Skip to main content

Theoretical Foundations of Special Needs Education (5 cr)

Code: AE00BO56-3001

General information


Enrollment
01.06.2021 - 05.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 31.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Lutakko Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
Tiina Parviainen
Seija Eskola
Leena Selkivuori
Kaisa Räty
Kaija Peuna-Korpioja
Jari Karttunen
Groups
AJE21SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Course
AE00BO56
No reservations found for realization AE00BO56-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

The purpose of the study unit:

During this course, you will familiarise yourself with the value base of special support and knowledge formation in special needs education. You will familiarise yourself with scientific publications and examine the use of applied research data in special education solutions. You will reflect on the practices and pedagogical solutions of special support. You will assess the effectiveness and significance of special support for the individual and the community.

Study unit competences:

In this study unit, you will promote and develop your
Development competence,
which means the ability to explore and use research data about special needs education. Development competence is put into practice when planning and implementing inclusive solutions.

Reflection competence,
which refers to conscious reflection and a critical and investigative approach to implementing education, teaching and special support. It also includes the ability to act in accordance with inclusive principles in the development of vocational special needs teaching and special support.

Learning objectives:
In your work, you will comply with the principles of professional ethics associated with special support. You will be able to use research in the field of special needs education to evaluate and develop the foundations of your own work.

Content

Theory and philosophy of special needs education: terminology and concepts, paradigms that guide the actions, applied information in practice. Special needs education as a discipline.
Applied research as a tool for developing special support in vocational education and training. Research-based development of vocational special needs teaching.
The importance and practice of scientific research as a tool for the planning, implementation and development of special support. Topical themes in special needs education.

Location and time

Verkkokurssi on avoinna 4.6.-30.10.2021.
Opintojakson aloituswebinaari on 4.6.2021. Kaksi samansisältöistä koontiwebinaaria järjestetään syys- lokakuussa 2021. Ajankohdat ilmoitetaan erikseen.

Materials

Ei tentittävää kirjallisuutta. Opintojakson erityispedagogiikan alan tutkimusjulkaisut ja muut soveltuvat tutkimukset, verkkosivut ja -julkaisut on kuvattu myös osioissa.

Perusteos: Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2019. Erityispedagogiikan perusteet. Uudistettu 4. painos. Jyväskylä. PS-kustannus.

Tutkimuksia;
Arola, T. 2015. Maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9738-4

Burns, E. 2015. Tertiary teachers with dysleksia as narrators of their professional life and identity. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja. DOI: 10.13140/2.1.2515.2804

Hakkarainen, A. 2016. Matematiikan ja lukemisen vaikeuksien yhteys toisen asteen koulutuspolkuun ja jatko-opintoihin tai työelämään sijoittumiseen. urn_isbn_978-952-61-2035-5.pdf (uef.fi)

Hirvonen, M. 2006. Ammattikouluista avoimiin oppimisympäristöihin. Ammatillisen erityisopettajan työ muutoksessa. JAMK Julkaisu. JAMKJULKAISUJA642006_web.pdf (theseus.fi)

Honkanen, E. 2006. Erityiskasvatus: Opinto-ohjaus ja erityisopetus. Asiakirja- ja haastattelututkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta opinto-ohjauksesta ammatillisessa erityisopetuksessa. HAMK Julkaisut. Saarijärven Offset Oy: Saarijärvi

Kaikkonen, L. (toim.) 2010. Ammatilliset erityisopettajat oman työnsä asiantuntijoina. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810855

Leino, O. 2011. Oppisopimusopiskelijan oppimisen henkilökohtaistaminen ja oppimismahdollisuudet työpaikalla. Itä-Suomen yliopisto. urn_isbn_978-952-61-0593-2.pdf (uef.fi)

Kuronen, I. 2010. Peruskoulusta elämänkouluun: ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. 978-951-39-3890-1.pdf (jyu.fi)

Mietola, R. 2015. Hankala erityisyys : Etnografinen tutkimus erityisopetuksen käytännöistä ja erityisyyden muotoutumisesta yläkoulun arjessa. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-9375-3

Miettinen, K. 2008: Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7298-5

Mäki-Ketelä, J. 2012 Kiskot vievät elämään. Ammatillisessa ja koulutuksellisessa marginaalissa elävien nuorten erilaisia elämänraiteita. Itä-Suomen yliopisto. 15170033.pdf (core.ac.uk)

Niemi, A-M. 2015. Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-0316-1

Ojala, T. 2017. Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti: opettajien kokemuksia.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6952-3

Perttula, R. 2015. Syrjäytymispuhe hallinnan strategiana opiskelijahuollon sosiaalityössä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6076-6

Räty, K. 2016.Erityinen tuki elinikäisen oppimisen mahdollistajana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-1962-9

Sandberg, E. 2016.ADHD perheessä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2115-8

Selkivuori, L. 2015. ”Ei näihin vaikeuksiin työelämässä törmää” Oppimisen tuki ja erityiselle tuelle annetut merkitykset ammatillisessa aikuiskoulutuksessa opiskelijan näkökulmasta. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45611

Ylönen, M. 2011. Aikuiset opin poluilla oppimistukikeskuksen asiakkaiden opiskelukokemuksista ja kouluttautumishalukkuudelle merkityksellisiä tekijöitä. Itä-Suomen yliopisto. urn_isbn_978-952-61-0686-1.pdf (uef.fi)

Äikäs, A. 2012. Toiselta asteelta eteenpäin. Narratiivinen tutkimus vaikeavammaisen nuoren aikuisen koulutuksesta ja työllistymisestä. Itä-Suomen yliopisto.
http://urn.fi/URN:NBN:fi:bib:me:I00601943301

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkkokurssina, jossa on aloitus- ja päätöswebinaari ja itsenäistä työskentelyä. Opintojaksossa on kolme tehtävää.

Completion alternatives

Osaamisen voi hankkia suorittamalla verkkokurssin tai hyödyntämällä aikaisemmin hankittua osaamista.

Verkkokurssin voi korvata aiemmin suoritetuilla erityispedagogiikan perusopinnoilla (25op)

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h) opiskelijan työtä. Opintojaksolla on kaksi kaikille tarkoitettua webinaaria: aloitus- ja koontiwebinaari. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti verkkokurssin aineistoon perehtyen ja osioiden tehtäviä tehden. Tehtävissä käytettävän kirjallisuuden lukeminen ja sisältöjen analysointi tehdään peilaten omaan työhön ja reflektoiden koettua ja luettua. Opintojakson kokoavassa tehtävässä kirjoitetaan yhtenäinen teksti.

Assessment criteria, approved/failed

The criteria for assessing the approved level are as follows:

Development competence:
You will understand the possibilities of how knowledge building, and applied information in special education research, can facilitate the practical solutions of special support. You will be able to apply research data to the development of your and your work community’s competence in special support.

Reflection competence:
You will be able to reflect on the basic concepts, values and attitudes related to diversity, special support and participation in your own professional field. You will be able to set yourself goals for developing an inclusive operating environment.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat webinaareihin aktiivinen osallistuminen, verkkoaineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat
myös opintojakson tehtävät, verkkokeskustelut ja itsearviointi.

Go back to top of page