Koulutuksen tulevaisuus (6 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BN76-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
08.06.2021 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 370
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Päivi Kauppila
- Mika Loponen
- Anu Utter
- Henna Pernu
- Hanna Frilander
- Tiina Mustonen
- Outi Pylkkä
- Siru Lehto
- Mari Petäjä
- Maarit Miettinen
- Marja Olsonen
- Heli Kinnunen
- Essi Silvennoinen
- Mikael Viitasaari
- Ari Langén
- Virva-Liisa Pekkarinen
- Tuulia Kiilavuori
- Ari Hyyryläinen
- Ritva Ylitervo
- Arja Pakkala
- Kirsti Vänskä
- Annu Niskanen
Ryhmät
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla pohdit yhteiskunnan ja koulutuksen välisiä suhteita. Perehdyt kasvatus- ja koulutussosiologian peruskäsitteisiin ja lähestymistapoihin, ja pohdit niiden pohjalta ajankohtaisia koulutukseen liittyviä ilmiöitä ja niiden merkityksiä opettajan työhön. Tutustut tulevaisuuden koulutukseen ja siihen liittyviin ajankohtaisiin tutkimuksiin.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistät ja kehität ammattipedagogista osaamista, tulevaisuusosaamista ja reflektio-osaamista.
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat arvioida omia lähtökohtiasi ja tavoitteitasi erilaissa oppimisen ohjaustilanteissa. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.
Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajankoulutuksessa sitä, että tunnet maamme ammatillisen koulutuksen historiaa ja nykyisiä kehityssuuntia ja kykenet hahmottamaan oman alasi tapahtumassa olevia muutoksia ja niiden vaikutuksia ammatillisen osaamisen tulevaisuuden muutoksiin. Ymmärrät myös koulutuksen mahdollisuudet yhteiskunnallista tasa-arvoa, sivistystä ja kestävää kehitystä edistävänä asiana.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajankoulutuksessa sitä, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Osaamistavoitteet
Osaat tarkastella kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä kysymyksiä yhteiskunnallisina ja kulttuurisina ilmiöinä kasvatus- ja koulutussosiologisesta näkökulmasta. Osaat myös arvioida omia lähtökohtiasi ja tavoitteitasi ammattikasvatuksen ja -koulutuksen toimijana ja oppimisen ohjaajana.
Sisältö
Tutustut kasvatussosiologian peruskäsitteisiin sekä lähestymistapoihin ja sosiologisiin ajankohtaisiin ilmiöihin sekä niiden merkityksiin ammatillisen opettajan työssä. Perehdyt tulevaisuuden koulutukseen ja siihen liittyviin ajankohtaiseen kirjallisuuteen ja tutkimukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. 2015. Kasvatussosiologia. E-kirja. PS-kustannus.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Voit hankkia opintojakson tavoitteena olevan osaamisen tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.
Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä, vertaisohjausta, pari- ja oppimispiirityöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä.
Opintojaksolla reflektoit omaa oppimistasi henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS) asettamiesi tavoitteiden sekä vertaisohjaajilta saamiesi palautteiden pohjalta. Kirjaat itsearviointiasi oppimispäiväkirjaan sekä portfolioosi.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen suorittamalla kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot tai approbatur-arvosanan tai suorittamalla vastaavat opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ennen opettajaopintoja.
Voit myös opettajaopintojesi aikana suorittaa edellä mainitut perusopinnot ja siten hankkia tavoitteena olevan osaamisen.
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät. Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen suorittamalla kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot tai approbatur-arvosanan tai suorittamalla vastaavat opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ennen opettajaopintoja.
Voit myös opettajaopintojesi aikana suorittaa edellä mainitut perusopinnot ja siten hankkia tavoitteena olevan osaamisen.
Osaamisen osoittaminen:
Voit osoittaa osaamisesi osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siellä olevat oppimistehtävät tai osoittamalla todistuksen suorittamistasi kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnoista tai approbatur-arvosanasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 6 opintopisteen laajuinen. Sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 162 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.
Sisällön jaksotus
Voit suorittaa tämän opintojakson henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmasi mukaisesti milloin tahansa opintojesi aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu HOPSista, portfoliosta ja oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn tason arviointikriteerit:
Ammattipedagoginen osaaminen
- hyödynnät opetustyössä tietämystäsi ammatillisesta osaamisesta ja oppimista koskevista teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista
Tulevaisuusosaaminen
- tarkastelet kriittisesti ja tutkivasti kasvatuksen ja koulutuksen nykytilaa
- hahmotat koulutuksen ja oman alasi tulevaisuussuuntia oman opetustyön ja työyhteisösi kehittämiseksi
Reflektio-osaaminen
- arvioit pedagogisia lähtökohtiasi ja ajattelu- ja toimintamallejasi
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi ja
- asetat itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana