Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSZY0510-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.02.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSV20S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä tietoa ja asiantuntijuuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen tunnistat digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi. Saat valmiuksia hyödyntää digitaalisia menetelmiä, sekä pohtia kriittisesti ja avoimesti digitaalisten menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveysalalla.
Sisältö
– Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatio ja siihen liittyvät ajankohtaiset ilmiöt
– Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöön liittyvät asenteet sekä osaaminen
– Kyberturvallisuus, tietoturva ja tietosuoja sosiaali- ja terveysalan digitaalisissa palveluissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Häyrinen, K. (2018). Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Punna, M. & Raitio, K. 2016.Mobiilimenetelmät ja pelillisyys työmenetelminä sosiaali-ja terveysalan asiakastyössä. FinJeHew, 8 (4) 244-230.
Sosiaali- ja terveysministeriö. (2016). Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Opetusmenetelmät
Kaksi intensiivipäivää (sisältää luentoja, työpajatyöskentelyä) ja kirjalliset tehtävät (ennakko-, väli- ja lopputehtävä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä- ja välitehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen lopputehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä annetaan kuukausi ennen intensiivipäiviä. Välitehtävä tehdään intensiivipäivien välissä ja kirjallinen lopputehtävä annetaan intensiivipäivillä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi digitalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet. Tunnistat digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellasi ja kykenet reflektoimaan niitä tutkittuun tietoon perustuen ja monipuolisesti. Osoitat kirjallisessa tehtävässä pohdintaa digitaalisten menetelmien käytöstä ja kykenet kriittisesti arvioimaan menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveysalalla.