Siirry suoraan sisältöön

Brand Management (5 op)

Toteutuksen tunnus: YHYYM310-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2022 - 25.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 45
Koulutus
Organisaation ja talouden johtaminen, ylempi AMK
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Opettajat
Heidi Neuvonen
Ryhmät
YHO21S1
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YMJ21S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YHO20SA
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YMJ20S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen
YHO20S1
Organisaation ja talouden johtaminen
ZJA22KH
Avoin AMK, lita
Opintojakso
YHYYM310
Toteutukselle YHYYM310-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

To be informed on the Moodle learning environment

Tavoitteet

Brändäys on nykyään yhtä tärkeää kulttuurin ja politiikan saralla kuin se aikoinaan oli markkinatuotteille.
Mutta mikä tekee brändeistä ja brändäyksestä niin voimakkaita?
Mikä selittää brändäystekniikoiden globaalin leviämisen?
Tai vielä perustavanlaatuisemmalla tasolla: mikä on brändi?
Miten rakennamme brändin?
Miten hallitsemme jo olemassa olevaa brändiä?
Minkälaisia haasteita johtajat, markkinointitoimistot ja kuluttajat kohtaavat vuorovaikutuksessa brändien kanssa?
Miten eri sidosryhmät luovat ja ylläpitävät brändejä dynaamisissa ympäristöissä?
Näihin kysymyksiin tämä kurssi pyrkii vastaamaan.

Kurssilla tarkastelemme useita teoreettisia näkökulmia brändiin ja ymmärrämme, kuinka jokainen teoreettinen lähestymistapa edellyttää erilaista brändinhallinnan työkalupakkia.
Lähestymme brändäystä monesta näkökulmasta – rationaalisesta brändäyksestä tunteisiin vetoavaan brändäykseen ja kulttuuriseen brändäykseen.

Teoreettisen perustan täydentämiseksi käsittelemme tosielämän strategisia haasteita, joita brändit ja niiden johtajat kohtaavat, ja opimme onnistuneista ja epäonnistuneista brändistrategioista.
Ymmärrämme myös, miten brändit ja brändinhallinta ovat kehittyneet 2000-luvulla sekä mitkä ovat brändinhallinnan kehityskaaren keskeiset eettiset, ympäristölliset ja sosiokulttuuriset vaikutukset.
Tutustumme muun muassa seuraaviin käsitteisiin: ainutlaatuinen myyntiväittämä (USP), mielenmaiseman positiointi (mindspace positioning), kulttuurinen brändistrategia sekä suorituskykymittarit, kuten brändiarvo (brand equity), brändirakkaus (brand love) ja äänivolyymi (share of voice).

Kurssin suoritettuaan opiskelijoiden tulisi pystyä:

Soveltamaan sopivia brändäysteorioita ja työkalupakkeja käytännön tapaustutkimuksiin

Arvioimaan kriittisesti erilaisia lähestymistapoja brändin suorituskyvyn mittaamiseen

Yhdenmukaistamaan tiedonfilosofiset oletukset sopivan lähestymistavan kanssa

Osoittamaan sujuvuutta brändistrategioiden rakennuspalikoiden hallinnassa

Tunnistamaan sopivat segmentointistrategiat oikeilla perusteilla, määrittelemään kohderyhmät ja soveltamaan relevantteja brändipositiostrategioita

Ymmärtämään kuluttajabrändihallinnan kehityskaaren

Kurssilla kehitettävät osaamiset:

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
Osoitat kykyä seurata globaaleja trendejä ja kehityskulkuja brändijohtamisen alalla.
Pysyt ajan tasalla kestävistä kansainvälisistä alan standardeista, toimit tehokkaasti ja sopeudut kansainvälisiin ja monikulttuurisiin työympäristöihin.
Tunnistat myös kulttuurienvälisen osaamisen merkityksen brändijohtamisen tehtävissä.
Nämä osaamiset korostavat globaalin tietoisuuden ja monimuotoisissa kulttuurikonteksteissa menestymisen tärkeyttä brändijohtamisen alalla.

Sisältö

Tarkastelemme brändin kehittämisen strategista merkitystä organisaation menestyksen edistäjänä.
Käsiteltävät aiheet kattavat brändikäytäntöjen kehittämisen eri yritystoimintojen ja strategisten yritysaloitteiden yhteydessä, mukaan lukien: tuotelanseeraus, uudelleenorganisointi, kilpailu-uhka, identiteetin kehittäminen, viestintä ja asiakaskokemukset.

Aika ja paikka

Moodle virtual learning environment

Oppimateriaalit

Keller, K. L. 2012. Strategic Brand Management. Building, Measuring and Managing Brand Equity, 4th edition, NJ: Prentice-Hall.

Kapferer, J.N. 2012. The New Strategic Brand Management. Advanced Insights & Strategic Thinking. Fifth Edition.

Keller K., Aperia, T. & Georgeson, M., 2012, Strategic Brand Management: A European Perspective. Prentice-Hall.

Davis, John. Magic Numbers for Consumer Marketing: Key Measures to Evaluate Marketing Success

Keller K & Lehmann D, 2006, Brands and Branding: Research Findings and
Future Priorities. MARKETING SCIENCE, Vol. 25, No. 6, November-December 2006, pp. 740-759, ISSN 0732-23991 EISSN 1526-548X1061250610740 DOI 10.1287/mksc.l050.0153

Opetusmenetelmät

This is 100 % online course,
There will be online webinars on regular basis
We follow flipped - classroom agenda which is an innovative marketing education in the digital era
You are expected to familiarize yourselves with new and unfamiliar subject content in your own time PRIOR TO COMING TO THE ONLINE webinar
Pre-learning enables you to use the online-webinar time on task-based activities with peer students and lecturer
Traditional lectures are replaced with prerecorded lectures, videos, readings
Online webinars are primarily for interaction, rather than instruction

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h which includes online webinars, independent studying, completion of the portfolio assignment

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1):
Osoitat teoreettista ja käsitteellistä tietoa brändijohtamisen tunnistamiseen ja analysoimiseen annetun tapauksen avulla.
Osaat osittain soveltaa tietoa päätöksenteossa.
Ymmärrät brändijohtamisen merkityksen strategisessa johtamisessa.
Teoreettinen pohja on kuitenkin rajallinen.

Tyydyttävä (2):
Osaat valita ja soveltaa sopivia lähestymistapoja oman brändijohtamisongelman analysointiin ja hyödyntämiseen.
Kirjoitat melko vaatimattoman raportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):
Analysoit kriittisesti oman organisaatiosi brändijohtamisen ongelmia, kehität ratkaisuja näihin ongelmiin ja kommunikoit niistä myös kansainvälisesti.
Osaat kirjoittaa lähes virheettömän raportin, joka sisältää keskustelua organisaatiotasolta ja/tai oman asiantuntemuksesi tasolta.

Kiitettävä (4):
Analysoit kriittisesti oman organisaatiosi brändijohtamisen ongelmia sekä muutat ja kehität brändijohtamisen käytäntöjä.
Osaat kirjoittaa laadukkaan raportin, joka sisältää myös kansainvälisiä viitteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5):
Kehität uuden käytännön ratkaisun brändijohtamiseen yhdistäen sen organisaation strategiseen johtamiseen.
Kirjoitat korkeatasoisen, painokelpoisen ja pohdiskelevan raportin, joka sisältää rakentavaa kritiikkiä ja useita kansainvälisiä viitteitä.

Esitietovaatimukset

Varhainen oppiminen IB-kandidaattiohjelmassa

Lisätiedot

Avoin AMK
3

Siirry alkuun