Skip to main content

Opettaminen ammattina (5 op)

Toteutuksen tunnus: KP00BA75-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 21.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Musiikkipedagogi (AMK)

Opettaja

  • Mika Loponen

Ryhmät

  • KPD21S1
    Musiikkipedagogi (AMK)

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on, että saat yleiskuvan opettajan työstä ja alat rakentaa tietoisesti omaa ammatti-identiteettiäsi musiikkipedagogina. Pääset tällä opintojaksolla lähdeaineistojen ja yhteisten pohdintojen avulla luomaan käsitystäsi musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta. Opintojakson tarkoituksena on myös perehdyttää sinua pedagogisten opintojesi opiskelutapoihin ja digitaalisiin oppimisympäristöihin.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että osaat tarkastella opettajan työtä ja sen tulevaisuutta laaja-alaisesti erityisesti musiikkialalla. Kykenet rakentamaan oman perustellun ja tietoisen käsityksesi opettajan ammatista ja ammatti-identiteetistä sekä ymmärrät opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen. Tavoitteena on, että osaat seurata oman opetusalasi sisällöllistä ja pedagogista keskustelua sekä kehittämistyötä. Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä sekä opiskelijana että opettajana.

Content

Pedagoginen ajattelu ja opettajan ammatillinen kasvu
Opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
Opettajan ammatti-identiteetti
Opettajan työtä ohjaavat säädökset ja normit
Opettaja ja yrittäjyys
Tulevaisuuden opettajan osaaminen
Verkko-oppimisympäristöt ja –alustat

Learning materials and recommended literature

Opetushallitus. Viitattu 14.4.2020. https://www.oph.fi/fi
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Viitattu 14.4.2020. https://www.sitra.fi/

Teaching methods

Opintojaksoon sisältyy lähiopetusta, webinaareja ja etätyöskentelyä yksin ja pienryhmissä. Opintojaksolla työstät musiikkipedagogin työn tulevaisuutta käsitteleviä oppimistehtäviä yhteistoiminnallisesti. Oppimistehtävien tarkoituksena on oman ammatti-identiteettisi rakentaminen. Lähiopiskelupäiviin valmistaudut perehtymällä annettuihin lähdeaineistoihin. Opiskeltuja sisältöjä jaetaan yhteisesti keskustellen ja muilta oppien.

Exam dates and retake possibilities

Tentin sijaan osoitat osaamisesi tekemällä opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti opintojakson aikana.

Alternative completion methods

Voit hakea opintojakson korvaavuutta seuraavissa tapauksissa:
1. mikäli olet aiemmin suorittanut kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot/approbatur arvosanan (25 op/15 ov)

2. mikäli olet tehnyt tavoitteiltaan ja laajuudeltaan vastaavan opintojakson Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen opinnoissa

3. mikäli olet suorittanut saman opintojakson aikaisemmin toisessa ammattikorkeakoulussa.

Student workload

Opintojakson toteutus muodostuu
Lähiopiskelusta ja webinaareista 35 h
Oppimistehtävien työstämisestä yhteistoiminnallisesti 50 h
Itsenäisestä työskentelystä 50 h

Further information for students

Opintojakson aikana eri työskentelyvaiheissa annat ja saat vertaispalautetta. Opintojakson päätteeksi teet itsearvioinnin. Kouluttaja antaa palautetta ja tekee arviointikriteerien perusteella arviointipäätöksen.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Opiskelija osaa etsiä ja tulkita opettajan työtä käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja kokemustietoa ammatti-identiteettinsä tueksi.

Opiskelija tietää erilaisia skenaarioita musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta.

Opiskelija kykenee myönteiseen vuorovaikutukseen yhteistyökumppaneiden kanssa.

Opiskelija hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä oppimisensa tukena.

Opiskelija hahmottaa tulevaisuuden uusien teknologioiden sallimia mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä.