Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla (5op)
Toteutuksen tunnus: YSZY0510-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2021 - 09.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.02.2022 - 20.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Opettajat
- Emilia Lahdenperä
- Vastuuopettaja
- Emilia Lahdenperä
- Ryhmät
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSV20S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
- Opintojakso
- YSZY0510
Toteutukselle Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla YSZY0510-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä annetaan kuukausi ennen intensiivipäiviä. Välitehtävä tehdään intensiivipäivien välissä ja kirjallinen lopputehtävä annetaan intensiivipäivillä.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan asiantuntijuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla.
Opintojakson jälkeen
Osaat analysoida digitalisaatiota ilmiönä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä kansallisella, kansainvälisellä ja paikallisella tasolla
Kykenet analysoimaan ja arvioimaan kriittisesti digitaalisten menetelmien käyttöön liittyviä mahdollisuuksia, rajoitteita ja eettisiä ulottuvuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi
Osaat soveltaa ja yhdistää tarkoituksenmukaista tutkimustietoa digitalisaatioon liittyvistä teemoista sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen.
Osaat tarkastella sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämistä huomioiden kestävän kehityksen periaatteet ja digiosallisuuden.
Osaat arvioida kyberturvallisuuden, tietoturvan ja tietosuojan merkitystä sosiaali- ja terveyspalveluissa ja huomioida digitaalisen turvallisuuden sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä.
Osaat ennakoida ja ratkaista digitaaliseen toimintaympäristöön liittyviä monimutkaisia haasteita innovatiivisesti ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ymmärrät tekoälyn teknologiana sekä sen roolin tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Osaat arvioida ja analysoida kriittisesti tekoälyyn liittyviä kysymyksiä ja osaamistarpeita omalla toimialallasi.
Opintojakson osaamiset:
- Eettisyys
- Oppimaan oppiminen
- Ennakoiva kehittäminen
Sisältö
Ajankohtaiset digitalisaation trendit ja toimintaympäristön muutokset
Digitalisaation strateginen ohjaus ja toimeenpano kansainvälisellä, kansallisella ja paikallisella tasolla
Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon liittyvät ajakohtaiset ilmiöt ja teknologiat
Digitaaliset menetelmät, osaaminen ja asenteet
Digiosallisuus ja digitaalinen yhdenvertaisuus palvelujärjestelmissä
Disinformaatio ja sen vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
Kyberturvallisuus, tietosuoja ja tietoturva digitaalisissa palveluissa
Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä.
Arvioitavat tehtävät:
Oppimisportfolio ja itsearviointi
Opiskelijan ajankäyttö:
Verkko-opinnot 40 h - Aktiivinen osallistuminen intensiivipäiviin 20 h - Itsenäinen työskentely (ml. kirjalliset tehtävät) 75 h Yhteensä 135 tuntia.
Oppimateriaalit
Häyrinen, K. (2018). Social and health care meets digitalization – challenges and possibilities. FinJeHew, 10(2–3), 186-188.
Punna, M. & Raitio, K. 2016.Mobiilimenetelmät ja pelillisyys työmenetelminä sosiaali-ja terveysalan asiakastyössä. FinJeHew, 8 (4) 244-230.
Sosiaali- ja terveysministeriö. (2016). Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3782-6.
Opetusmenetelmät
Kaksi intensiivipäivää (sisältää luentoja, työpajatyöskentelyä) ja kirjalliset tehtävät (ennakko-, väli- ja lopputehtävä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä- ja välitehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen lopputehtävä 3 op
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattikorkeakoulujen myöntämien ylempien korkeakoulututkintojen osaamisen yleiset kriteerit löytyvät JAMKin verkkosivuilta (Osaamisen arviointi | Jamk). Yksittäisten kurssien osaamista arvioidaan suhteessa kyseisen kurssin tavoitteisiin. Arviointi perustuu tietoihin, taitoihin ja osaamiseen kansallisen ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (NQF/EQF) tason 7 mukaisesti.
Hyväksytty:
Hyväksytyssä suorituksessa osoitat hallitsevasi tavoitteiden mukaisen osaamisen.
Analysoit digitalisaatiota ilmiönä huomioiden kansainvälinen, kansallinen ja paikallinen taso.
Analysoit ja arvioit digitaalisten menetelmien käyttöön liittyviä mahdollisuuksia, rajoitteita ja eettisiä ulottuvuuksia
Hyödynnät tutkimustietoa aktiivisesti oman analyyttisen ajattelusi tukena.
Huomioit kestävän kehityksen ja digiosallisuuden periaatteet digitalisaatioon liittyvien teemojen kehittämisessä.
Ymmärrät kyberturvallisuuden, tietoturvan ja tietosuojan merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisessa ja kehittämisessä.
Ennakoit tulevaisuuden monimutkaisia ongelmia ja kehität niihin ratkaisuja innovatiivisesti.
Arvioit ja analysoit kriittisesti tekoälyyn liittyviä kysymyksiä ja osaamistarpeita
Hylätty:
Palauttamasi tehtävä ei täyttänyt hyväksytyn suorituksen kriteerejä