Ammatillisen opettajuuden kehittäminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BC15-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 340
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Päivi Kauppila
- Mika Loponen
- Anu Utter
- Pirjo Hänninen
- Outi Pylkkä
- Siru Lehto
- Maarit Miettinen
- Marja Olsonen
- Heli Kinnunen
- Essi Silvennoinen
- Mikael Viitasaari
- Virva-Liisa Pekkarinen
- Ari Langén
- Tuulia Kiilavuori
- Ritva Ylitervo
- Markku Rissanen
- Mari Kolu
- Arja Pakkala
- Kirsti Vänskä
- Annu Niskanen
Ryhmät
-
AJA20SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla asetat itsellesi opettajankoulutukseen ja ammatilliseen kehittymiseesi liittyviä tavoitteita, seuraat opintojesi etenemistä, osallistut oppimispiirisi keskusteluihin ja lopulta arvioit opintojesi tuloksia.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität
reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.
toimijuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan aloitteellista asennetta oman ammatillisen kehittymispolkunsa rakentajana ja kykyä asettaa tavoitteita omalle ammatilliselle kehittymiselleen. Se tarkoittaa opettajan kykyä tehdä erilaisia työhönsä liittyviä ratkaisuja ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Se on myös kykyä osallistua yhteisöllisen tiedon rakentamiseen sekä taitoa toimia monenlaisissa kumppanuusverkostoissa oman ja työyhteisönsä toiminnan kehittämiseksi.
vuorovaikutusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä toimia erilaissa vuorovaikutus-suhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.
Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla asetat itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita ja kehität omaa ammatillista toimijuuttasi opettajana omiin lähtökohtiisi perustuen. Kykenet arvioimaan ja dokumentoimaan omaa oppimisprosessiasi muille sekä kykenet antamaan palautetta toisille opiskelijoille heidän oppimisensa tueksi. Osaat arvioida osaamistasi suhteessa omiin ja opettajankoulutuksen tavoitteisiin. Kykenet asettamaan uusia tavoitteita ammatillista kehittymistäsi varten.
Sisältö
Henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan (HOPS), oppimispäiväkirjaan, vertais- ja itsearviointiin sekä portfoliotyöskentelyyn liittyvät asiat.
Opetusmenetelmät
Tämän opintojakson alussa arvioit henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassasi (HOPS) omia lähtökohtiasi opettajaopintoihin. HOPSin avulla suunnittelet ja arvioit opintojesi etenemistä opiskelusi eri vaiheissa. Opintojesi aikana pidät yllä myös portfoliota. Kokoat siihen tärkeimpinä pitämiäsi kokemuksia ja oppimistuloksia opintojesi ajalta. HOPSin ja portfolion ohella kolmas ylläpidettävä asia on henkilökohtainen oppimispäiväkirja.
Näiden kolmen koko opintojen ajan ylläpidettävien aineistojen lisäksi tähän opintojaksoon kuuluu yhtenä oppimistehtävänä osallistuminen ohjauspäiviin ja oppimispiiritoimintaan, joissa saat vertaisohjausta ja –palautetta opintoihisi liittyen ja toimit myös itse vertaisohjaajana ja palautteen antajana. Opintojesi päättövaiheessa teet kokoavan itsearvioinnin ja käyt kouluttajasi kanssa koulutuksen päättävän arviointikeskustelun.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit asettamalla itsellesi opettajan-koulutukseen liittyviä tavoitteita, etenemällä niiden mukaisesti opinnoissasi, dokumentoimalla ja arvioimalla omaa oppimisprosessiasi sekä antamalla palautetta opiskelijakollegoillesi heidän oppimisensa tueksi. Oppimispiirien yhteistyö on merkittävää tällä opinto-jaksolla. Myös ohjauspäivät rakentuvat ammatillisen opettajuuden kehittämisen ympärille.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat tekemällä oppimistehtävät, jotka muodostuvat HOPSista, portfoliosta, oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 189 h (7 op x 27 h opiskelijan työtä), joka muodostuu kasvokkaistyöskentelystä, itsenäisestä työskentelystä ja oppimispiirityöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkea-koulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu HOPSista, portfoliosta ja oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Reflektio-osaaminen:
Kykenet arvioimaan oppimisprosessiasi ja osaat arvioida osaamistasi suhteessa omiin ja opettajankoulutuksen tavoitteisiin.
Toimijuusosaaminen:
Asetat itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita, kehität omaa ammatillista toimijuuttasi opettajana omiin lähtökohtiisi perustuen ja kykenet asettamaan uusia tavoitteita ammatillista kehittymistäsi varten.
Vuorovaikutusosaaminen:
Kykenet dokumentoimaan omaa oppimisprosessiasi muille ja antamaan palautetta toisille opiskelijoille heidän oppimisensa tueksi.