Siirry suoraan sisältöön

Perhehoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SHZC1500-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 11.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Kätilö (AMK)

Opettaja

  • Tuija Kontinen
  • Niilo Kuokkanen
  • Riina Sahlman
  • Jenni Ikola-Mäki
  • Elina Tiainen

Ryhmät

  • SOK20K1
    Kätilö (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa edistää perheiden terveyttä perheiden erilaisissa elämänvaiheissa. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa perhehoitotyötä seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä lasten- ja nuorten hoitotyön asiakkaille. Opiskelija osaa hyödyntää seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien lääketieteellistä tietoperustaa perhehoitotyössä.

Sisältö

Perheen terveyden edistäminen sekä terveyttä tukevat verkostot ja niiden hyödyntäminen.
Perheen hoitotyön prosessi. Naistentautienhoitotyö, raskaana olevien ja synnyttäneiden perheiden hoitotyö.
Varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuteen kasvun tukeminen.
Imetysohjaus.
Lasten ja nuorten hoitotyö, lasten ja nuorten kehityshäiriöiden perusteet. Lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyö.
Naistentautien ja lastentautien perusteet.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Botha Elina ja Ryttyläinen-Korhonen Katri. 2016. Naisen hoitotyö. Sanoma Pro.
Åstedt-Kurki P., Jussila AL. ym. 2008. Kohti perheen hyvää hoitamista. Helsinki: WSOY.Oppimateriaalit. (soveltuvin osin)
Naistentaudit ja synnytykset. 2011. Toim. O. Ylikorkala, & J. TapanainenHelsinki: Duodecim. E-kirja, Oppiportti.(soveltuvin osin).
Storvik-Sydänmaa, Tervajävi ja Hammar. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanomapro. (soveltuvin osin)
Rajantie ym. 2016. Lastenatudit. Duodecim. (soveltuvin osin)
Kumpulainen K.ym. 2016. Lasten psykiatria ja nuorisopsykiatria.Duodecim.
Sinkkonen J. 2004. Kiintymyssuhdeteoria –tutkimuslöydöksistä käytännön sovelluksiin. 120: 1866-73. Duodecim.
Perhehoitotyöhön liittyvät keskeiset Hoitotyön suositukset ja Käypä hoito –suositukset

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus: itsenäinen materiaaliin perehtyminen, verkkotestit, harjoitus- ja oppimistehtävät
Kontaktiopetus: flipped learning, toiminnalliset harjoitukset, luennot
Opintojaksoportfolio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoportfolio
Verkkotentti
Verkkotehtävät
Ryhmätentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla arviointi toteutuu jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5)
Opiskelija osoittaa monipuolista ja laajaa osaamistaan perheiden terveyden edistämisessä ja perhehoitotyön prosessin toteuttamisessa.
Hän hallitsee monipuolisesti ja laaja-alaisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien tietoperustan sekä lääkehoidon.
Opiskelija pohtii kriittisesti ja analyyttisesti näkemyksiään perhehoitotyöstä oppimistehtävissä hyödyntäen monipuolisesti relevanttia ja näyttöön perustuvaa monialaista tietoa.
Hän osaa arvioida valmiuksiaan kriittisesti ja kykenee esittämään kehittämisajatuksia luovaa ajattelua osoittaen.

Kiitettävä (4)
Opiskelija osoittaa monipuolista osaamistaan perheiden terveyden edistämisessä ja perhehoitotyön prosessin toteuttamisessa.
Hän hallitsee monipuolisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien tietoperustan sekä lääkehoidon.
Opiskelija pohtii kriittisesti näkemyksiään perhehoitotyöstä oppimistehtävissä hyödyntäen monipuolisesti relevanttia ja näyttöön perustuvaa monialaista tietoa.
Hän osaa arvioida valmiuksiaan kriittisesti ja kykenee esittämään kehittämisajatuksia.

Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hyvää osaamistaan perheiden terveyden edistämisessä ja perhehoitotyön prosessin toteuttamisessa.
Hän hallitsee seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien tietoperustan sekä lääkehoidon perusteet.
Opiskelija pohtii näkemyksiään perhehoitotyöstä oppimistehtävissä hyödyntäen relevanttia ja näyttöön perustuvaa monialaista tietoa.
Hän osaa arvioida valmiuksiaan ja kykenee esittämään kehittämisajatuksia.


Tyydyttävä(2)
Opiskelija osoittaa tyydyttävää osaamistaan perheiden terveyden edistämisessä ja perhehoitotyön prosessin toteuttamisessa.
Hän hallitsee osittain seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien tietoperustan sekä lääkehoidon perusteet.
Opiskelija pohtii näkemyksiään perhehoitotyöstä oppimistehtävissä hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.
Hän osaa arvioida valmiuksiaan.

Välttävä (1)
Opiskelija osoittaa niukkaa osaamistaan perheiden terveyden edistämisessä ja perhehoitotyön prosessin toteuttamisessa.
Hän hallitsee puutteellisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja lastentautien tietoperustan sekä lääkehoidon perusteet.
Opiskelija pohtii näkemyksiään perhehoitotyöstä oppimistehtävissä.
Hän osaa arvioida puutteellisesti valmiuksiaan.

Hylätty
Opintojakson suoritus on hylätty (0), mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisevän hoitotyön perusteet ja keskeiset menetelmät sekä kansansairauksien hoitotyön ja mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön. Opiskelija tuntee näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.