Opinto-ohjaajan ammatillinen identiteetti (15 op)
Toteutuksen tunnus: AO00BC98-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Seija Koskela
- Virpi Koskelo
- Pirjo Hänninen
- Riikka Michelsson
- Mervi Pasanen
Ryhmät
-
AJO20SOOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla asetat itsellesi opinto-ohjaajan koulutukseen ja ohjaajan saavuttamaasi osaamista ammatilliseen kehittymiseen liittyviä tavoitteita. Reflektoit osaamisesi kehittymistä ja rakennat yhteisöllistä tietoa erilaisissa koulutuksen aikaisissa vertaisryhmissä. Opintojen päätteeksi arvioit koulutuksen aikana kerryttämääsi osaamista.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
toimijuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä hyödyntää työssään opintopolun eri vaiheissa opinto-ohjaajan laaja-alaiseen kelpoisuuteen liittyvää tiedollista ja menetelmällistä osaamista. Se on taitoa määritellä ohjaustyö tilanteissa, joissa siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia, uudistuksia ja muutostarpeita. Se on kykyä edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja vastuullisuutta ja tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä osana koulutuksen tuloksellisuutta.
kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan sisällöllistä ja menetelmällistä kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä paikallisella, valtakunnallisella että kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.
vuorovaikutusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan taitoa toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.
reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.
Opintojakson osaamistavoite:
Kykenet tunnistamaan ja sanoittamaan omaa osaamistasi. Asetat mielekkäitä tavoitteita omalle ohjaajana kehittymisellesi sekä arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi suhteessa opinto-ohjaajankoulutuksen yleisiin ja omiin tavoitteisiin.
Kykenet vuorovaikutukselliseen ja osaamista kehittävään dialogiin sekä yhteisöllisen tiedon rakentamiseen erilaisissa vertaisryhmissä opinto-ohjaajankoulutuksen aikana.
Osaat etsiä ja kriittisesti valikoida sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä sinun että yhteisösi ohjauksen kehittymistä.
Sisältö
Ammatillisen kehittymisen reflektointi, yhteisöllinen tiedon rakentaminen, teoreettisen tiedon ja kokemustiedon yhdistäminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Portfolio:
Huotari, J., Lepänjuuri, A. & Niskanen, A. 2007. Elektroninen portfolio osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa. Teoksessa A. Laitinen, R. Nurminen & L. Soininen (toim.) Tunnistatko osaamisen. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. 89 – 98.
Kankaanranta, M., Grant, A. & Linnakylä, P. (toim.) 2007. e-Portfolio. Adding Value for Lifelong Learning. Institute for Educational Research: Jyväskylä.
HOPS:
Annala, J. 2007. Merkitysneuvotteluja hopsista ja sen ohjauksesta. Toimintatutkimus hopsin ja sen ohjauksen kehittämisestä korkea-asteen koulutuksessa. Acta Universitatis Tamperensis 1225. Tampere: Tampere University Press.
Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) 2011. Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYpro.
Penttinen, L., Skaniakos, T., Ansela, M. & Plihtari, E. (toim.) 2011. HOPS –ohjaus. Osaamista, yhteistyötä ja hyvinvointia.
Ruohotie, P. 2000. Oppiminen ja ammatillinen kasvu. Porvoo: WSOY.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu ohjauspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja oppimispiirityöskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat ohjauspäiviin osal-listumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimisteh-tävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 405 h (15 op x 27 h opiskelijan työtä).
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 2.6.2020.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessi arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät sekä ohjauspäivien aikana osoitettu osaaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Ohjausosaaminen:
tunnet ohjauksen peruskäsitteistön ja ohjauksen sisältöalueet, tunnistat oman toimintasi taustalla olevat ohjauksen teoreettiset ja filosofis-eettiset lähtökohdat sekä osaat yhdistää ohjausta koskevaa kokemuksellista tietoa teoreettiseen tietoon siten, että ne muodostavat eheän kokonaisuuden, ohjaajan oman käyttöteorian.
Asiakasosaaminen:
Osaat soveltaa ohjausteoreettista osaamistasi erilaisissa ohjaustilanteissa.
Vuorovaikutusosaaminen:
Osaat toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.
Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ohjaajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja osaat arvioida niitä kriittisesti.
Osaat arvioida oman toimintasi ja ajattelusi eettisiä lähtökohtia sekä oman osaamisesi ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.