Skip to main content

Osaajana kehittyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0500-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Opettaja

  • Heidi Hämäläinen-Laitinen
  • Hannu Haapamaa

Vastuuopettaja

Hannu Haapamaa

Ryhmät

  • TRY18S1
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Objectives

Opiskelija saa valmiudet amk-opiskeluun ja kiinnittyy osaksi opiskelu- ja toimintaympäristöä.

Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa ammatillisia vaihtoehtoja.

Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.

Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa jatko-opiskelumahdollisuudet.

Content

1. vuosi
PEREHTYMINEN JAMKIN OPPIMIS- JA TOIMINTAYMPÄRISTÖÖN
Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).
Opiskelija tiedostaa oman asemansa ja oikeutensa oppimis- ja toimintaympäristössä ja toimii eettisten ohjeiden mukaisesti.

OMA OSAAMINEN - PORTFOLION ALOITTAMINEN
• Opiskelija tunnistaa omat lähtökohtansa: millainen olen? mitä osaan? missä verkostoissa toimin? *
• Opiskelija kuvaa lähtökohtien pohjalta nykytilanteen ja pohtii ammatillisia kiinnostuksen kohteitaan ja kehittämistarpeitaan.*
• Opiskelija määrittää portfoliolleen rakenteen ja toteutustavan sekä ensimmäisen version sisällöstä huomioiden yllämainitut.

URASUUNNITTELU
• Opiskelija tuntee työ- ja koulutusmahdollisuuksiaan, pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja suunnittelee niitä tukevia valintoja.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma I kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.

OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS:in) ottaen huomioon urasuunnitelmansa ja portfolionsa, osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun. Opiskelija tekee opintojaksoilmoittautumiset (ASIO) ja tarvittaessa hyväksilukemista koskevat anomukset.

2. vuosi
OMA OSAAMINEN - VÄLIPORTFOLIO
• Opiskelija työstää portfoliotaan opiskelun aikana kertyneestä osaamisestaan, tuotoksistaan ja saamistaan palautteista. Portfoliossaan opiskelija kykenee reflektoimaan ja kuvaamaan osaamistaan sekä ammatti-identiteettinsä kehittymistä.
• Opiskelija kehittää portfolion visuaalista ja sisällöllistä rakennetta kohti näyteportfoliota.

URASUUNNITTELU
• Opiskelija päivittää ja pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja niiden edistymistä osana opintoja ja tekee niitä tukevia opintoihin liittyviä jatkovalintoja.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma II kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.

OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija päivittää HOPS:iaan ja miettii tutkintonsa kokonaisuutta esimerkiksi yrittäjyyden ja kansainvälistymisen tuomia mahdollisuuksia osana opintojaan.
• Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.

3.-4. vuosi
OMA OSAAMINEN – NÄYTEPORTFOLIO
• Opiskelija viimeistelee työ- tai jatko-opiskelupaikan hakuun tarvittavan näyteportfolion sisällyttäen siihen myös työssä, harrastuksissa ja muissa opinnoissa saavuttamansa osaamisen.

URASUUNNITTELU
• Opiskelija valmistautuu työ- tai jatko-opiskelupaikan hakemiseen ja rekrytointitilanteisiin hyödyntäen tarjolla olevia tapahtumia ja infoja sekä Optima-työtilaan koottua aineistoa.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma III kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää viimeistä henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.


OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija tekee tavoiteajassa valmistumiseen tähtäävän suunnitelman opintojen loppuunsaattamiseksi.
• Opiskelija tekee opintojen kokonaisarvioinnin vastaamalla AVOP-palautteeseen.
• Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.

Teaching methods

- Luennot / Verkkoluennot,
- Harjoitustyöt / Oppimistehtävät,
- Seminaarit / Workshopit,
- Webinaarit,
- jne.

Practical training and working life connections

Työmaavierailut
jne..

Exam dates and retake possibilities

Sovitaan opintojakson ensimmäisellä tunnilla.

Alternative completion methods

Opinnollistaminen moduulikuvauksessa esitetyllä tavalla.

Student workload

- Luennot 2 h
- Itsenäinen työskentely 24 h
( sisältäen mm: harjoitustyöt, kotitehtävät, tenttiin valmistautuminen)
- Yhteensä 26 h

Further information for students

Arviointimenetelmät:
- Harjoitustyö / Oppimistehtävät,
- Jatkuva näyttö
- Itsearviointi

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista. Opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli arvioinnissa.

Ks. myös Arviointi

Tämä on toteutuksen 3.vsk:n osa, ZZPP0500-3028-3, 1 op (kokonaisuudesta 5 op).

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

1. vuosi
• Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
• Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
• Opiskelija tekee alakohtaisen tutustumistehtävän / osallistuu ammattialaan liittyvään projektiin.
• Opiskelija kiinnittyy opintoihinsa ja tunnistaa omat ohjaustarpeensa. Opiskelija on päämäärätietoinen ja hän opiskelee tavoitteellisesti. Hän osaa toimia JAMKin oppimis- ja toimintaympäristössä tuntien oikeutensa ja velvollisuutensa sekä eettiset ohjeet.
• Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).


2. vuosi
• Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa eri ammatillisia vaihtoehtoja.
• Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.
• Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan väliportfoliossa.

3.-4. vuosi
• Hän kykenee itsenäisesti ja vastuullisesti asettamaan tavoitteita omalle ammatilliselle urakehitykselleen.
• Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa kertynyttä osaamistaan suhteessa tavoittelemiinsa työtehtäviin ja vaatimustasoon sekä tutkinnon osaamistavoitteisiin.
• Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa kehittämistarpeensa ja jatko-opiskelumahdollisuudet.

Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan näyteportfoliossa.

Prerequisites

-