Opettajan kehittyvä toimintaympäristö (8 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BC10-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 15.05.2022
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 340
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Mika Loponen
- Siru Lehto
- Ari Langén
- Virva-Liisa Pekkarinen
- Ritva Ylitervo
- Mari Kolu
Ryhmät
-
AJA20SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt opettajan toimintaympäristöön ja sitä määrittäviin erilaisiin säädöksiin ja asiakirjoihin. On tärkeää tuntea nämä opettajan työtä keskeisesti määrittävät asiat esimerkiksi oman ja ohjattaviesi oikeusturvan kannalta. Tarkastelet myös ammatillisen oppimisen kehittämisen mahdollisuuksia ja syvennät kehittämisosaamistasi.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität
tulevaisuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta. Se tarkoittaa myös toimintatapoihin ja rakenteisiin liittyvää tutkivaa ja kriittistä otetta sekä rohkeutta ajatella ja toteuttaa asioita uudella tavalla.
kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisen ympäristöissä. Se merkitsee myös taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä erilaisissa verkostoissa aktiivisesti toimien.
reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä tarkastella ja arvioida kriittisesti toimintaympäristössään tapahtuvia muutoksia omia kokemuksiaan hyödyntäen.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnet kansallisen koulutusjärjestelmän ja olet perehtynyt ammatillisen toisen asteen ja ammatillisen korkea-asteen ohjaus- ja suunnittelujärjestelmiin. Olet tietoinen ammatillisen oppimisen ja osaamisen kehittämisen mahdollisuuksista ja tulevaisuuden suunnista. Olet tietoinen kansainvälisen toiminnan tavoista ja merkityksestä oppilaitosten arjessa.
Sisältö
Kansallinen koulutusjärjestelmä, ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen korkeakoulutuksen ohjausjärjestelmä sekä oppilaitosten toimintaa säätelevä lainsäädäntö, strategiat ja linjaukset
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja se perustuu oppimispiirityöskentelyyn. Opintojakso koostuu kolmesta oppimispiirinä tehtävästä oppimistehtävästä ja itsearvioinnista. Ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä /oppimispiirityöskentelyä tehden.
Kansainvälisyys
Tällä opintojaksolla perehdyt myös kansainvälisen toiminnan merkitykseen oppilaitosten arjessa ja siihen, millaisten toiminta-muotojen avulla sitä toteutetaan.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakso suoritetaan tekemällä verkossa olevat oppimistehtävät oppimispiirissä tai osoittamalla osaaminen arviointi- ja tunnustamismenettelyn kautta (AHOT). Hyväksilukemisen periaatteet ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ohjaavat aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.
Osaamisen hankkiminen
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia tai parhaillaan olla hankkimassa tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista omassa työssäsi esimerkiksi ammatillisen koulutuksen parissa.
Osaamisen osoittaminen
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien ja itsearvioinnin avulla.
Voit myös osoittaa tämän opintojakson osaamisen myös osaamisen tunnistamisen avulla. Sinulla jo olemassa olevan osaamisen tunnistamista varten perehdy opintojakson osaamistavoitteisiin, arviointikriteereihin ja oppimistehtäviin. Arvioi omaa osaamistasi suhteessa niihin. Laadi aineisto, joka osoittaa, että sinulla jo on tässä opintojaksossa tavoitteena oleva osaaminen. Tee aineiston arviointia varten selvitys, jossa perustelet, miten se osoittaa opintojakson osaamistavoitteita vastaavan osaamisesi. Lähetä hyväksilukuhakemus, aineistosi ja selvityksesi osaamisen tunnistamista ja arvioimista varten tämän opintojakson kouluttajalle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 8 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti noin 216 tunnin työpanosta: lukemista, materiaalien hakua, oppimistehtävien pohtimista ja työstämistä itsenäisesti ja yhdessä oppimispiirin kanssa.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi ja vertaisarviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät (tehtävät 1-3) ja itsearviointitehtävä (tehtävä 4).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Kehittämisosaaminen:
Ennakoit yhteistyössä koulutuksen kehittämisen haasteita ja etsit niihin aktiivisesti ratkaisuja.
Tulevaisuusosaaminen:
Tunnet ammatillisen- ja korkea-asteen koulutuksen lainsäädännön ja sen soveltamisen merkityksen opiskelijan, opettajan työn, työelämän kehittämisen ja koulutuksen järjestäjän kannalta.
Reflektio-osaaminen:
Tarkastelet kriittisesti opettajan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia koulutusjärjestelmän eri tasoilla hyödyntäen omia kokemuksiasi.