Musiikin lukeminen 1 (pop/jazz) (5 op)
Toteutuksen tunnus: KP00BA49-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
23.08.2021 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Suomalainen musiikkikampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
- Sami Sallinen
Ryhmät
-
KPD21VSMusiikkipedagogi (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies
-
KPD21S1Musiikkipedagogi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi luet ja ymmärrät kirjoitettua musiikkia halliten yleisesti tunnetut sointumerkintätavat. Hahmotat sointujen harmoniset funktiot, ja osaat tarvittaessa laajentaa sointuja tyylinmukaisesti populaarimusiikin sekä tonaalisen jazzmusiikin konteksteissa. Hahmotat melodiaäänten suhteet vallitsevaan harmoniaan, ja osaat huomioida melodian säestäessäsi itseäsi ja/tai muita.
Ymmärrät harmonian varioinnin ja tonaalisen improvisoinnin perusperiaatteet, ja saat valmiudet improvisointiin liittyvän teoreettisen tiedon soveltamiseen käytännössä. Sinulla on käsitys tonaalisen ajattelutavan kehittymisestä länsimaisessa musiikissa.
Ymmärrät analyysin merkityksen musiikin tulkinnassa, säestyksessä ja improvisoinnissa, ja saat käsitteelliset valmiudet sovitus- ja sävellysopintoihin.
Osaat arvioida opintojaksolla käsiteltyjä sisältöjä rakentavan kriittisesti. Osaat myös arvioida omaa osaamistasi sekä sen kehittymistä.
Sisältö
MUSIIKIN TEORIA
Musiikin teorian perusteet
- soinnut ja sointuhajoitukset sekä reaalisointumerkinnät
- sointufunktiot ja astemerkinnät
HARMONIAOPPI JA MUSIIKKIANALYYSI
Duuri–mollitonaliteetti
- duurin sointuasteet ja sointuasteikot
- dominantit ja subdominantit duurissa
- kadenssit
- vähennetyt soinnut
- kauttasoinnut populaarimusiikissa
- modaaliset lainasoinnut
- sävellajipoikkeamat ja modulaatiot
- yhdistetyn mollin sointuasteet
- dominantit ja subdominantit mollissa
- kromatiikka tonaalisessa harmoniassa
VARIOINTI JA IMPROVISOINTI
Uudelleenharmonisointi
- toonika- ja subdominanttisointujen korvaaminen: diatoninen uudelleenharmonisointi
- dominanttien ja subdominanttien lisääminen
- dominanttien korvaaminen: tritonuskorvaus
- sointusävyn vaihtaminen: vaihtoehtoiset sointuasteikot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali on opintojakson aikana jaettavaa itseopiskelumateriaalia oppimistehtävineen sekä tietoverkkojen välityksellä saavutettavaa materiaalia. Opintojaksolla käytettävä materiaali on sähköistä oppimateriaalia.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla osallistut lähi- ja tai etäopetukseen sekä teet itsenäisiä oppimistehtäviä säännöllisesti. Perehdyt myös opintojaksolla jaettuun sähköiseen oppimateriaaliin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson loppukuulustelu järjestetään pääsääntöisesti viimeisellä kontaktikerralla. Tämän jälkeen pyritään järjestämään yksi uusintamahdollisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- lähi- ja/tai etäopiskelu ja loppukuulustelu: 45 t
- itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien tekeminen): 90 t
Yhteensä: 135 t
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointimenetelminä käytetään itsearviointia ja jatkuvaa palautteenantoa. Opintojakson kirjallinen loppukuulustelu arvioidaan erikseen, ja sen hyväksyttyyn suoritukseen tarvitaan 50% maksimipisteistä.
Ei-tutkintoon johtavan koulutuksen kapasiteetti:
EduFutura-lisäpaikat Gradian musiikin ammattiopiskelijoille sekä Schildtin lukiolaisille.
Exchange Student 2.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty (S):
Luet musiikkia sujuvasti, ja tunnistat yleisesti käytetyt musiikkitermit sekä nuottikirjoituksen käytännöt. Osoitat ymmärtäväsi seuraavat duuri–mollitonaalisen musiikin melodis–harmonisen ulottuvuuden perusperiaatteet:
- sointujen muodostaminen reaalisointumerkinnöistä
- harmonia- ja melodia-analyysi
- sointujen laajentaminen ja sointuasteikot
- harmonian variointi
- tonaalinen improvisointi
Osaat lisäksi arvioida omaa osaamistasi sekä sen kehittymistä. Osaat hankkia tietoa sekä käsitellä ja arvioida hankkimaasi tietoa kriittisesti. Otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta.