Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZXX2012-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
18 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Elina Fisk
- Suvi Salminen
Ryhmät
-
SFT20SMFysioterapeutti
-
STT20S1Toimintaterapeutti
-
SFT20S1Fysioterapeutti
-
SOS20S1Sosionomi
-
SOS20SMSosionomi (AMK)
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
STT20SMToimintaterapeutti
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson jälkeen sinulla on ymmärrys siitä mitä palvelumuotoilu on ja miten sitä voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Opintojakso lisää ymmärrystä miksi asiakkaan aito ymmärtäminen on tärkeää ja kuinka asiakkaita osallistetaan kehittämistyöhön. Opintojakson jälkeen sinulla on valmiudet hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja työssäsi.
Opintojakson osaamiset
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Eettinen osaaminen
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen ymmärrät ihmislähtöisen suunnittelun ja asiakkaan syvällisen ymmärtämisen periaatteet sekä asiakaskokemuksen ja arvon tuottamisen merkityksen olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä.
Opit tunnistamaan uusia kehittämiskohteita sosiaali- ja terveysalan palveluissa ja rakentamaan ratkaisuja palvelumuotoilun keinoin.
Osaat hyödyntää muutamia palvelumuotoilun keskeisiä työkaluja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä.
Sisältö
Opintojaksolla opit palvelumuotoilun ideologian sen mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämisessä oman/tiimisi kehittämistyön kautta. Opinojaksolla pääset työskentelemään monialaisen tiimin kanssa ja ratkaisemaan todellisia työelämän kehittämishaasteita. Opit hyödyntämään erilaisia palvelumuotoilun työkaluja/menetelmiä haasteen kirkastamisessa, asiakkaan ymmärtämisessä, asiakasprofiilien rakentamisessa, ongelman ratkaisussa sen konseptoinnissa ja testauksessa sekä prototypoinnissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Sarvas, R., Nevanlinna, H. & Pesonen J. 2017. Lean Service Creation.
Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O´Reillys Media.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Docendo.
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät
- Itsenäinen opiskelu
- Monialaiset työpajat
- Asiantuntijaluennot
Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy itsenäistä työskentelyä, työpajoja, ryhmätyöskentelyä ja asiantuntijaluentoja. Opiskelussa ja opetuksessa tehdään yhteistyötä alueen työelämätoimijoiden kanssa. Keskeisin osa oppimista on Sinun oma toiminta ja sen itsearviointi. Tapaamisiin (kuten luennot, ryhmätöskentely) tulet aina valmistautuneena. Opintojakso tukee sellaista oppimiskulttuuria, missä opit toimimaan asiantuntijana ja ratkomaan työelämän todellisia kehittämishaasteita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Itsenäinen työskentely (20 %)
2. Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn ja työpajoihin (70 %)
3. Toiminnan kuvaukset, tulosten ja tuotosten esittelyt sekä arvioinnit omasta ja ryhmän toiminnasta (10 %)
Luentoja ja työpajatyöskentelyä 28h, itsenäistä työskentelyä 27h ja ryhmätyöskentelyä 81h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Omaksut muotoiluajattelun ideologian. Ymmärrät ja osaat käyttää joitain palvelumuotoilun menetelmiä olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Osaat nimetä ja pohtia tekijöitä, joita tulee huomioida ihmislähtöisessä suunnittelussa ja asiakkaan syvällisessä ymmärtämisessä. Käsität mitkä asiat lisäävät asiakaskokemusta ja tuottavat arvoa asiakkaalle.