Siirry suoraan sisältöön

Ohjauspalveluiden järjestäminen ja moniammatillinen verkostotyö (15 op)

Toteutuksen tunnus: AO00BC96-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Opinto-ohjaajankoulutus

Opettaja

  • Seija Koskela
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Riikka Michelsson
  • Mervi Pasanen
  • Anne Leppänen
  • Jari Karttunen

Ryhmät

  • AJO20SO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:

Tällä opintojaksolla perehdyt verkko-opintojen kautta opinto-ohjaajan toimin-taympäristöihin sekä opinto-ohjaajan työtä määrittäviin säädöksiin ja asiakirjoihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoasi opintojaksoon kuuluvien oppimistehtävien ja verkostoharjoitteluiden avulla.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

verkosto-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä tunnistaa ohjauk-sen alueelliset verkostot sekä taitoa toimia erilaisissa koulutuksen ja työelä-män yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä luoda oman ja yhteisönsä toiminnan kehittämiselle tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita.

kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan sisällöllistä ja menetel-mällistä kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhtees-sa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä paikallisella, valtakunnallisella että kansainväli-sellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teo-reettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

toimijuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä hyödyntää työssään opintopolun eri vaiheissa opinto-ohjaajan laaja-alaiseen kelpoisuuteen liittyvää tiedollista ja menetelmällistä osaamista. Se on taitoa määritellä ohjaustyö tilanteis-sa, joissa siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia, uudistuksia ja muutostarpeita. Se on kykyä edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja vastuullisuutta ja tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä osana koulutuksen tuloksellisuutta.

vuorovaikutusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan taitoa toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriitti-sesti arvioi-da omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toi-minnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.

Opintojakson osaamistavoite:

Tunnet opinto-ohjausta määrittävän lainsäädännön sekä opinto-ohjaajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytän-nössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaus-toimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja. Osaat toimia ohjauksen asiantuntijana, kehittäjänä ja koordinoijana konsultoivia työtapoja hyödyntäen.

Osaat toimia aktiivisesti yhteistyössä elinkeinoelämän, työelämäpalveluiden tarjo-ajien ja muiden alueensa ohjaustoimijoiden kanssa. Osaat luoda uusia oman ja yhteisönsä toiminnan kehittämiselle tarkoituksenmukaisia yhteistyöverkostoja.

Tunnistat oman roolisi oppilaitoksen hyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistämisessä ja kykenet pitämään huolta omasta työhyvinvoinnistasi.

Sisältö

Ohjauspalveluiden järjestäminen, opinto-ohjaajan toimintaympäristöt, opinto-ohjaajan työtä määrittävät säädökset ja asiakirjat, moniammatillinen verkostoyhteistyö, oppilaitos- ja työhyvinvointi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkosto-osaaminen:

Leppänen, A. & Torvinen, H. 2012. Yhdessä olemme enemmän. Verkostoitujan apu.

Nykänen, S. 2010. Ohjauksen palvelujärjestelyjen toimijoiden käsitykset johtamisesta ohjausverkostossa. Matkalla verkostojohtamiseen. Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos.

Moniammatillinen yhteistyö:

Isoherranen, K. 2012. Uhka vai mahdollisuus – moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Hel- singin yliopiston sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 2012:18. Helsinki: Unigrafia.

Koskela, S. 2013. ”Mie teen vaan oman työni”. Toimintatutkimus moniammatillisen yhteistyön ja ohjausosaamisen kehittämisestä. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 477. Jyväskylän yliopisto.

Perusopetus:

Perusopetuslaki (628/1998)

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet

Niemi, P. 2016. Ohjaus ja oppilaiden urapohdinta. Turkulaisen peruskoulun päättöluokkalaisten ohjauskokemukset urapohdinnan selittäjinä. Turun yliopiston julkaisuja.

Rinkinen, A. & Siippainen, M. (toim.) 2012. Ohjauksen polkuja. Perusopetuksen oppilaanohjauk- sen kehittämistoiminnan hyvät käytänteet. Opetushallitus: Oppaat ja käsikirjat 2012:4.

Lukio:

Lukiolaki (714/2018).

Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019.

Hautamäki, J., Säkkinen, T., Tenhunen, M-L., Ursin, J., Vuorinen, J., Kamppi, P. & Knubb-Manninen, G. 2012. Lukion tuottamat jatkokoulutusvalmiudet korkeakoulutuksen näkökulmasta. Koulutuksen arviointineuvoston julkaisuja 59. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.

Karvinen, I., 2017. "Enhän mä täällä lukiossa oiskaan muuten, vaan silleen tulevaisuutta varten" : lukio-opintoihin kiinnittyminen opintojen pidentäjien ja keskeyttäjien näkökulmasta. Itä-Suomen yliopisto.

Rakas, kamala, opo -lukiolaisten kokemuksia opinto-ohjauksesta. Suomen lukiolaisten liiton selvitys. Suomen Lukiolaisten liitto. Helsinki 2017.

Toisen asteen ammatillinen koulutus:

Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017

Hintsanen, V., Juntunen, K., Kukkonen, A., Lamppu, V-M., Lempinen, P., Niinistö-Sivuranta, S., Nordlund-Spiby, R., Paloniemi, J., Rode, J-P., Goman, J., Hietala, R., Pirinen, T. & Seppälä, H. 2016. Liikettä niveliin – Ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun johtavien opintopolkujen ja koulutusasteiden yhteistyön toimivuus. Helsinki: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI).

Kuronen, I. 2010. Mun kompassin neula vaan pyörii. Keskeyttämiskokemuksia ammatillisessa koulutuksessa.

Ammattikorkeakoulu:

Ammattikorkeakoululaki (932/2014)

Kalima, R. 2011. Opintojen pitkittyminen ja keskeyttäminen ammattikorkeakoulussa: tutkimus Helsingin ammattikorkeakoulun opintojen pitkittymisen ja keskeyttämisen syistä vuosina 2002 – 2007 ja niihin vaikuttamisen keinoista. Väitöskirja, Tampereen yliopisto.

Penttinen, L., Kosonen, T., Annala, J. & Mäkinen, M. 2017. Ohjaus ja opintojen eteneminen. Eurostudent VI- tutkimuksen artikkelisarja. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:36.

Yliopisto:

Yliopistolaki (558/2009)

Nummenmaa, A. R., Lairio, M., Korhonen, V. & Eerola, S. 2005. Ohjaus yliopiston oppimisympäristöissä. Tampere: Yliopistopaino.

Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. 2009. (Toim.) Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYpro.

Oppilas- ja opiskelijahuolto:

Alpo – Ammatillisen koulutuksen hyvinvointiportaali.

Heusala, M., Kokko, T. & Marttila, M. 2011. Yhdessä tein -hanke: opiskelijahyvinvoinnin kehittä- minen Uudenmaan alueen ammattikorkeakouluissa. Diakonia ammattikorkeakoulun julkaisuja. Juvenes Print Oy.

Hietanen-Peltonen, M. & Korpilahti, U. 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.

Kotamäki, S., Niemi, M., Sirkiä, H., Virnes, E., Räisänen, A. & Hietala, R. 2011. Hyvää vointia. Opiskelijahuollon toteutuminen, sen käytännöt ja kehittäminen toisen asteen ammatillisessa perus- koulutuksessa. Koulutuksen tutkimuslaitos.

Luopa, P., Kivimäki H., Matikka A., Vilkki, S., Jokela J., Laukkarinen E. & Paananen R. 2014. Nuorten hyvinvointi Suomessa 2000-2013. Kouluterveyskyselyn tulokset. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.

Murphy, J.J. 2016. Ratkaisukeskeinen opiskelijahuoltotyö. Lyhytterapiainstituutti Oy.

Nuorisobarometri. 2020. Valtion nuorisoneuvosto.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013)

Perälä, M-L, Hietanen-Peltola M., Halme Nina, Kanste O., Pelkonen M., Peltonen H., Huurre T., Pihkala J. & Heiliö P-L. 2015. Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.

Työhyvinvointi:
Alhanen, K. 2011. Työnohjauksen käsikirja. Helsinki: Tammi.

Jabe, M. 2010. Voitko hyvin työssäsi: opas alaiselle ja esimiehelle. Helsinki: Suomen Yrityskirjat Oy.

Kallasvuo, A., Koski, A., Kyrönseppä, U. & Kärkkäinen, M-L. (toim.) 2012. Työyhteisön työnohjaus. Helsinki: Sanoma Pro.

Rauramo, P. 2009. Työhyvinvoinnin portaat: työkirja. Työturvallisuuskeskus.

Saloviita, T. 2013. Luokka haltuun! Parhaat keinot toimivaan opetukseen. Jyväskylä: PS -kustannus.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu ohjauspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, verkostoharjoitteluun, verkkokurssiin, itsenäiseen työskentelyyn sekä oppimispiirityöskentelyyn.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat suorittamalla hyväksytysti verkkokurssin, verkostoharjoittelun sekä osallistumalla ohjausalan ajankohtaiseen seminaariin. Verkostoharjoitteluja ja ohjausalan ajankohtaiseen seminaariin osallistumista lukuun ottamatta, sinulla on mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 405 h (15 op x 27 h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 22.9.2020.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessi arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät sekä ohjauspäivien aikana osoitettu osaaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan oman toimintasi kannalta tarkoituksenmukaisia opinto-ohjauksen verkostoja. Osaat toimia monialaisessa yhteistyössä muiden alueesi ohjaus- toimijoiden kanssa.

Kehittämisosaaminen:
Tunnistat monialaisen yhteistyön merkityksen oman ja yhteisösi ohjaustoiminnan ja hyvinvoinnin kehittämisen kannalta.

Toimijuusosaaminen:
Tunnet opinto-ohjausta määrittävän lainsäädännön asiakirjat ja kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja. Kykenet toimimaan ohjauksen asiantuntijana muuttuvissa toimintaympäristöissä.

Vuorovaikutusosaaminen:
Osaat toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.

Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ohjaajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja osaat arvioida niitä kriittisesti.
Osaat arvioida oman toimintasi ja ajattelusi eettisiä lähtökohtia sekä oman osaamisesi ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.