17 h
Itsenäinen työskentely 67 h (sisältäen henkilökohtaiset harjoitustyöt, koe)
Yhteensä 134 h
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1) Opiskelija
 - tuntee tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
 - tietää, miten hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja.
 
 Tyydyttävä (2) Opiskelija
 - osaa hankkia omaa tutkimus-tai kehittämisaluettaan koskevaa tietoa
 - tunnistaa tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija - osaa itsenäisesti hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti - osaa valita ja käyttää työssään siihen soveltuvaa tutkimus-/kehittämismenetelmää - tuntee tutkimuseettiset periaatteet  
Kiitettävä (4) Opiskelija - osaa valita perustellusti omaan tutkimus-/kehittämistyöhönsä soveltuvan tutkimus-/kehittämisotteen ja -menetelmän sekä käyttämään sitä - osaa tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia - osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti - pystyy viestimään analyyttisesti ja objektiivisesti tutkimus-/kehittämissuunnitelmastaan sekä kirjallisesti että suullisesti
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija  - osaa hankkia laajasti tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin - osaa analysoida tutkimus-tai kehittämismenetelmien eroja ja perustellusti soveltaa menetelmiä omaan työhönsä - osaa analysoida ja arvioida työnsä tuloksia sekä kriittisesti tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia
                    
Esitietovaatimukset
Riittävä perehtyneisyys omaan ammattialueeseen.
                    
Lisätiedot
Arviointimenetelmät:
- Tentti
- Harjoitustyöt/oppimistehtävät
- Jatkuva näyttö
- Itsearviointi
                    
