Koulutuksen tulevaisuus (8 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BA19-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 03.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 16.05.2023
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 340
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Piia Kolho
- Mika Loponen
- Päivi Kauppila
- Anu Utter
- Pirjo Hänninen
- Outi Pylkkä
- Siru Lehto
- Maarit Miettinen
- Heli Kinnunen
- Marja Olsonen
- Mikael Viitasaari
- Ari Langén
- Virva-Liisa Pekkarinen
- Tuulia Kiilavuori
- Ritva Ylitervo
- Markku Rissanen
- Mari Kolu
- Pauliina Silvennoinen
- Arja Pakkala
- Kirsti Vänskä
- Annu Niskanen
Ryhmät
-
AJA20SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt kasvatussosiologiaan, sen peruskäsitteistöön ja lähestymistapoihin. Lisäksi pohdit koulutuksen ja yhteiskunnan välisiä suhteita sekä ajankohtaisia ilmiöitä. Opintojakso kuuluu opettajankoulutuksen kasvatustieteellisiin opintoihin.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität tulevaisuusosaamistasi. Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä ja halua olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta näiden välisten suhteiden ymmärtämiseen perustuen. Se tarkoittaa myös opettajan tutkivaa ja kriittistä suhtautumista olemassa oleviin toimintatapoihin ja rakenteisiin sekä rohkeutta ajatella ja tehdä asioita uudella tavalla yhteiskunnallisen tasa-arvon, demokratian ja ihmisoikeuksien kehittämiseksi.
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät kasvatus- ja koulutussosiologian peruskäsitteitä. Osaat tarkastella kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä kysymyksiä yhteiskunnallisina ja kulttuurisina ilmiöinä kasvatus- ja koulutussosiologisesta näkökulmasta.
Sisältö
Tämän opintojakson aikana perehdyt kasvatus- ja koulutussosiologiaan. Tarkastelet ihmisten sosiaalistumista yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Perehdyt yhteiskunnallisiin ilmiöihin kuten koulujen erilaistumiseen, oppimistulosten eroihin, syrjäytymiseen ja koulutuksen periytyvyyteen. Saat ymmärrystä yhteiskunnallisista ajankohtaisista ilmiöistä esimerkiksi monikulttuurisuudesta, sukupuolisuudesta, syrjäytymisestä ja yhdenvertaisuudesta. Tutustut tulevaisuuden koulun visioihin ja koulutuksen ajankohtaisiin teemoihin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. 2015. Kasvatussosiologia. E-kirja. PS-kustannus.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Voit hankkia opintojakson tavoitteena olevan osaamisen tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.
Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä, vertaisohjausta, pari- ja oppimispiirityöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen suorittamalla kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot tai approbatur-arvosanan tai suorittamalla vastaavat opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ennen opettajaopintoja.
Voit myös opettajaopintojesi aikana suorittaa edellä mainitut perusopinnot ja siten hankkia tavoitteena olevan osaamisen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 216 h (8 x 27 h) opiskelijan työtä.
Orientoituminen 6 h
Kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 190 h
Vertaiskeskustelut ja –arvioinnit ja sekä itsearviointi 20h
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Tulevaisuusosaaminen
- osaat tarkastella kriittisesti kasvatuksen ja koulutuksen nykytilaa
- osaat hahmottaa tulevaisuussuuntia koulutuksen ja oman alasi tai opetusyön kehittämiseksi
Esitietovaatimukset
-