Ympäristön arviointi ja muokkaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: STTS2015-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
18 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Kaisa Jokinen
Ryhmät
-
STT20S1Toimintaterapeutti
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään ympäristön monimuotoisuutta sekä arvioimaan ja muokkaamaan ympäristöäa esteettömyyden näkökulmasta.
Osaamiset
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Käytyäsi tämän opintojakson sinulla on työvälineitä ympäristön esteettömyyden arviointiin ja keinoja ratkaista esteettömyyteen liittyviä ongelmia. Tunnet ympäristö- ja esteettömyys -käsitteiden monimuotoisuuden sekä ympäristön arvioinnin ja muokkaamisen perusteet.Olet tutustunut esteettömyyteen liittyviin tutkimus- ja kehittämistoimintoihin ja osaat toimia esteettömän ja muokattavissa olevan ympäristön luomiseksi. Tunnet työturvallisuuteen ja ergonomiaan vaikuttavia asioita sekä osaat huomioida yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan mahdollisuuksia vaikuttaa toiminnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseen. Tunnet teknologian mahdollisuuksia asiakkaan etäohjauksessa.
Content
Ympäristö ja esteettömyys käsitteinä ja tutustuminen niihin liittyvään tutkimustietoon
Kuntoutumistalo.fi Apuvälineet https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/ammattilaisille/apuvälineet
Fyysisen esteettömyyden arviointi ja ympäristön muokkaaminen
Omaisten ja verkoston ohjaaminen (sosiaalisen ja kultturisen ympäristön muokkaaminen)
Digitaalisuus ja virtuaaliset ympäristöt esim. etätkuntoutusratkaisut ja arviointi asiakaslähtöisesti (VR, mobiiliteknologia, videovälitteisyys)
Oma ergonomia (fyysinen ja kognitiivinen), työssä jaksaminen
Pienapuvälineiden kokeilu ja käytön ohjaus asiakkaalle
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tunnistaa apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija pystyy löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa, mutta tiedon hyödyntäminen asiakaslähtöisen toimintaterapeutin toteututtaman kotikäynnin suunnittelussa on niukkaa. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)
Opiskelijalla on välttävät tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta -
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta
Tyydyttävä 2
Opiskelija tunnistaa perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tunnistaa apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija pystyy löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa ja käyttää sitä asiakaslähtöisen kotikäynnin toimintaterapeutin toteututtamasta suunnittelussa. Opiskelija listaa tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)
Opiskelijalla on tyydyttävät (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta -
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Opiskelijalla on hyvät perustiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tarkastelee apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija pystyy löytämään näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa, ja osaa tehdä asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteututtamasta kotikäynnistä, jossa hyödyntää tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista ja huomioi asiakkaan toimintakyvyn. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)
Opiskelijalla on hyvät tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta
Kiitettävä 4
Opiskelijalla on laajat tiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä. Hän tarkastelee analysoiden apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija perustelee asiakkaan tilannetta soveltaen näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa ja osaa tehdä asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteututtamasta kotikäynnistä, jossa käyttää monipuolisesti tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista hyödyntäen ja huomioiden asiakkaan toimintakyvyn. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)
Opiskelijalla on kiitettävät tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Opiskelijalla on laajat tiedot ympäristön esteettömyydestä ja kodinmuutostöistä Hän tarkastelee kehittävällä otteella apuvälineiden käytön mahdollisuuksia sekä apuvälineiden hankintaprosessia. Opiskelija perustelee asiakkaan tilannetta laajasti näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa monipuolisesti soveltaen ja osaa tehdä asiakaslähtöisen suunnitelman toimintaterapeutin toteututtamasta kotikäynnistä, jossa käyttää monipuolisesti ja innovatiivisesti tietoja esteettömyydestä, apuvälineistä, apuvälineiden hankintaprosessista hyödyntäen ja analysoiden asiakkaan toimintakykyä laajasti. (nämä arvioidaan oppimistehtävässä)
Opiskelijalla on erinomaiset tiedot (nämä arvioidaan tentissä)
• ympäristön moninaisuudesta
• ergonomiasta
• työssä jaksamisesta
• toimintaterapiassa hyödynnettävästä teknologiasta
• saavutettavuudesta
Lisätiedot
Opintojaksosta saat arvosanan asteikolla 1-5. Arvosanasi koostuu tentistä (50 %) ja kirjallisesta oppimistehtävästä (50 %). Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson teemoihin liittyvien valmistautumistehtävien tekemistä, osallistumista kontaktipäiviin sekä tentin että oppimistehtävän suoritusta hyväksytysti.