Opettaminen ammattina (5 op)
Toteutuksen tunnus: KP00BA75-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 21.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
- Mika Loponen
Ryhmät
-
KPD21S1Musiikkipedagogi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on, että saat yleiskuvan opettajan työstä ja alat rakentaa tietoisesti omaa ammatti-identiteettiäsi musiikkipedagogina. Pääset tällä opintojaksolla lähdeaineistojen ja yhteisten pohdintojen avulla luomaan käsitystäsi musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta. Opintojakson tarkoituksena on myös perehdyttää sinua pedagogisten opintojesi opiskelutapoihin ja digitaalisiin oppimisympäristöihin.
Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että osaat tarkastella opettajan työtä ja sen tulevaisuutta laaja-alaisesti erityisesti musiikkialalla. Kykenet rakentamaan oman perustellun ja tietoisen käsityksesi opettajan ammatista ja ammatti-identiteetistä sekä ymmärrät opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen. Tavoitteena on, että osaat seurata oman opetusalasi sisällöllistä ja pedagogista keskustelua sekä kehittämistyötä. Osaat käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä sekä opiskelijana että opettajana.
Sisältö
Pedagoginen ajattelu ja opettajan ammatillinen kasvu
Opettajan työtä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet
Opettajan ammatti-identiteetti
Opettajan työtä ohjaavat säädökset ja normit
Opettaja ja yrittäjyys
Tulevaisuuden opettajan osaaminen
Verkko-oppimisympäristöt ja –alustat
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetushallitus. Viitattu 14.4.2020. https://www.oph.fi/fi
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Viitattu 14.4.2020. https://www.sitra.fi/
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy lähiopetusta, webinaareja ja etätyöskentelyä yksin ja pienryhmissä. Opintojaksolla työstät musiikkipedagogin työn tulevaisuutta käsitteleviä oppimistehtäviä yhteistoiminnallisesti. Oppimistehtävien tarkoituksena on oman ammatti-identiteettisi rakentaminen. Lähiopiskelupäiviin valmistaudut perehtymällä annettuihin lähdeaineistoihin. Opiskeltuja sisältöjä jaetaan yhteisesti keskustellen ja muilta oppien.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin sijaan osoitat osaamisesi tekemällä opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti opintojakson aikana.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea opintojakson korvaavuutta seuraavissa tapauksissa:
1. mikäli olet aiemmin suorittanut kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot/approbatur arvosanan (25 op/15 ov)
2. mikäli olet tehnyt tavoitteiltaan ja laajuudeltaan vastaavan opintojakson Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen opinnoissa
3. mikäli olet suorittanut saman opintojakson aikaisemmin toisessa ammattikorkeakoulussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson toteutus muodostuu
Lähiopiskelusta ja webinaareista 35 h
Oppimistehtävien työstämisestä yhteistoiminnallisesti 50 h
Itsenäisestä työskentelystä 50 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana eri työskentelyvaiheissa annat ja saat vertaispalautetta. Opintojakson päätteeksi teet itsearvioinnin. Kouluttaja antaa palautetta ja tekee arviointikriteerien perusteella arviointipäätöksen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa etsiä ja tulkita opettajan työtä käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja kokemustietoa ammatti-identiteettinsä tueksi.
Opiskelija tietää erilaisia skenaarioita musiikkipedagogin työn tulevaisuudesta.
Opiskelija kykenee myönteiseen vuorovaikutukseen yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opiskelija hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä oppimisensa tukena.
Opiskelija hahmottaa tulevaisuuden uusien teknologioiden sallimia mahdollisuuksia musiikkipedagogin työssä.