Sosiaali- ja terveysalan palvelut (4op)
Toteutuksen tunnus: SZXX1530-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.08.2020 - 30.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2020 - 23.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 44
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Pirkko Ratinen
- Leena Suonpää-Lehtonen
- Ryhmät
- 
                        ZJA20KSSPAvoin amk, HYVI, Sairaanhoitajan polkuopinnot (päivätoteutus)
- 
                        ZJA20KSSKAvoin amk, HYVI, Kätilön polkuopinnot
- 
                        SAR20K1Sairaanhoitaja
- 
                        SOK20K1Kätilö (AMK)
- Opintojakso
- SZXX1530
Toteutukselle Sosiaali- ja terveysalan palvelut SZXX1530-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija
 - tuntee sosiaali- ja terveyspalvelut ja niitä koskevan puitelainsäädännön pääpiirteittäin
 - ymmärtää sosiaali- ja terveyspalvelut osana yhteiskunnallista muutosta sekä muuttuvaa sosiaali- ja terveyspolitiikkaa eurooppalaisessa viitekehyksessä
 - ymmärtää sosiaali- ja tereyspalveluiden merkityksen yksilöille, yhteisöille ja yhteiskunnalle
 - tuntee tämän hetkistä sosiaali- ja terveyspalvelurakenteen uudistamista koskevaa yhteiskunnallista keskustelua ja päätöksentekoa
 - tietää teknologian mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisessä
                    
Sisältö
- Sosiaali- ja terveyspalvelut osana yhteiskunnallista muutosta (julkiset, järjestöt ja yksityiset)
 - Sosiaalihuoltolaki, Terveydenhuoltolaki, Laki rajat ylittävästä terveydenhuollosta
 - Sosiaali- ja terveyspalvelujen sisältö, järjestäminen, tuottaminen ja rahoitus,  ohjaus ja päätöksenteko sekä laatusuositukset
 - Sähköiset, liikkuvat, kotiin ja lähellä tarjottavat palvelut ja hyvinvointia tukevat teknologiset ratkaisut.
                    
Oppimateriaalit
Ihalainen,J. & Kettunen T. 2016 tai uudempi. Turvaverkko vai trampoliini;sosiaaliturvan mahdollisuudet. Sanoma Pro Oy 
Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020. Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia. STM julkaisuja 2011:1. 
Sosiaaliturvan uudistus 2030 
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) 2017.  Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Sanoma Pro Oy
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 palvelujen osalta.Finlex. 
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 palvelujen osalta.Finlex. 
Laki rajat ylittävästä terveydenhuollosta 1201/2013 palvelujen osalta. Finlex. 
Liikuntalaki 390/2015. 
Laatusuositukset: 
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi.2017-2019. 
Terveyden edistämisen laatusuositus 2006.STM 
Lastensuojelun laatusuositus 2014
                    
Opetusmenetelmät
kontaktiopiskelu
verkko-opiskelu
laboraatio-opiskelu
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Monivalintatehtävät 10 h, itsenäinen opintomateriaalin lukeminen 40 h, dialogitreenit, harjoitustunnit ja tehtävät sekä (oppimispäiväkirjan tuottaminen) 58 h. Yhteensä 108 tuntia.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Opiskelija nimeää sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittymisen vaiheet. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä. Opiskelija tuntee muutamia sosiaali- ja terveyspalveluita.Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjet
 2 
 Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittymisen vaiheet ja nimeää jonkin muutoksen taustalla olevan yhteiskunnallisen tekijän. Hän esittelee nykyisiä arvotavoitteita. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä esimerkkien avulla. Opiskelija nimeää joitakin sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituskanavia, organisoitumistapoja, laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa luetella nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja kertoa esimerkin sitä koskevasta päätöksenteosta. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana saamansa ohjeistuksen ja palautteen perusteella. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä aiheiden tarkastelussa.  Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjetta olennaisilta osin kirjallisissa esityksissä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittymisen vaiheet ja esittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Hän kuvaa nykyisiä arvotavoitteita. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta, organisointia laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija tuntee nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä kuvaa niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa esitellä sitä koskevaa päätöksentekoa. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä ja joitakin esimerkkejä aiheiden tarkastelussa. Opiskelija käyttää JAMKin raportointiohjetta moitteettomasti kirjallisissa esityksissä.
  
4 
 Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittymisen vaiheet ja esittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Hän analysoi nykyisiä arvotavoitteita. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta, organisointia, laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija tuntee nykyisiä sosiaali- ja terveyspalveluita olennaisilta osin sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa kuvata sitä koskevaa päätöksentekoa. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä ja esimerkkejä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa. Opiskelija käyttää JAMKin raportointiohjetta moitteettomasti kirjallisissa esityksissä.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
 Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittymisen vaiheet ja selittää muutoksen taustalla olevia yhteiskunnallisia tekijöitä. Hän arvioi nykyisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia arvotavoitteita eri näkökulmista. Opiskelija tarkastelee sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitystä niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta, organisointia, laatusuosituksia ja hyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa luoda kokonaiskuvan nykyisistä sosiaali- ja terveyspalveluista sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan puitelainsäädännön ja osaa selittää sitä koskevaa päätöksentekoa. Hän osaa arvioida kokonaiskäsitystään ja kehittymistarpeitaan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntijana. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aiheita useiden esimerkkien kautta.  Opiskelija käyttää JAMKin raportointiohjetta moitteettomasti kirjallisissa esityksissä.
                    
Esitietovaatimukset
-
                    
Lisätiedot
Avoin AMK 4
                    
