Digitaalinen ohjaustyö kuntoutus- ja sosiaalialalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZXX2022-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
03.01.2022 - 11.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
- Emmi Ritvos
- Liisa Mattila
Ryhmät
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Objectives
Opintojakson kuvaus:
Digitaalisuuden myötä kuntoutuksen toimintaympäristöt ovat muuttuneet ja tulevat muuttumaan tulevina vuosina. Tämä muutos haastaa sekä kuntoutuksen ammattilaisten että kuntoutujien osaamisen siitä, miten toimitaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä ja yhteisöissä.
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat määritellä sosiaaliset digitaaliset verkostot asiakastyössä ja oman ammattialasi näkökulmasta sekä hyödyntää digitaalisen verkostotyön ympäristöjä ja työmenetelmiä työssäsi. Tiedät, kuinka voit arvioida ja edistää kuntoutujan taitoja ja tietoja toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä. Tiedät kuinka ohjata kuntoutujaa toimimaan erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
Content
Opintojaksolla tutustutaan keskeisiin kuntoutus- ja sosiaalialan digitaalisiin toimintaympäristöihin ja palveluihin ja näiden muodostamiin verkostoihin. Opintojaksolla perehdytään kybermaailman turvallisuuteen ja opitaan, miten tietoturvaan ja kyberturvaan liittyviä asioita tulee huomioida sekä omassa toiminnassa että kuntoutujaa ohjatessa, eettisyys huomioiden. Digitaalisten palveluiden yhteydessä opitaan myös, miten saavutettavuutta ja käytettävyyttä voidaan arvioida pohdittaessa kuntoutujan tarpeisiin ja käyttökokemuksiin parhaiten soveltuvien ratkaisuiden käyttöönottoa.
Digitaalisissa ympäristöissä toimiviin vertaisalustoihin tutustutaan opintojakson aikana ja tarkastellaan ammattilaisen roolia kuntoutujan ohjaamisessa vertaistyöskentelyyn verkkoympäristössä. Opintojaksolla perehdytään digisyrjäytymiseen ilmiönä sekä tunnistetaan keinoja digisyrjäytymisen ennaltaehkäisyyn. Opintojaksolla tarkastellaan tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaan mahdollisuuksiin ja edellytyksiin osallistua digitaalisesti toteutettuun palveluun tai ohjaustilanteeseen.
Time and location
Katso webinaarien ajankohdat aikataulusta. Yhden webinaarin osalta järjestetään mahdollisuus tutustua Digitaalisen ohjaustyön välineistöön Jamk kampuksella.
Learning materials and recommended literature
Opintojakson oppimateriaalina on ajankohtaihen Digitaalista ohjaustyöta kuntoutus- ja sosiaalialalla käsittelevä sisältö, joka löytyy opintojakson Moodle oppimisympäristöstä.
Teaching methods
Opintojakso toteutuu verkko-opiskeluna, joka sisältää ryhmän yhteisiä webinaareja, itsenäistä oppimistehtävien työstämistä sekä verkkomateriaaleihin tutustumista.
Opintojakson suoritus muodostuu webinaareihin osallistumisesta (aktiivinen osallistuminen, min 80% läsnäolovelvoite), itsenäisten oppimistehtävien tekemisestä sekä pienryhmissä tehtävien harjoitustöiden ja vertaisarvioinnin suorittamisesta.
Alternative completion methods
Toiseen harjoitustehtävään kuuluva ohjaustilanne on mahdollista toteuttaa oman asiakkaan kanssa, webinaarin sijasta.
Student workload
Opintojakso sisältää:
- kontaktiopetusta ja yhdessä oppimista 15 tuntia
- itsenäistä materiaaleihin perehtymistä 30 tuntia
- verkkokurssin oppimistehtävien tekemistä 40
- harjoitustehtävien tekeminen ja vertaisarviointi 50 tuntia
Further information for students
Opintojakson suoritukset arvioidaan seuraavasti:
- kontaktiopetus ja yhdessä oppiminen osallistumiskertojen perusteella, 80% läsnäolo edellytetään.
- itsenäinen materiaaleihin perehtyminen toteutuu opiskelijan itsearviointina.
- harjoitustehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien mukaisesti asteikolla hyväksytty- hylätty
-vertaispalaute arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
ARVIOINTI: HYVÄKSYTTY
Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisen digitalisaation sekä digitaaliset palvelut ja toimintaympäristöt osaksi omaa ammatillista toimintaa. Hän osaa nimetä ja jäsentää keskeisiä kuntoutus- ja sosiaalialan digitaalisia toimintaympäristöjä, palveluja ja näiden muodostamia verkostoja.
Opiskelija tietää kyberturvallisuuden käsitteenä ja osaa nimetä kuntoutus- ja sosiaalialan keskeisiä kyberturvallisuutta vaarantavia tekijöitä. Hän osaa myös selittää kyber- ja tietoturvaan liittyviä asioita, jotka tulee huomioida sekä omassa toiminnassa että kuntoutujaa ohjatessa. Hän tunnistaa digitaalisen ohjaustyön eettisyyteen liittyviä kysymyksiä, ja osaa huomioida näitä asiakastyössä.
Opiskelija osaa selittää saavutettavuuden sekä Design for all -käsitteet. Opiskelija tietää, miten lainsäädäntö ohjaa saavutettavuuden toteutumista julkisissa ja yksityisissä sote-alan palveluissa. Hän osaa jäsentää ja arvioida asiakkaille tarjottavien ratkaisujen ja palvelujen saavutettavuutta ja käytettävyyttä sekä tehdä ehdotuksia asiakaslähtöisistä palveluratkaisuista.
Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää ammatillisia digitaalisia sosiaalisia verkostoja ja digitaalista vertaistukea tarjoavia palveluja. Hän tunnistaa ammattilaisen roolin kuntoutujan ohjaamisessa vertaistyöskentelyyn verkkoympäristössä ja omaa menetelmiä asiakkaiden ohjaamiseen digitaalisissa verkostoissa. Opiskelija ymmärtää digisyrjäytymisen ilmiön sekä tunnistaa keinoja sen ennaltaehkäisyyn. Opiskelija osaa huomioida ja edistää asiakkaiden mahdollisuuksia ja edellytyksiä digitaalisesti toteutettuun ohjaus- tai kuntoutuspalveluun osallistumiseksi.