Ohjauksen kehittäminen ja tulevaisuuden ennakointi (10 op)
Toteutuksen tunnus: AO00BC97-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Seija Koskela
- Virpi Koskelo
- Pirjo Hänninen
- Riikka Michelsson
- Mervi Pasanen
Ryhmät
-
AJO20SOOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla syvennät ymmärrystäsi ohjauksen, muuttuvan työelämän ja yhteiskunnan välisistä suhteista sekä tulevaisuudesta. Perehdyt myös ohjauksen arviointiin sekä ohjauksen ajankohtaisiin kehittämishaasteisiin.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
tulevaisuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä suhteita, sekä halua kehittää olemassa olevia ohjauksen toimintatapoja ja rakenteita. Se on myös kykyä tunnistaa yhteiskunnan ja työelämän muutoksia sekä kykyä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa.
kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan sisällöllistä ja menetelmällistä kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä paikallisella, valtakunnallisella että kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.
vuorovaikutusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan taitoa toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.
reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.
Opintojakson osaamistavoite
Osaat analysoida suomalaisen yhteiskunnan, koulutuspolitiikan ja -järjestelmän, ohjauspalveluiden sekä työelämän nykytilaa ja muutoksia. Hyödynnät työssäsi ajanmukaista tietoa työelämässä tarvittavista osaamisista ja työelämätaidoista sekä tulevaisuutta koskevaa arviointi- ja ennakointitietoa. Kykenet arvioimaan ja kehittämään omaa ohjaustoimintaasi ja opinto-ohjausta omassa työyhteisössäsis ja verkostoissasi. Tunnistat erilaisia tapoja arvioida ohjausta ja teet näkyväksi ohjauksen merkitystä osana koulutuksen tuloksellisuutta.
Sisältö
Ohjauksen yhteiskunnallinen viitekehys, ohjauksen arviointi, ohjauksen kehittäminen, tulevaisuus ja ennakointi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ahvenainen, M., Heikkilä, K. Jokinen, L., Miettinen, S., Ollila, J., Pietikäinen, N., & Vuorisalo, K., 2017. Tulevaisuusohjauksen työkirja.
Alasoini, Tuomo & Järvensivu, Anu & Mäkitalo, Jorma (2012). Suomen työelämä vuonna 2030. Miten ja miksi se on toisennäköinen kuin tällä hetkellä? TEM raportteja 14/2012. Helsinki: Työ- ja elinkeinoministeriö.
Elinikäisen ohjauksen strategia. 2011. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2011:15.
Jousilahti, J., Koponen, J., Koskinen, M., Leppänen, J., Lätti, R., Mokka, R., Neuvonen, A., Nuutinen, J. & Suikkanen, H. 2017. Työ 2040. Skenaarioita työn tulevaisuudesta. Helsinki: Sitran julkaisuja. https://www.sitra.fi/julkaisut/tyo-2040/
Suuntaviivoja elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikalle ja palvelujärjestelyille. Yhteiset tavoitteet ja periaatteet EU:n jäsenmaille ja komissiolle. 2016. Eurooppalaisen elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikan verkosto (ELPGN). Jyväskylä: Kirjapaino Kariteam.
Työnmurros ja elinikäinen oppiminen. Elinikäisen oppimisen kehittämistarpeita selvittävän työryhmän raportti. 2018. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2018:8.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu ohjauspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja oppimispiirityöskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat ohjauspäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 270 h (10 op x 27 h opiskelijan työtä)
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 11.1.2021.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessi arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät sekä ohjauspäivien aikana osoitettu osaaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Tulevaisuusosaaminen:
Osaat kriittisesti tarkastella yhteiskunnan ja työelämän muutosten näkymistä opinto-ohjaajan työssä. Osaat hyödyntää työssäsi tulevaisuutta koskevaa arviointi- ja ennakointitietoa sekä tietoa työelämässä tarvittavasta osaamisesta.
Kehittämisosaaminen:
Osaat kehittää ja arvioida opinto-ohjausta omassa työyhteisössäsi ja ohjausverkostoissasi. Tunnistat erilaisia tapoja arvioida ohjausta ja osaat tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä osana koulutuksen tuloksellisuutta.
Vuorovaikutusosaaminen:
Osaat toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.
Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ohjaajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja osaat arvioida niitä kriittisesti.
Osaat arvioida oman toimintasi ja ajattelusi eettisiä lähtökohtia sekä oman osaamisesi ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.