Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus (3 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BB72-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 11.03.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Tuija Ketola
  • Anne Koivisto

Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät

  • SOS20SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Osaamiset

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen

Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.

Sisältö

Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa

Aika ja paikka

14.1.2022 klo 9-15
18.2.2022 klo 9-15

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 18.2. webinaarin yhteydessä
1. Uusinta 24.2. klo 15-16
2. Uusinta 11.3. klo 14-15

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia

Esitietovaatimukset

Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet