Projektien taloudellinen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HTLL3004-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
11.01.2021 - 30.04.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Opettajat
- Ari Karsikas
- Ryhmät
-
ZJA20KHTKDAvoin amk, KKD, Henkilö- ja talousosaaja
-
ZJA20SHSPDAvoin amk, LITA, SOTE, Hyvinvoinnin, liikunnan ja urheilun liiketoiminnan kehittäminen, korkeakouludiplomi
- Opintojakso
- HTLL3004
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäinen kirjallisuuteen ja videomateriaaliin perehtyminen, luennot sekä oppimis- ja harjoitustehtävät.
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee projektijohtamisen periaatteet ja ohjausmenetelmät, projektien taloudellisen johtamisen sekä rahoituksen vaatimat projektilaskennan menetelmät. Hän tuntee investointilaskennan peruskäsitteet ja tunnistaa eri laskentamenetelmien ominaispiirteet. Hän pystyy vertaamaan eri investointivaihtoehtoja.
Sisältö
Projektin organisointi ja projektisuunnitelma, projektin aika-, resurssi- ja kustannusohjaus, muutosten ja riskien hallinta projektissa, projektiraportointi.
Aika ja paikka
Opintojakson aikataulu on 31.8.2020 - 18.12.2020.
Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena.
Oppimateriaalit
Mäntyneva, M. (2016). Hallittu projekti : jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen (1. painos). Helsinki: Kauppakamari. ISBN 978-952-246-401-9 (verkkoaineisto) ja ISBN 978-952-246-400-2 (nidottu).
Artto, K., Martinsuo, M. & Kujala, J. (2008). Projektiliiketoiminta (2. painos). Helsinki: WSOY. ISBN 978-952-92-8534-1 (verkkoaineisto).
Pelin, R. (2011). Projektihallinnan käsikirja (7. uud. painos). Helsinki: Projektijohtaminen Risto Pelin. ISBN 978-952-67201-1-1 (sidottu).
Puolamäki, E. & Ruusunen, P. (2009). Strategiset investoinnit : johtaminen, prosessit ja talouden ohjaus (1. painos). Helsinki: Tietosanoma. ISBN 978-951-885-291-2 (nidottu).
Saaranen, P., Kolttola, E. & Pösö, J. (2016). Liike-elämän matematiikka (11. uud. painos). Helsinki: Edita. ISBN 978-951-37-6971-0 (verkkojulkaisu) ja ISBN 978-951-37-6891-1 (nidottu).
Opetusmenetelmät
Luennot
Kirjallinen aineisto
Videomateriaali
Harjoitus- ja oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon liittyvät mahdolliset yritysvierailijat vahvistetaan opintojakson alkupuolella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti järjestetään luokkahuoneessa viikolla 50. Uusintatentit järjestetään tutkintosäännön mukaisesti Exam-studiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus yhteensä 135h
Luennot 20h
Itsenäinen kirjallisuuteen ja videoihin perehtyminen 35h
Itsenäisten tehtävien tekeminen 80h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 (välttävä) : Opiskelijalla on teoreettinen ymmärrys projektijohtamisen periaatteista. Opiskelija ei kykene laskemaan ja käyttämään projektiohjauksen menetelmiä ilman ohjausta. Opiskelijalla on vähäinen teoreettinen ymmärrys nettonykyarvomenetelmästä, annuiteettimenetelmästä ja tuloksen arvo menetelmästä eikä hän kykene tarkastelemaan asiakokonaisuutta ilman ohjausta. Opiskelija ymmärtää joitakin pääpiirteitä projektiohjauksen menetelmistä, mutta käytännön tarkastelu on puutteellista. Opiskelija kykenee tunnistamaan joitakin asiakokonaisuuksia projektisuunnitelmasta ja projektiraportista, mutta käytäntöön vieminen on haasteellista. Opiskelija tunnistaa joitakin projektiriskejä ja ymmärtää riskirekisterin pääpiirteet, riskirekisterin käytännön laatiminen ei onnistu ilman ohjausta.
