Tutkimus ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZPP0610-3039
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.08.2021 - 05.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
30.08.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
- Opettajat
- Raija Hämäläinen
- Vastuuopettaja
- Raija Hämäläinen
- Ryhmät
-
TTV19SMTieto- ja viestintätekniikka
- Opintojakso
- ZZPP0610
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Toteutus kokonaan verkossa.
Aloituswebinaari pe 10.9.2021 klo 12.15 Zoomissa https://jamk.zoom.us/j/8786743123.
Syksyn muut kokoontumiset (varmistetaan aloituskerralla):
pe 24.9.2021 klo 12.15-15 ja 15.30-19
pe 8.10.2021 klo 15.30-19
pe 29.10.2021 klo 12.15-15
pe 12.11.2021 klo 12.15-15
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis-/tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien eri vaihtoehdot
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivan kehittämis-/tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät), soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat
- osaa arvioida kriittisesti tutkimusten/opinnäytetöiden luotettavuutta, vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä
- tutustuu määrällisen ja laadullisen tutkimuksen sähköisiin ohjelmistoihin
Sisältö
- Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu)
- Opinnäytetyön rakenne
Kvalitatiivinen tutkimus:
- kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, aineistonkeruumenetelmät (havainnointi, haastattelu, dokumentit), aineistojen analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, harjoitukset
Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu (tutkimuslomake), mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät (tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastolliset testit, tulosten luotettavuus ja aukikirjoitus)
- sähköiset tiedonkeruumenetelmät ja aineistojen tilastolliset ohjelmat.
- harjoitukset ja sovellukset
Kehittämis- ja toimintatutkimus:
- menetelmien lähtökohdat ja käyttökohteet
- opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset
Oppimateriaalit
Moodlen verkkotyötilassa oleva materiaali.
Kirjallisuutta:
Bister, T. 2019. Tietojenkäsittelyn opinnäytetyö: Viittoja ja karttoja tutkimisen ja kehittämisen teille. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 272. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1144.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. 20. p. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2019. Opinnäytetyön ja pro gradun pikaopas. Avain opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittamiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 262. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1143.
Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1090.
Kananen, J. 2015. Verkkotutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylän amk:n julkaisuja 187. (Kirja sisältää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen). Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1059
Kananen, J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 148. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1049.
Kananen, J. 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylän amk:n julkaisuja 185. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1058.
Liukko, S. & Perttula, S. 2021. Opinnäytetyön raportointi. Oppimateriaali. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Viitattu 1.4.2021. http://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointi/.
Opetusmenetelmät
Toteutus kokonaan verkossa: Zoom-verkkoluennot ja -webinaarit, itseopiskelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyöt ja oppimistehtävät. Zoom-linkki https://jamk.zoom.us/j/8786743123
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä. Opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät ja harjoitustyöt aikatauluineen esitellään opintojakson aloituskerralla pe 10.9.2021 klo 12.15 (Zoom).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op = 135 opiskelijan työtuntia (1 op tarkoittaa keskimäärin 27 tunnin työtä)
- verkkoluennot ja webinaarit n. 20 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen (itseopiskelu) n. 40 tuntia
- oppimistehtävät ja harjoitustyöt n. 75 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1) Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- tietää, miten hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja.
Tyydyttävä (2) Opiskelija
- osaa hankkia omaa tutkimus-tai kehittämisaluettaan koskevaa tietoa
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija - osaa itsenäisesti hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti - osaa valita ja käyttää työssään siihen soveltuvaa tutkimus-/kehittämismenetelmää - tuntee tutkimuseettiset periaatteet
Kiitettävä (4) Opiskelija - osaa valita perustellusti omaan tutkimus-/kehittämistyöhönsä soveltuvan tutkimus-/kehittämisotteen ja -menetelmän sekä käyttämään sitä - osaa tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia - osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti - pystyy viestimään analyyttisesti ja objektiivisesti tutkimus-/kehittämissuunnitelmastaan sekä kirjallisesti että suullisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija - osaa hankkia laajasti tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin - osaa analysoida tutkimus-tai kehittämismenetelmien eroja ja perustellusti soveltaa menetelmiä omaan työhönsä - osaa analysoida ja arvioida työnsä tuloksia sekä kriittisesti tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia
Esitietovaatimukset
Riittävä perehtyneisyys omaan ammattialueeseen.
Lisätiedot
Opintojakso arvioidaan skaalalla 0-5. Arviointiperusteet esitellään opintojakson aloituskerralla pe 10.9.2021 klo 12.15-15 Zoomissa https://jamk.zoom.us/j/8786743123