Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.08.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Fysioterapeutti (AMK)
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Sosionomi (AMK)
Toimintaterapeutti (AMK)
Opettajat
Sami Hoisko
Merja Kurunsaari
Ryhmät
SKO18SM
Kuntoutuksen ohjaaja
SKO19SM
Kuntoutuksen ohjaaja
SAR20KM
Sairaanhoitaja
SAR20K1
Sairaanhoitaja
SFT18SM
Fysioterapeutti
SAR19K1
Sairaanhoitaja
SAR19S1
Sairaanhoitaja
SAR19SM
Sairaanhoitaja
SFT20SM
Fysioterapeutti
STT18S1
Toimintaterapeutti
STT20S1
Toimintaterapeutti
SOS18S1
Sosionomi
SFT20S1
Fysioterapeutti
STT18SM
Toimintaterapeutti
STT19SM
Toimintaterapeutti
SOS19S1
Sosionomi
SOS19SM
Sosionomi
STT19SMS
Toimintaterapeutti, Seinäjoki
SOS20S1
Sosionomi
STT19S1
Toimintaterapeutti
SOS20SM
Sosionomi (AMK)
STT20SM
Toimintaterapeutti
SKO20SM
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
SOS187SM
Sosionomi
SAR19KM
Sairaanhoitaja
SFT19SM
Fysioterapeutti
SFT18S1
Fysioterapeutti
SFT19S1
Fysioterapeutti
Opintojakso
ZZPP0620
Toteutukselle ZZPP0620-3038 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)

Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö

Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi

Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu

Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi

Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Siirry alkuun