2 (tyydyttävä) : Opiskelijalla on teoreettinen ymmärrys projektijohtamisen periaatteista. Opiskelija tarvitsee runsaasti ohjausta projektilaskenta- ja ohjausmenetelmissä. Opiskelijalla on tyydyttävä ymmärrys nettonykyarvosta, annuiteettimenetelmästä ja tuloksen arvo menetelmästä ja hän pystyy kirjoittamaan aiheesta yleisellä tasolla - laskelmat on mahdollista tehdä pienellä ohjauksella. Opiskelija ymmärtää projektiohjauksen teoriasta pääpiirteet ja kykenee tarkastelemaan projektia niiden valossa, kehitysehdotukset ovat rajallisia. Opiskelija ymmärtää projektisuunnitelman sekä projektiraportin pääpiirteet ja kykenee laatimaan teorian perusteella projektisuunnitelman sekä projektiraportin. Opiskelija ymmärtää projektiriskit osana projektitoimintaa ja osaa luokitella riskejä sekä kykenee laatimaan ohjatusti riskirekisterin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 (hyvä) : Opiskelijalla on monipuolinen teoreettinen ymmärrys projektijohtamisen periaatteista ja hän kykenee esittämään näkemyksiään. Opiskelija kykenee käyttämään nettonykyarvomenetelmää, annuiteettimenetelmää ja tuloksen arvon menetelmää ohjatusti investointien kannattavuuden selvittämiseksi. Opiskelijalla on teoreettinen hyvä ymmärrys projektiohjauksen menetelmistä ja hän kykenee tekemään yksinkertaisia päätelmiä projektiohjauksen näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää projektisuunnitelman teorian ja osaa soveltaa tietoa projektin vaiheistukseen ja ositukseen. Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaistetun projektiraportin. Opiskelija tunnistaa projektiin liittyviä riskejä ja kykenee kategorioimaan niitä yksinkertaistettuun riskirekisteriin.
4 (kiitettävä) : Opiskelijalla on perusteellinen ymmärrys projektijohtamisen periaatteista ja hän kykenee tarkastelemaan ja keskustelemaan projektitoiminnasta kriittisesti. Opiskelija kykenee itsenäisesti laskemaan ja soveltamaan projektiohjauksen menetelmiä. Opiskelijalla on valmius soveltaa nettonykyarvomenetelmää, annuiteettimenetelmää ja tuloksen arvo menetelmää investointien arvioinnissa. Opiskelija osaa laatia projektisuunnitelman ja laatia projektille perustellun vaiheistuksen ja osituksen. Opiskelija osaa laatia selkeän projektiraportin. Opiskelija osaa kriittisesti tarkastella projektia riskien näkökulmasta sekä rakentaa perustellun riskirekisterin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (erinomainen) : Opiskelijalla on syvällinen ymmärrys projektijohtamisen periaatteista ja hän kykenee tarkastelemaan projektitoimintaa kehittävästi. Opiskelija kykenee täysin itsenäisesti laskemaan ja soveltamaan projektiohjauksen menetelmiä. Opiskelijalla on itsenäinen valmius soveltaa nettonykyarvomenetelmää, annuiteettimenetelmää ja tuloksen arvo menetelmää sekä esittää perusteltuja ehdotuksia investoinneille laskelmiin perustuen. Opiskelija osaa laatia perusteellisen projektisuunnitelman ja laatia projektille järjestelmällisen vaiheistuksen ja osituksen. Opiskelija osaa laatia kattavan ja perustellun projektiraportin. Opiskelija osaa monipuolisesti tarkastella projektia riskien näkökulmasta sekä rakentaa kokonaisvaltaisen riskirekisterin.
Esitietovaatimukset
Perustiedot talousmatematiikasta ja taloushallinnosta.
Lisätiedot
Avoin amk 3
Opintojakso sisältyy Talousjohtamisen suuntautumisen opintoihin.
Opintojakson arviointi perustuu seuraavien osasuoritusten kautta osoitettuun osaamiseen: harjoitus- ja oppimistehtävät (50%, 3 op) ja tentti (50%, 2 op)