Siirry suoraan sisältöön

Opettajuuden rakentaminen (6 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BO26-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Siru Lehto
  • Virva-Liisa Pekkarinen

Ryhmät

  • AJA21SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus 

Tämän opintojakson tarkoituksena on, että kehität reflektiivisiä taitojasi oman opettajuutesi rakentamista varten. Asetat itsellesi opettajankoulutukseen ja ammatilliseen kehittymiseesi liittyviä henkilökohtaisia tavoitteita. Seuraat ja arvioit opintojesi etenemistä ja osaamisesi kehittymistä. Osallistut oppimispiirisi keskusteluihin ja opintojen päättyessa arvioit opintojesi tuloksia. 

Opintojakson osaamiset 

Tällä opintojaksolla edistät reflektio-osaamistasi, toimijuusosaamistasi ja kohtaamisosaamistasi.

Reflektio-osaamisen tavoitteena on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.    

Toimijuusosaamisen tavoitteena on, että kykenet suunnitelmallisesti kehittämään ammatillista osaamistasi oppimisen ohjaajana. Kykenet osallistumaan aktiivisesti erilaisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen yhdessä muiden kanssa.     

Kohtaamisosaamisen tavoitteena on, että kykenet ottamaan huomioon moninaiset oppijat ja heidän henkilökohtaiset tavoitteensa oppimistilanteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä oppimisen ohjaamisessa ja arvioinnissa. Osaat myös toimia rakentavasti, innostavasti ja eettisesti perustellulla tavalla erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.   

Osaamistavoitteet 

Kykenet suunnitelmallisesti kehittämään ammatillista osaamistasi ammatillista osaamistasi oppimisen ohjaajana. Kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana. Osaat myös toimia rakentavalla tavalla vertaisopiskelijoidesi kanssa. 

Sisältö

Henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan (HOPS), oppimispäiväkirjaan, vertais- ja itsearviointiin sekä portfoliotyöskentelyyn liittyvät asiat. 

Opetusmenetelmät

Tähän opintojaksoon sisältyy kasvokkais- ja/tai verkkotyöskentelyä, itsenäistä opiskelua ja oppimispiirityöskentelyä.

Opintojakson alussa arvioit henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassasi (HOPS) omia lähtökohtiasi opettajaopintoihin. HOPSin avulla suunnittelet ja arvioit opintojesi etenemistä opiskelusi eri vaiheissa. Opintojesi aikana pidät yllä myös portfoliota. Kokoat siihen tärkeimpinä pitämiäsi kokemuksia ja oppimistuloksia opintojesi ajalta. HOPSin ja portfolion ohella kolmas ylläpidettävä asia on henkilökohtainen oppimispäiväkirja.  

Näiden kolmen koko opintojen ajan ylläpidettävien aineistojen lisäksi tähän opintojaksoon kuuluu yhtenä oppimistehtävänä osallistuminen ohjauspäiviin ja oppimispiiritoimintaan, joissa saat vertaisohjausta ja –palautetta opintoihisi liittyen ja toimit myös itse vertaisohjaajana ja palautteen antajana. Opintojesi päättövaiheessa teet kokoavan itsearvioinnin ja käyt kouluttajasi kanssa koulutuksen päättävän arviointikeskustelun. 

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tähän opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:  
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamista edistät asettamalla itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita, etenemällä niiden mukaisesti opinnoissasi, dokumentoimalla ja arvioimalla omaa oppimisprosessiasi sekä antamalla palautetta opiskelijakollegoillesi heidän oppimisensa tueksi. Oppimispiirien yhteistyö on merkittävää tällä opintojaksolla. Myös ohjauspäivät rakentuvat ammatillisen opettajuuden rakentamisen ympärille.  

Osaamisen osoittaminen:  
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat tekemällä oppimistehtävät, jotka muodostuvat HOPSista, portfoliosta, oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta. 

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on kuuden opintopisteen laajuinen. Se merkitsee, että sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin (henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatiminen ja sen ylläpitäminen, palaute- ja arviointikeskustelut, vertaistyöskentely) ajallisesti noin 162 tunnin työskentelymahdollisuus. 

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan. 

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu HOPSista, portfoliosta ja oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta. 

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat  

Reflektio-osaaminen
- arvioit oppimisprosessiasi ja osaamistasi suhteessa omiin ja opettajankoulutuksen tavoitteisiin relevantilla tavalla

Toimijuusosaaminen
- asetat itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita, kehität omaa ammatillista toimijuuttasi opettajana omiin lähtökohtiisi perustuen ja asetat uusia tavoitteita ammatillista kehittymistäsi varten.  

Kohtaamisosaaminen
- dokumentoit omaa oppimisprosessiasi muille ja annat rakentavaa palautetta toisille opiskelijoille heidän oppimisensa tueksi.