Lähijohtaminen sosiaalipalveluissa (5op)
Toteutuksen tunnus: SOSS1519-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2021 - 09.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2022 - 11.03.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 35
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Tanja Tervanen
- Timo Hintikka
- Tarja Tapio
- Vastuuopettaja
- Timo Hintikka
- Ryhmät
- 
                        SOS19SMSosionomi
- Opintojakso
- SOSS1519
Toteutukselle Lähijohtaminen sosiaalipalveluissa SOSS1519-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa
 • lähijohtamisen ja lähiesimiestyön periaatteet ja eri osa-alueet sekä ymmärtää niiden merkityksen perustehtävän toteuttamisessa
 • henkilöstöjohtamisen, toimivan henkilöstösuunnittelun, ammatillisen osaamisen ja työn kehittämiseen liittyvät käsitteet ja niiden merkityksen osana johtamista
 • johtamiseen liittyvän peruslainsäädännön sekä työsuojelu- ja työhyvinvoinnin perusteet 
 • tiimityön periaatteet ja tiimivastaavan keskeiset tehtävät
 • opiskelija ymmärtää sosiaali- ja kasvatusalan konteksteissa tapahtuvan johtamisen erityispiirteet
                    
Sisältö
•Lähijohtamisen perusteet
 • Johtamisteoriat, johtamisen psykologia ja erilaiset johtamiskäsitykset
 • Työhyvinvoinnin ja työsuojelun osa-alueet
 • Henkilöstöhallinto: henkilöstösuunnittelun ja perustehtävän kannalta oleellinen lainsäädäntö 
 • Tiimivastaavan tehtävät ja tiimityö
 • Sosiaalipalveluyksiköiden ja varhaiskasvatuksen johtamisen erityispiirteet
                    
Oppimateriaalit
Heikkilä J.& Heikkilä, K Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä. Psykologiaa johtajille. Helsinki:Telentum.
Juuti, P. & Vuorela, A. 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi.
Niiranen V.ym. (2010) Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki. Hakapaino Oy
Reikko, K., Salonen, K. & Uusitalo, I. (2010) Puun ja kuoren välissä. Lähijohtajuus sosiaali- ja terveysalalla. Tampere: Yliopistopaino.
Kokkinen, L. toim. (2020) Hyvinvointia työstä 2030 luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos.
Järvensivu, T., Nykänen, K. ja Rajala, R. (2010) Verkostojohtamisen käsikirja sosiaali- ja terveysalalla.
                    
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opiskelu: luennot verkossa, virtuaaliopiskelu, oppimistehtävät.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit / luennot 8 h, virtuaali- ja itsenäinen opiskelu 60 h ja oppimistehtävät 67 h.
Yhteensä 135 tuntia.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija 
 • osaa perustella ja arvioida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisissa johtamistilanteisiin
 • osaa ehdottaa ja perustella henkilöstöjohtamisessa ja -suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä
 • osaa arvioida toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan keskeiset tehtävät
 • osaa kehittää ja tehdä johtopäätöksiä lainsäädäntöön perustuen erilaisista perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteista
 • osaa arvioida ja vertailla tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti
 
 Kiitettävä (4) Opiskelija
 • osaa arvioida ja analysoida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisiin johtamistilanteisiin
 • osaa analysoida henkilöstöjohtamisessa ja - suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä
 • osaa arvioida toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan keskeiset tehtävät
 • osaa arvioida lainsäädäntöön perustuen erilaisia perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita
 • osaa arvioida tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti
 
 Hyvä (3) Opiskelija 
 • osaa esitellä ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja antaa niistä konkreettisia esimerkkejä
 • osaa selittää toimintaa henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta konkreettisten esimerkkien pohjalta sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamiseen että työn kehittämiseen liittyviä periaatteita
 • osaa selittää toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan tehtäviä
 • osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita
 • osaa esitellä tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti
 
 Tyydyttävä (2) Opiskelija
 • osaa esitellä ja kuvata erilaisia johtamisteorioita ja konkreettisia esimerkkejä
 • osaa antaa esimerkin henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta ja luokitella työn kehittämisen menetelmiä
 • tietää keskeisen lainsäädännön ja osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän sekä työhyvinvoinnin ja työsuojelun käsitteet
 • osaa selittää toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan tehtäviä
 • osaa raportoida keskeisiä tekijöitä asiakastyön ja perustehtävän johtamisessa oman suuntautumisalueensa mukaisesti
 
 Välttävä (1) Opiskelija
 • osaa nimetä erilaisia johtamisteorioita ja osaa kuvata konkreettisen esimerkin
 • osaa kuvata henkilöstöjohtamisen ja – suunnittelun käsitteet ja nimetä yksittäisiä työn kehittämisen menetelmiä
 • osaa nimetä joitakin johtamiseen liittyviä lakeja ja kuvata niiden merkitystä perustehtävään sekä ymmärtää työsuojelun ja työhyvinvoinnin käsitteet
 • osaa nimetä tiimityön työskentelyä ja tiimivastaavan tehtäviä
 • osaa nimetä erilaisia tekijöitä asiakastyön ja perustehtävän johtamisessa oman suuntautumisalueensa mukaisesti
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija  • osaa esitellä ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja antaa niistä konkreettisia esimerkkejä • osaa selittää toimintaa henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta konkreettisten esimerkkien pohjalta sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamiseen että työn kehittämiseen liittyviä periaatteita • osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita • osaa esitellä tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasprosessin johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.
Kiitettävä (4) Opiskelija • osaa arvioida ja analysoida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisiin johtamistilanteisiin • osaa analysoida henkilöstöjohtamisessa ja - suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä • osaa arvioida lainsäädäntöön perustuen erilaisia perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita • osaa arvioida tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasproses-sien johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija  • osaa perustella ja arvioida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisissa johtamistilanteisiin • osaa ehdottaa ja perustella henkilöstö-johtamisessa ja -suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä • osaa kehittää ja tehdä johtopäätöksiä lainsäädäntöön perustuen erilaisista perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteista • osaa arvioida ja vertailla tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasprosessien johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.
                    
Esitietovaatimukset
Opiskelija on saavuttanut ammatillisissa opinnoissaan käsityksen sosiaali ja terveysalan johtamisen ja laadun kysymyksistä sekä tiimitoiminnasta.
                    
