Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSEA0200-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
07.02.2022 - 13.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
- Pauliina Soanvaara
Vastuuopettaja
Pauliina Soanvaara
Ryhmät
-
ZJA21SSYTAvoin AMK, sote, terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Tavoitteet
Tarkoituksena on, että saat valmiuksia toimia terveyden ja hyvinvoinnin vaativan tason asiantuntijana julkisen,yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioissa. Opit johtamaan ja koordinoimaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa erilaisissa organisaatioissa ja sidosryhmäyhteistyössä.
Kurssin käytyäsi saat seuraavat osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää)
Kestävä kehitys (Kehittät kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä tukee kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa)
Oppimistulokset:
Opintojakso suoritettuasi tiedät kansainväliset vaatimukset terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuudelle ja strategiselle johtamiselle.Kykenet kriittisesti arvioimaan omaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuuttasi ja pyrit sen jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen. Osaat arvioida tulevaisuussuuntautuneesti, kriittisesti ja kestävän kehityksen näkökulmat huomioiden oman toimialansa ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintaan. Osaat aktivoida ja tehdä yhteistyötä verkostojen ja sidosryhmien kanssa edistääkseen terveyden ja edistämisen strategian toteutumista ja näyttöön perustuvaa toimintaa. Hyödynnät näyttöön perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä kehittäessäsi ja johtaessasi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa.
Sisältö
Asiantuntijuus terveyden edistämisen johtamisessa
Terveyden edistämisen strategiat ja ohjelma
Verkosto- ja sidosryhmäyhteistyö terveyden edistämisen johtamisessa
Näyttöön perustuvat terveyden edistämisen johtamisen työvälineet
Terveyden edistämisen vaikuttavuuden arviointi
Kestävä kehitys
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Green, J., Cross, R. Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. Los Angeles: Sage. (Health public policy, Mass communication, Working with communities, Settings for health)
IUHPE health promotion accreditation system. Health Promotion Practitioner. https://www.iuhpe.org/index.php/en/the-accreditation-system
Jalava, M. 2017. Sidosryhmien kartoitus ja sidosryhmäsuhteiden hallinta. Kandidaatintyö. Lappeenrannan teknillinen yliopisto, tuotantotalous. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705156414
Melkas, T. 2013. Health in all policies as a priority in Finnish health policy: A case study on national health policy development. Scandinavian Journal of Public Health. Viitattu 7.12.2018. https://doi.org/10.1177/1403494812472296
Ottawa Charter. 1986. WHO. https://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/
Stakeholder engagement. 2014. RICS guidance not.e. 1st edition
https://www.apm.org.uk/media/6673/stakeholder_engagement_1st_edition_pgguidance_2014.pdf
Terveyden edistämisen laatusuositus. 2006. STM julkaisuja 2006:19. Terveyden edistämisen
laatusuositus. 2006. STM julkaisuja 2006:19. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226805
Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa. 2011. Toim. S. Sundqvist & L. Oulasvirta. Kuntaliitto. http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=2572
TEA-viisari. 2019. Terveyden ja hyvinvoininlaitos. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen
Hyvinvointijohtaminen kunnassa. 2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen
Terveyden ja hyvinvoinnin kansalliset suositukset ja ohjelmat opiskelijan oman asiantuntijuusalueen mukaan.
PODCASTIT JA VIDEOT:
Podcast: Vaikutusten ennakkoarvioinnilla kestäviä päätöksiä. Kuntaliitto (23:42) https://www.kuntaliitto.fi/podcast-vaikutusten-ennakkoarvioinnilla-kestavia-paatoksia
Tietojen hyödyntäminen suunnittelussa ja johtamisessa. 2019. Verkkokoulutus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://verkkokoulut.thl.fi/web/tietojen-hyodyntaminen
VERKKOSIVUSTOT - soveltuvin osin
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen. 2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen
Health Impact Assessment. WHO/Europe. http://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/health-impact-assessment
Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (EVAUS). 2019. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/paatosten-vaikutusten-ennakkoarviointi
WHO Health Promotion. https://www.who.int/health-topics/health-promotion#tab=tab_1
EuroHealthNet. https://eurohealthnet.eu/
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Ohjaaminen ja palautteen anto tapahtuu verkko-oppimisympäristössä.
Opintojaksolla on nauhoitettuja verkkoluentoja, joissa mukana testikysymyksiä oppimistehtävinä.
Yhdessä oppimista ja vertaistukea erityisesti opintojakson webinaareissa ja pienryhmätehtävien yhteydessä
Terveyden edistämisen asiantuntijan blogi teksti tai video (vlogi)
Reflektiivinen oman terveyden edistämisen asiantuntijuuden arviointi kansainvälisten akkreditointikriteereiden mukaisesti (IUHPE Health Promotion Practitioner akkreditointikriteerit)
Tietotestit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään alumnivierailuja.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään WHO:n ja WHO:n Euroopan alueen englanninkielistä videoluentomateriaalia.
Osaamisen itsearviointi tehdään IUHPEn (International Union for Health Promotion and Education) organisaation Health Promotion Practitioner akkreditoinnin arviointiaineistoon pohjautuen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit (sis. valmistautumisen ja jälkityöt) 12 tuntia
Verkkoluennot ja tietotestit 6 tuntia
Oman osaamisen itsearviointi IUHPEn mittarilla 6 tuntia
Muut oppimistehtävät ja tietotestit 54 tuntia
Itsenäinen työskentely 57 tuntia
Yhteensä 135 tuntia
Sisällön jaksotus
Verkko-oppimisympäristö rakentuu modulaarisesti, joista kunkin moduulin suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa työnohella.
M1: Asiantuntijuus terveyden edistämisen johtamisessa
M2: Terveyden edistämisen strategiat ja ohjelmat
M3: Verkosto- ja sidosryhmäyhteistyö terveyden edistämisen johtamisessa
M4: Näyttöön perustuvat terveyden edistämisen johtamisen työvälineet
Jokaisessa moduulissa on yksi webinaari.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on kehittävää arviointia, joka pohjautuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Keskeisessä roolissa on sinun, opiskelijan oma reflektiivinen itsearviointi osaamisesi kehittymisestä. Vertaiskommentointi tukee sinua terveyden edistämisen asiantuntijuuden ja johtamisen oppimisessa.
CampusOnline 5 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytyssä suorituksessa
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan kansainvälisen arviointimittarin mukaisesti sekä tuo esille omia kehittämiskohteitaan terveyden edistämisen osaamisessa. Opiskelija osoittaa opintojakson aikana kykyä yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen. Hän arvioi tulevaisuussuuntautuneesti ja kriittisesti oman toimialansa ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia terveyden edistämisen toimintaan ja sen johtamiseen. Opiskelija tietää millaisia verkostoja ja sidosryhmiä terveyttä edistävään toimintaan liittyy hän omalla toimialueellaan. Hän ottaa haltuun erilaisia verkostoja ja sidosryhmiä osallistavia ja yhteistyötä aktivoivia työmenetelmiä, joiden avulla hän voi edistää terveyden edistämisen strategian toteutumista ja kehittää tutkittuun tietoon perstuvaa toimintaa. Opiskelija osaa hyödyntää tutkittuun tietoon perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä kehittäessään ja johtaessaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa julkisissa, yksityisissä tai kolmannen sektorin organisaatioissa.