Hankintojen analysointi ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TLHH2500-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 31.05.2022
Ajoitus
01.03.2022 - 31.08.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 10
Koulutus
- Logistiikka (AMK)
Opettaja
- Jutta Nihtilä
Vastuuopettaja
Jutta Nihtilä
Ryhmät
-
LOGAKTIIVILogistiikan aktiivitoteutukset
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Hankinnat ovat merkittävä osa tämän päivän liiketoimintaa. Suorittamalla tämän kurssin opit tunnistamaan hankintojen mahdollisuuksia ja haasteita sekä kehittämään niitä osana menestyvää liiketoimintaa. Kasvatat osaamistasi systemaattisena ja ammattitaitoisena hankinnan ja liiketoiminnan kehittäjänä!
Opintojakson osaamiset:
Hankintaosaaminen, Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Opintojakson osaamistavoite:
Tekniikan soveltaminen käytäntöön: Tällä opintojaksolla opit analysoimaan ja kehittämään hankintatoimea osana organisaation liiketoiminnan kehittämistä. Opit tunnistamaan ja kokeilemaan eri analysointimenetelmiä hankintojen nykytilan selvittämiseksi sekä harjoittelet tekemään päätöksiä mitä ja miten hankintoja kannattaa kehittää nykytila-analyysiin pohjautuen. Tutustut myös hankintojen mittaamisen merkitykseen sekä keskeisimpiin hankinnan mittareihin. Pohdit ja ymmärrät myös digitalisaation, analytiikan ja järjestelmien mahdollisuuksia hankintojen kehittämisessä.
Hankintaosaaminen: Opintojaksolla opit tunnistamaan hankinnan kehittämisen mahdollisuuksia laajasti ja monipuolisesti niin strategisella kuin operatiivisellakin tasolla.
Sisältö
Keskeisiä sisältöalueita ovat:
Hankintojen systemaattinen kehittäminen osana liiketoiminnan kehittämistä
Hankintojen analysointimenetelmät (kuluanalyysi, ABC-analyysi, arvoanalyysi, tail management)
Hankintaprosessin kehittäminen
Hankinta ja suorituskyvyn mittaaminen
Digitalisaatio, analytiikka ja järjestelmät hankinnoissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirja: van Weele, Arjan. 2010. Purchasing and Supply Chain Management. 5th ed. Cengage Learning.
Tieteelliset artikkelit, tutkimukset ja videot.
Opetusmenetelmät
Opiskelu tapahtuu verkkoympäristössä. Tällä toteutuksella ei ole yhteisiä kontakteja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tällä verkkomuotoisella opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu 60 h
Oppimistehtävät 75 h
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi perustuu oppimistehtäviin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1: Opiskelija tunnistaa kurssilla käsitellyt aiheet, ymmärtää niiden merkityksen ja osoittaa osaamisen osaamistavoitteissa mainituissa asioissa.
Tyydyttävä 2: Opiskelija tunnistaa kurssilla käsitellyt aiheet, ymmärtää niiden merkityksen ja osoittaa osaamisen osaamistavoitteissa mainituissa asioissa. Lisäksi opiskelija osaa kehittää hankintaa soveltaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3: Opiskelija tunnistaa kurssilla käsitellyt aiheet, ymmärtää niiden merkityksen ja osoittaa osaamisen osaamistavoitteissa mainituissa asioissa. Lisäksi opiskelija osaa kehittää hankintoja soveltaen ja systemaattisesti.
Kiitettävä 4: Opiskelija tunnistaa kurssilla käsitellyt aiheet, ymmärtää niiden merkityksen ja osoittaa osaamisen osaamistavoitteissa mainituissa asioissa. Lisäksi opiskelija osaa kehittää hankintoja soveltaen ja systemaattisesti sekä perustelee merkityksen operatiivisesta ja/tai strategisesta näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Opiskelija tunnistaa kurssilla käsitellyt aiheet, ymmärtää niiden merkityksen ja osoittaa osaamisen osaamistavoitteissa mainituissa asioissa. Lisäksi opiskelija osaa kehittää hankintoja soveltaen, systemaattisesti ja innovatiivisesti sekä perustelee merkityksen operatiivisesta ja strategisesta näkökulmasta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa kurssilla käsitellyt aiheet, ymmärtää niiden merkityksen ja osoittaa osaamisen osaamistavoitteissa mainituissa asioissa.
Esitietovaatimukset
Ymmärrys hankinnasta sekä sen roolista ja merkityksestä liiketoiminnassa.